ראיון מיוחד

ח"כ מרגי: אפליית הבנות הספרדיות לא תמיד באה מגזענות

ח"כ יעקב מרגי, שמונה מטעם ש"ס לטפל בנושא האפלייה בסמינרים החרדים, בראיון מיוחד: 'הפתרון הכי טוב לבעיה הוא רישום אזורי'. ומפתיע: 'אפליית הבנות הספרדיות לא תמיד בגלל גזענות' (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יעקב מרגי מונה בשנה שעברה להיות האחראי מטעם ש"ס על הטיפול באפליית הבנות הספרדיות ברחבי הארץ. בשנה שעברה, הוא איים לפרוש מהתפקיד אם לא תינתן לו עצמאות בנושא, ובתגובה לכך העניק לו יו"ר ש"ס אריה דרעי חופש פעולה בכל הקשור ל'תקנות' - שנועדו למנוע אפליית בנות, מרגי העביר את התקנות, והשנה הוא סבור כי מצב הבנות הספרדיות במגזר החרדי טוב יותר, בצורה דרמטית.

בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" מדבר ח"כ מרגי על הצלחתו, לצד הציפיות והעובדה שלדבריו מנהלי סמינרים משתמשים בסירוב לקבל בנות הספרדיות - בעיקר בכדי למתג את המוסד שלהם.

"הרעיון שלי היה שלא תהיה תלמידה שתצא לחופשת הקיץ מבלי לדעת היכן היא לומדת, וזה הוכנס בתקנון" פותח מרגי את דבריו. באשר לאיחור ביישום התקנות, הוא אומר: "מאחר ולוקח זמן לתקנות להתגבש, ידענו שהשנה אנחנו נכניס את כל המערכת ללחץ".

ח"כ יעקב מרגי בראיון לישי כהן

לדבריו: "בישיבת 'סטטוס' שהייתה לי הבוקר, אני יכול לומר לך שהמצב יותר טוב. בראשון ליולי אנחנו כבר דנים, בשנה שעברה דנו בסוגיות האלה רק בסוף ספטמבר. אנחנו במצב טוב".

מרגי מספר כי החליט להעניק אורכה של חמשה עשר יום למנהלי הסמינרים ולרשויות, אך מדגיש: "הם יסיימו את השיבוץ - עד הילדה האחרונה - עד החמש עשרה לחודש. בעוד שבועיים ישבו כאן ראשי המחוז החרדי יחד עם היועץ המשפטי של המשרד. אנחנו נעבור רשות רשות ונראה לאן זה מוביל".

"הערכה שלי" מוסיף מרגי: "אנחנו נגיע למצב של כמעט 99%, מלבד הבנות שבשוליים, מטבע הדברים תמיד נשארים דברים כאלה".

מנהלי סמינרים שלא יקבלו בנות על רקע עדתי, על פי התקנון שהעברת, ייענשו?

"אין ספק. אם בשנה שעברה הייתי צריך להיאבק עם משרד החינוך להטיל סנקציות על הסוררים, השנה זה מובנה בתוך התקנות. זה אוטומט".

מרגי מזהיר: "אם תהיה פעולת אפליה מוכחת, הורים יבואו ויביאו עדויות, זה יוביל להליך פלילי. לא רק הליך מנהלי. זה יקרה גם השנה".

מרגי מספר כי השנה טרם קיבל תלונות על אפליית בנות על רקע מוצאן: "יש מספר פניות שהגיעו אלינו כפניות ציבור לסייע. העוזרים שלי מטפל בזה. עד רגע זה התקיימו 60 ישיבות ועדת ערער".

ח"כ מרגי, אתה יודע לומר לנו מה המצב האמיתי בירושלים?

"לעומת השנה שעברה שהתחלנו עם 175 בנות, אנחנו על 75 בנות כיום שלא משובצות. יש תוכנית שיבוץ לגביהן, כך נמסר לי הבוקר. מקווה שתוך עשרה ימים זה יסתדר".

בשנה שעברה אמרת שאם לא תצליח לפעול בנושא, תפרוש מהאחריות על אפליית הבנות, אתה מרוצה מהמצב כעת?

"אני אומר באופטימיות זהירה, מה שקיבלתי היום נותן לי את התחושה שהתקנות עשו את שלהן. ההורים למדו את הזכויות שלהם, מוסדות החינוך הספיקו ללמוד את הרצינות שלנו. הרשויות המקומיות החרדיות, שבעבר לא ידעו מה הסמכות שלהם, יודעים היום לוחות זמנים ברורים".

חשיפת "כיכר השבת", היום

מרגי חוזר על האיום שהשמיע בשנה שעברה: "אין ספק שאם תופעת האפליה תימשך, ואני לא אקבל את הגיבוי, את היד החופשית לטפל בה עד תום - אני לא אתעסק בזה יותר".

כרגע יש לך את היד החופשית?

"כן, נכון לרגע זה, בניגוד למה שמקשקשים בזנב, אף אחד מתנועת ש"ס, לא מראשיה ולא מרבניה שאמר לי עזוב, להיפך אני מקבל ברכות".

יגידו לך מנהלי הסמינרים, שהעובדה שכעת רוב הבנות מסודרות, ועוד עשרה ימים כולן, היא ההוכחה שלא צריך רישום אזורי

"עדיין אני אומר לך שהרציונל בכדי להתמודד עם התופעה הזו - זה רישום אזורי. נכון, יתכן מאוד שיש מנהלי מוסדות וראשי רשויות שמצליחים להערים עלינו עם האפליה, ברישום אזורי אין אפשרות".

יש היום מנהלי סמינרים גזענים שמעדיפים לא לקבל בנות ספרדיות?

"תיקח את כל הדברים שלי מהשנים האחרונות. הגעתי למסקנה שלא תמיד אפליית הבנות הספרדיות באה מגזענות. אני טוען שמנהלי המוסדות לוקחים את הסוגיה הזו של שיבוץ בנות ספרדיות לצורך מיתוג המוסד שלהם, הם משתמשים בזה בכדי להוכיח כמה המוסד של ההוא מקבל יותר וכ"ו'".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר