חוק הגיור יוקפא

ממתינים לבג"צ: בקשה לדחיית ההכרעה בעתירת הגיור

לאחר שעות מתוחות הוחלט כי חוק הגיור לא יעלה לדיון. הרפורמים והממשלה יפנו לבג"צ ויבקשו דחייה של חצי שנה בהכרעה; "הממשלה מחוייבת לפעול לפי ההסכמים הקואליציוניים" (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ו' בתמוז תשע"ז | 30.06.17
דרעי, ליצמן וגפני (צילום: יונתן זינדל והדס פרוש)

לאחר שעות מתוחות מאז ישיבת ראשי הקואליציה שפוצצה על ידי השר אריה דרעי ומשה גפני, הוחלט כי חוק הגיור לא יעלה לדיון בתחילת השבוע הבא, במקביל תוקם ועדה שתדון במתווה מוסכם בחוק. הרפורמים והממשלה יפנו לבג"צ ויבקשו דחייה של חצי שנה בהכרעה.

בהודעת הממשלה נאמר: "ממשלת ישראל והעותרים החליטו לפנות לבית במשפט בבקשה לדחיית ההכרעה בעתירה בנושא הגיור וזאת לצורך מתן פרק זמן של חצי שנה לעבודת צוות שימנה ראש הממשלה לגיבוש המלצות להסדר בסוגיה זו.

"ראש הממשלה הנחה שלא יקודמו הליכי חקיקה בעניין עד לקבלת המלצת הצוות כאמור. ככל שבג"צ ידחה את הבקשה הממשלה מחוייבת לפעול לפי ההסכמים הקואליציוניים. ראש הממשלה החליט כי הערר שהוגש ידון לפני מליאת הממשלה".

במהלך הישיבה דרשו החרדים כי במידה ובג"צ יתערב בתקופה הזו ויפר את הסטטוס קוו בנושא הגיור, הכנסת תחוקק חוק עוקף בג"צ, אך השרים בנט וכחלון הבהירו כי לא יאפשרו זאת.

בשלב הזה, יו"ר ש"ס השר אריה דרעי נטש בזעם את ישיבת ראשי הקואליציה, אחריו גם ח"כ משה גפני עזב את הישיבה.

יצוין כי השר יעקב ליצמן לא נכח בישיבה בשל השתתפותו בדיון גישור במשבר בית החולים הדסה. אך גורם חרדי שנכח בישיבה תקף והתבטא: "לא מצליחים לקבל שליצמן לא הגיע לישיבה, עם כל הכבוד להדסה, אחרי זה מתבכיין למה הוא לא מעודכן, מדובר בדיון קריטי".

לאחר הישיבה החרדים איימו על נתניהו: "אם ראשי הקואליציה לא יחויבו לחוקק חוק עוקף בג"צ במידה והשופטים יתערבו - אנחנו לא נתמוך בחקיקות של הסיעות האחרות".

לדברי המפלגות החרדיות "הייתה הסכמה לדחייה בחצי שנה בתנאי שהרפורמים יימשכו את העתירות מבג"צ".

ל"כיכר השבת" נודע כי במהלך ישיבת ראשי הקואליציה ביקשו בנט וכחלון להגיע לפשרה בנושא הגיור. דרעי הגדיר את הצעות הפשרה "מרחיקות לכת" ולא הסכים לנהל משא ומתן.

אחד מהשרים שהשתתפו בישיבה התבטא: "אנחנו צריכים ששרנסקי יברך אותנו על מהלכים. צריך את הרפורמים רגועים ולא כועסים".

בתגובה דרעי צעק לעברו: "אני לא מוכן להיות חלק מהמשחק הזה. הרפורמים אינם 'צ׳' בסיפור הזה. אינני מוכן לשום פשרות איתם".

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי מתייחס לחוק הגיור בראיון ל"כיכר השבת"

בשלב הזה דרעי יצא מחדר הישיבות וסרב להשתתף בישיבה. שרים שנכחו בחדר יצאו אחריו וביקשו להרגיעו בניסיון שיחזור לחדר, אך דרעי סרב ועזב את המקום בזעם.

כזכור, בכיר פוליטי חרדי הזהיר הבוקר בשיחה עם "כיכר השבת" כי: "הקפאת חוק הגיור בחצי שנה משמעותה התערבות בג"צ הדן בנושא הגיור בימים אלו. בג"צ צפוי להתערב ברגע שיראה שהנושא נמרח ללא חקיקה. היהדות החרדית תתחרט על הרגעים הללו".

בתחילת השבוע, בראיון בלעדי ל"כיכר השבת" התייחס יו"ר ש"ס השר אריה דרעי לחוק הגיור ואמר: "אני הערתי לשר ליברמן, שהוא ידיד... ציפיתי ממנו - כחבר ושותף - שלפני שהוא מתנגד לחוק שירים טלפון ואני אסביר לו. הסברתי לו שאין לו שום בעיה עם החוק הזה". דרעי הוסיף: "אני חייב לומר את זה, איווט ליברמן לא פועל כאן בגלל הרפורמים, מי ששכנע אותו - אלו רבני צהר".

בשלב זה, יצא דרעי במתקפה חריפה נגד אנשי צהר: "צהר רוצים לקעקע את הרבנות, להרוס את הרבנות הראשית. הם עושים את כל הפעולות שבעולם בכדי להרוס את הרבנות. הם ששכנעו את ליברמן להתנגד בכדי שרבני צהר יוכלו לעשות גיורים פרטיים. אנחנו לא ניתן לזה".

כפי שדווח השבוע ב"כיכר השבת", הראשון לציון ונשיא בית הדין הגאון רבי יצחק יוסף התבטא בשיחה עם דייני ישראל: "יש להילחם בכל תוקף בכל נסיון פשרה שמשמעותו הכרה מכל סוג שהוא בגיורים פרטיים שלא באמצעות מערך הגיור הממלכתי. לא לצורך נישואין ולא לצורך התאזרחות והכרה לפי חוק השבות".

הרב הראשי המשיך בדבריו החריפים ואמר: "נסיונותיהם של התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות להכניס בדלת האחורית גויים לעם ישראל ולהביא עלינו את ההתבוללות שכבר גרמו ביהדות העולם - לא יצלחו".

"על מדינת ישראל", הוסיף הגר"י יוסף, "מדינתו היחידה של העם היהודי לשמר את שלמותו של העם ולהילחם בכל תוקף בתופעת ההתבוללות שמביאה בסופו של דבר להשמדתו הרוחנית של העם היהודי".

שר הביטחון ליברמן מתייחס לחוק הגיור בראיון ל"כיכר השבת"

מנגד, בראיון מיוחד ל"כיכר השבת", התייחס אמש שר הביטחון ויו"ר 'ישראל בתינו' לחוק הגיור ואמר: "החוק הזה פוגע גם ברבנים אורתודוכסיים כמו הרב סתיו או הרב ריסקין, שניהם גם רבנים מקומיים עירוניים, באפרת ושוהם. כל מה שאנחנו מבקשים: תבטלו את המונופול שיצרו בבית הדין הגדול, שהאינטרס שלהם לא לעודד את הגיור אלא לצמצם אותו. אני מבטיח שגם רות המואביה לא היתה היום עוברת גיור במנהל הגיור. לכם, מה שפה דרוש, זה להעניק לרבני ערים את האפשרות להקים בתי דין לגיור".

כיו"ר ישראל ביתנו, תלכו למשבר קואליציוני על החוק הזה?

"אנחנו לא יצרנו את המשבר ולא חיפשנו אותו. לא אנחנו העלינו את חוק הגיור או שום נושא אחר בתחום דת ומדינה, כי אנחנו מחויבים להסכם קואליציוני. בזמנו, התנדבנו ואמרנו שכל נושא שקשור לדת ומדינה, נלבן אותו קודם בינינו, בוועדה של השר יריב לוין עם כל יושבי ראש הסיעות. מה שקרה, בלי שום התראה מוקדמת, בלי שדיברו איתנו ומחוץ לסדר היום, בשנייה האחרונה צצו כל הנושאים משום מקום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר