לאחר פיצוץ במו"מ

המדינה הוציאה את הרחבת הקו מסיטיפס

משרד האוצר הודיע כי החליט להוציא את הרחבת הקו האדום בירושלים מידי חברת 'סיטיפס' והחברה שתזכה בבניית הקו הירוק תהיה זו שתרחיב גם את הקו האדום (תחבורה ציבורית)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשורה טובה לציבור הנוסעים הירושלמי. משרד האוצר החליט לאחר משא ומתן ארוך להוציא את פרויקט הארכת קו הרכבת הקלה בירושלים מידי זכיינית הקו האדום, חברת סיטיפס. המשמעות הראשונית היא דחיית השלמת הקו החדש לפחות בשנתיים.

היום (ב') התבשרו כל החברות המתמודדות במיון המוקדם (PQ) למכרז על הקו הבא בעיר, הקו הירוק, כי הזוכה במכרז תקבל לידה גם את הארכת מסילות הקו האדום עד בית החולים הדסה עין כרם מדרום ונווה יעקב מצפון, והקמת שלוחות לקמפוסים בגבעת רם והר הצופים והפרויקט כאמור לא יישאר בידי סיטיפס למרות שההכנות לבניית המסילה כבר החלו בנווה יעקב.

ההכרעה התקבלה לאחר שמשרדי האוצר והתחבורה ניצבו בין שתי חלופות גרועות: להוציא את הפרויקט למכרז ובכך להביא לדחייתו בכמה שנים – או להיכנע לתכתיבים הכספיים שהציבה סיטיפס בדמות כמאה מיליון ש"ח נוספים. במדינה טענו לאורך המשא ומתן הממושך כי סיטיפס מנסה לסחוט את קופת המדינה, והמגעים פוצצו בסופו של דבר.

בנוסף לדחיית הדרישות של סיטיפס, המדינה צפויה לחסוך סכומים נוספים בצעד זה, שכן כחלק מהמכרז המורחב, העלויות צפויות להיות נמוכות משמעותית. סיטיפס עצמה מתמודדת על הקו הירוק ותנסה לזכות בשני הפרויקטים שבמכרז. בחברה מקווים לזכות ליתרון, בשל ניסיונה כמפעילת הרכבות הקלות היחידה עד היום בישראל בכלל ובירושלים בפרט, אם כי לא ברור כלל שציבור הנוסעים יירצה לראות את החברה השנואה כל כך בשל מדיניות הפקחים והקנסות הקפדנית שלה, זוכה גם בקו החדש.

מבחנת סיטיפס מדובר באכזבה כבדה במיוחד, שכן לפני כחודשיים היה נראה כי הצדדים הגיעו להבנות בנושאי הליבה ורק בחודש שעבר הגיע המשא ומתן למבוי סתום, לאחר שהתברר כי הדרישות של סיטיפס נאמדות ב-100 מיליון שקל יותר מכפי שהמדינה מוכנה לתת.

לפי הביקורת שהופנתה נגד סיטיפס,על ידי משרד האוצר החברה נסוגה ברגע האחרון מהסכמות בשלוש סוגיות מהותיות: גובה הפיצוי שתקבל הזכיינית מהמדינה במקרה שזו תרכוש ממנה את הזיכיון על הקו האדום בחזרה ב–2019 (Buy Back), עלות ההפעלה לקילומטר ועלות ההיערכות לקראת ההפעלה.

מנגד, בסיטיפס טענו כי גורמים במשרד האוצר הטעו אותם במשך תקופה ארוכה וניסו לאורך כל הדרך לטרפד את המגעים. עוד אמרו כי כלל לא מדובר בדרישות חדשות, אלא בפרשנויות חלוקות על נוסח הסיכומים שהושגו באפריל, בין יו"ר מועצת המנהלים של סיטיפס ושר האוצר לשעבר, אברהם (בייגה) שוחט, לבין ראשי האוצר.

מסיטיפס נמסר בתגובה: "משרדי האוצר והתחבורה מציגים בכל מקום את פרויקט הרכבת הקלה כהצלחה מסחררת. גם בחו"ל הפרויקט מוצג כספינת הדגל שלהם, תחת הכותרת "join the success", ולכן לא ברורה לנו התנהלות האוצר שמשמעותה היא אחת - פגיעה קשה בפרויקט מוצלח זה ובציבור הנוסעים.

"גורמים במשרד האוצר יצרו במשך חודשים אשליה של משא ומתן, שכל מטרתה למנוע חתימה על ההסכם. את המחיר הכבד של התנהלות גורמים אלו באוצר ישלם הציבור הירושלמי מאחר והארכת הקווים תידחה במספר שנים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר