הקנס הגבוה בעולם

גוגל נקנסה בקנס שיא של 2.7 מיליארד דולר

ענקית הטכנולוגיה האמריקאית נקנסה על ידי האיחוד האירופי בקנס שיא של 2.7 מיליארד דולר - הגבוה מעולם, זאת בשל התנהלות החברה וניצול מעמדה בתחום החיפוש (דיגיטל)

בני סולומון | כיכר השבת |
משרדי גוגל בקליפורניה (צילום: שאטרסטוק)

ההערכות היו שגוגל תיקנס אבל אף אחד לא העריך את גובה הסכום. האיחוד האירופי הטיל על גוגל קנס שיא של 2.7 מיליארד דולר, בגין התנהלות מונופוליסטית בשוק החיפוש באירופה. הקנס הוא הגדול ביותר שהוטל על חברת טכנולוגיה בגין הגבלים עסקיים - כהשיא הקודם היה הקנס שהוטל על אינטל ב-2009, בהיקף של 1.06 מיליארד יורו.

ענקית הטכנולוגיה נאשמת בכך שניצלה את מעמדה בתחום החיפוש, בו היא שולטת ביד רמה בעולם כולו, כדי להפנות תעבורה לשירותי השוואת המחירים שלה על חשבון שירותים מתחרים. בנוסף, הואשמה שמחקה ממנוע החיפוש תוכן מאתרים יריבים ואף חתמה עם מפרסמים על הסכמים שלא מאפשרים להם לעבוד עם מנועי חיפוש של חברות מתחרות.

החקירה נפתחה כבר ב-2010 ולפני כשנתיים כמעט שנסגרה בעסקת טיעון, שבוטלה על רקע התנגדות חריפה מצד צרפת, גרמניה וחברות מדיה וטלקום גדולות. גוגל יכלה לספוג קנס גדול בהרבה, שכן הגדרות האיחוד מתירות קנס של עד 10% מהכנסתה הגלובלית של החברה, או 6.6. מיליארד דולר.

לאחר פרסום הקנס, טענה גוגל להגנתה שפסיקת האיחוד אינה תואמת לאופן בו אנשים רוכשים בפועל מוצרים ברשת, כך שהתערבותה בהטיית תוצאות החיפוש אינה מהותית או חמורה כפי שנטען. "משתמשים הגיעו לאתרים בדרכים רבות: בחיפוש כללי במנועי חיפוש, בשירותי חיפוש יעודיים, בפלטפורמות מסחר מקוון, מודעות במדיה החברתית ומודעות שהציגו חברות שונות", אמר קנט ווקר, היועץ המשפטי של גוגל. "וכמובן, סוחרים מגיעים לצרכנים ישירות יותר מבעבר. בגלישה סלולרית – שיותר מחצי מתעבורת הרשת באירופה מתבססת עליה כיום – הדרך הנפוצה ביותר לבצע רכישות הן אפליקציות מובייל".

גוגל תוכל לערער על הקנס וצפויה לעשות כן, באופן עקרוני, שכן בפועל לא מדובר בסכום שיגרום לחברה שמחזיקה ברשותה הון נזיל של עשרות מיליארדי דולרים, לקרוס.

לצד חקירה זו, מתנהלת נגד ענקית הטכנולוגיה חקירה נוספת באיחוד, הנוגעת לשימוש בלתי הוגן באנדרואיד. נציבות האיחוד בוחנת האם מנעה החברה מיצרניות טלפונים להשיק ביחד עם המוצרים שלהן יישומים המתחרים ביישומיה. בנוסף, עשויה גוגל להיחקר גם בתחום שירותי המיפוי.

ייתכן והסיבה וגוגל לא נקנסה במלוא הקנס לנוכח הזעם של הממשל האמריקאי על קנסות הענק כנגד חברות אמריקאיות באירופה. דוגמת הקנס שהוטל על אפל בדמות תשלום מיסים של מיליארדים רבים לאירלנד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר