אסיפת רבנים סוערת בארה"ב

חילוקי דעות; הרבי מסאטמר תקף את 'הפלג' והסיקריקים

בכינוס רבנים בארה"ב - שדבר קיומו נחשף ב"כיכר השבת" - נחשפו חילוקי דעות בדרכי הפעולה נגד "חוק הגיוס": חלקם צידדו בקו של גדולי ישראל, מהר"א מסאטמר תקף את התנהלות 'הפלג' (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
דברי מהר"א מסאטמר (צילום: באדיבות המצלם)

דיון ער וויכוח סוער במיוחד היו מנת חלקם של האדמו"רים וראשי הישיבות שהשתתפו אמש באסיפת הסברה והתייעצות בנושא המאבק בגיוס בני הישיבות בארץ הקודש, שדבר קיומה נחשף ב"כיכר השבת".

בכינוס שנערך באולם בעיר מונסי השתתפו ראשי הישיבות הגאונים רבי מלכיאל קוטלר ראש ישיבת בית מדרש גבוה ליקווד, רבי אליהו בער ווכטפויגל, רבי חיים פאלהר, רבי אהרון שכטר, רבי יוסף הררי רפול לצד האדמו"רים מהר"א מסאטמר, באבוב 45, פאפא, קארלסבורג וכן הרה"צ רבי חיים הערש טייטלבוים נציגו של האדמו"ר מהר"י מסאטמר.

לרבנים האלו הוצגו חוברות עם נתונים בסוגיית גיוס בני הישיבות ולאחר מכן הם נשאו דברים.

דברי האדמו"ר מסאטמר

ל"כיכר השבת" נודע, כי לא היתה תמימות דעים בין גדולי הדור באשר לדרך המאבק הרצויה בסוגיה החשובה. כך לדוגמה הדגיש אחד מראשי הישיבות כי לדעתו יש בעיקר להתפלל על הנושא ולהשאיר את העיסוק המעשי לגדולי הדור בארץ ישראל הבקיאים בפרטי החוק לעומקו.

גם האדמו"ר מפאפא הדגיש כי באם גדולי האדמו"רים חברי מועצת גדולי התורה היו פונים אליו להתערב ולפעול, היה נושא דרשות חיזוק בישיבות בישראל נגד גיוס בני הישיבות אולם הדבר מסור להם.

מנגד, טענו ראשי הישיבות הליטאיות הגרא"ב ווכטפויגל והגר"א שכטר שעל יהדות ארה"ב לנקוט בקו יותר אקטיבי בנושא הגיוס ולהפעיל את כובד השפעתם בין עם על ידי שליחת מכתבים ובין אם על ידי הפעלת לחץ ציבורי באופן כזה או אחר כולל ייזום עצרות וכינוסים.

האדמו"ר מהר"א מסאטמר הסכים מחד כי יש לנקוט צעדים מעשיים, אולם במקביל תקף בחריפות את הסיקריקים שלדבריו מפיצים נתונים שקריים הפוגעים במאבק בחוק הגיוס. "דבר ראשון יש לדעת על מה מדובר ואז להיאבק. כיום, כאשר מפיצים שקרים, לא ניתן לדעת כלום", טען הרבי מסאטמר.

בין היתר התייחס הרבי מסאטמר לסוגיית ההתייצבות ותקף את 'הפלג הירושלמי' באומרו: "ישנם כאלו שהפכו את השאלה האם להתייצב בלשכת הגיוס או שלא להתייצב כשאלת הבסיס והיסוד לכל המאבק. זה פוגע במאבק בגזירת הגיוס", טען הרבי, "משום שבמקום לעסוק בשאלה האם להילחם בגיוס או לא - עסוקים בשאלה האם להתייצב או לא, וזה מסיט את המיקוד מהמלחמה האמיתית".

הדיון באסיפת הרבנים

בשלב מסויים יצאו במהלך דבריו החריפים של הרבי, האדמו"ר מקארלסבורג והרה|צ רבי חיים הערש טייטלבוים בסוג של מחאה על הפגיעה באותם אלו שהדברים כוונו כלפיהם.

כך או אחרת, בסיום האסיפה הוחלט על הצורך בגיבוש וועדה שתעסוק בנושא ושתפעל בעיקר לברר את הנתונים האמיתיים: האם אכן קיימים פיתויים ושכנוע של בני ישיבות בלשכות הגיוס, וכן ליזום 'קול קורא' לעורר את הציבור בישראל 'שלא להתגייס חלילה לצבא'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר