"מעוקצך" ו"מעוקצך"

תרמית התקשורת: לאן באמת הולך הכסף הרפורמי?

האיום של הרפורמים לעצור את התרומות לישראל משמש כחרב פיפיות בידי הרוצים לחלל את הכותל המערבי, אך מתברר כי לישראל דווקא תהיה מכך תועלת (חדשות, חרדים)

(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לנוכח המאבק עם הרפורמים בנוגע למתווה הכותל נשמעו איומים רבים כי הרפורמים יפגעו בתרומות למדינת ישראל. האם באמת מדובר באיומים של ממש? תחקיר של 'יתד נאמן' מצא כי התרומות לישראל ע"י הקהילה היהודית בארה"ב הן סה"כ בסביבות ה-1% בלבד מתקציב המדינה.

אם נוסיף את העובדה שרק 25% מהרפורמים תורמים למדינת ישראל לעומת 63% מהאורתודוקסים, הרי שחלק גדול אינו כסף רפורמי.בנוסף, חלק גדול מהכסף מופנה לארגוני זכויות אדם של השמאל הקיצוני שמוטב ואכן יפסיקו להעביר להם כספים.

תורמים לישראל, האמנם?

ביתד נאמן הביאו את דבריו של ג'ף סולומון, נשיא קרן ברונפמן השייכת למיליארדר צ'רלס ברונפמן מחברי התנועה הרפורמית, ומי שמאגד סביבו את התורמים הגדולים של התנועה מארה"ב, שהתבטא בעבר בראיון כי הוא העלה במחקר יחד עם החוקר החברתי האמריקאי ג'רי טובין, כי הם בחנו את הפעילות של פילנתרופים שתרמו יותר מ-10 מיליון דולר בשנה, והעלו כי רק שישה אחוזים מהם הולכים למטרות יהודיות. כמו כן, ג'וזף היימן, מנהל המרכז ליזמות פילנתרופית יהודית (CJEP) טוען בראיון עמו כי דור הפילנתרופים שהתמקד בעולם היהודי ובישראל הולך ונעלם, והוא פונה למטרות שאינן קשורות לעולם היהודי.

על פי מאמר שהתפרסם לאחרונה יהדות ארה"ב כבר לא חשה שישראל זקוקה כל כך לתרומותיה והכסף מופנה למקומות אחרים דוגמת הפוליטיקה האמריקאית. למרות שהיהודים הם פחות מ־2% מהאוכלוסייה, ברוב מערכות הבחירות בשני העשורים האחרונים, כמחצית מכספי התרומות לקמפיינים התקבלה מיהודים אמריקאים. ולשם כנראה מוכוון הכסף הגדול שיש לפילנתרופים היהודים שהזהות היהודית כבר פחות מעסיקה אותם.

על פי העיתון, למרות כי מדובר בסכום גבוה לכשעצמו, ביחס לתקציב המדינה הוא בסה"כ בסביבות ה-1% בלבד. מאמר שנכתב ב-2014 במגזין "פורוורד" העריך את גובה התרומות של הקהילה היהודית בארה"ב בכ-1.7 מיליארד דולר כל שנה. ב-2012, קבע מכון כהן שבאוניברסיטת ברנדייס, כי סכום התרומות שמעבירים יהודי ארצות הברית הוא כ-2.1 מיליארד דולר (בפילוח הנתונים במחקר עולה כי מעל רבע מהסכום הגיע לסוכנות היהודית, הקרן הקיימת לישראל וההסתדרות הציונית העולמית – גופים שזהותם ועיקר ההשפעה בהם היא בעיקר ע"י הרפורמים והקונסרבטיבים). זאת לעומת תקציב המדינה לשנה זו העומד על 376 מיליארד ש"ח,

סכום התרומות מארה"ב הוא מזערי בהחלט, בהתחשב בטיעון שכסף זה אמור להשפיע על סדר יומה של ישראל. על כל נתונים אלו, נוסיף את העובדה כפי שמוצגת בספר "הרפורמים" של המרכז למידע יהודי כי רק 25% מהרפורמים תורמים למדינת ישראל לעומת 63% מהאורתודוקסים, כך שבתוך כל הסכום המדובר, לא כל הכסף אכן רפורמי.

לאיפה הולך באמת הכסף האמריקאי?

כאמור גם יעדי התרומות אינם בהכרח מסייעים למדינה, מבט על סקירות ארגונים רפורמים מארה"ב מעלה לדברי 'יתד נאמן', כי עיקר המעורבות והמימון שלהם לארגונים הנמצאים תחת שליטתם ופועלים מתוך אותה אג'נדה. כך לדוגמא ממומן המרכז הרפורמי לדת ומדינה שנאבק בבג"ץ ובכל מקום נגד הסטטוס קוו, ומרבה בעתירות ע"מ לפגוע בקדשי ישראל. מרכז זה ממומן ע"י גוף משפטי רפורמי אליו תורמים פילנתרופים שונים.

בתרגום פשוט: הפילנתרופים שנעלבו עכשיו מהחלטת הממשלה שלא הייתה לרוחם, העבירו עד כה את הכסף למימון קמפיין הכותל וה"גיור" הרפורמי, ועכשיו שזה לא צלח הם מאיימים לעצור את מימון המאבק? הגיוני משהו, אך איום אין כאן, כי אם הפקת לקחים פנימית.

לא רק קמפיין הכותל וה"גיור" הרפורמי, כרוכים ב"כסף גדול" של הרפורמים. עפ"י ניתוח מפורט של דו"ח מרכז ליב"ה, כסף רפורמי עושה את דרכו אל תנועות החרם נגד ישראל ולמען שוויון וזכויות פלשתינים ומסתננים. בדו"ח מוצגים מקורות המימון של ארגון "רבנים לזכויות אדם", המורכב ברובו מרפורמים. בישראל ישנן 54 קהילות רפורמיות ו-17 מהעומדים בראשן הם חברים ב"רבנים לזכויות אדם" או בעלי תפקידים בכירים בארגון. הארגון, הפועל לסיוע לערבים ברחבי יהודה ושומרון ורצועת עזה, היווה חלק ממקורות דו"ח גולדסטון שתיאר את פעולות צה"ל ברצועת עזה כפשעי מלחמה. הארגון אף פועל בקשר הדוק עם ארגון הקיצוני תעאיוש, אשר פועל לשכנע פלשתינים להשתלט על אדמות מדינה ביהודה ושומרון.

הקרן החדשה לישראל

מקורות המימון של הארגון, שתקציבו כולל כ-5 מיליון ש"ח לשנה, כוללים בין השאר את הקרן החדשה לישראל, וכן קרנות אמריקניות שרובן תומכות בחרם על ישראל ומממנות במקביל ארגוני חרם וארגונים פלשתיניים הנמצאים בקשר עם גורמי טרור מארגון החזית העממית. על פי הדו"ח, "רבנים לזכויות אדם" אף מקיימים שיתופי פעולה עם ארגונים פלשתיניים אלו, ומקיימים פעילות ענפה בנגב לטובת הבדואים תוך הכפשת ישראל והשוואת תכנית להסדרת מגורי הבדואים בנגב לאנטישמים ברוסיה.

הקרן החדשה לישראל שזוכה לתמיכה מקרנות אמריקניות, תומכת בארגוני השמאל הקיצוני, "שוברים שתיקה", "עדאלה", "בצלם" וכו' – אלו שמסייעים להסית בעולם נגד ישראל, מכינים דו"חות שקריים על חיילי צה"ל, דואגים להוציא צווי מעצר לבכירים ישראליים בחו"ל ועוד. מבין חברי הממשלה והכנסת שדיברו עכשיו בבכי על אובדן התרומות מחו"ל בעקבות הקפאת מתווה הכותל, לא נמצא אחד שתומך בפעולות הללו.

התורמים הגדולים ביותר של הקרן החדשה לישראל כפי שעלה בחלק מהנתונים שהגיעו לידי 'יתד נאמן' הם קרן פורד שהעבירה ב-2008, מעל 5 מיליון דולר, קרן ברונפמן השייכת לצ'ארלס ברונפמן המצהיר על עצמו כרפורמי, העבירה קרוב למיליון דולר, קרן של ריצ'ארד גולדמן אף הוא – בסכום הקרוב למיליון וחצי דולר ועוד.

הרפורמים נאבקים גם בישראל

דו"ח מרכז ליב"ה חושף באריכות את הקשר הרפורמי לשמאל הקיצוני וההזוי. עידית לב, מי שמובילה את המאבק של שהייה מעורבת בכותל, היא מנהלת מחלקה באותו ארגון השמאל הקיצוני "רבנים לזכויות אדם", שפועל ליצירת דה לגיטימציה לישראל ובן השאר היה אחד ממקורותיו של דו"ח גולדסטון. לב עצמה הייתה ממובילות הפגנה בלתי חוקית של יהודים וערבים כנגד פעילות צה"ל ברצועת עזה בזמן מבצע צוק איתן.

פעילה מוכרת אחר ב"נשות הכותל", היא ענת הופמן והיא חברת הוועד המנהל של "המוקד לפליטים ומהגרים" - ארגון שפועל בין היתר לביטול החוק למניעת הסתננות ע"י ישויות מדיניות זרות. הופמן הייתה גם פעילה ב"נשים בשחור"- ארגון שמאל שקיים מחאות נגד ה"כיבוש" הישראלי בימי האינתיפאדה הראשונה, וגם כיהנה כחברת הנהלה ב"אגודה לזכויות האזרח בישראל". החמור מכל, הופמן היא יו"ר "חברת דומארי של הצוענים בירושלים" - ארגון השייך לרשת הארגונים "אלקדס" המתאמת פעילויות עבור הארגונים ודואגת להם לתקציבים. באתר של רשת "אלקדס" מוצגת מפה של העיר העתיקה בה אין כל אזכור לכותל המערבי. "אלקדס" תומכת ב"החרמת הכיבוש כאחד האמצעים היעילים ביותר כדי להתנגד למדיניות של קולוניזציה ועקירת פלשתינים", והרובע היהודי נקרא בכלל "שכונת אל-שארף".

גם סגניתה בתפקיד של יו"ר "נשות הכותל", בתיה קאלוס משמשת כיועצת של הארגון "סיכוי" הקורא לביטול קיומה של מדינת ישראל, תומכת בהתנגדות אלימה, ומאשימה את ישראל במניפולציה של זיכרון השואה לצורך מטרות פוליטיות.

המסקנה העולה מהממצאים שככל הנראה אנו צריכים לשמוח באיום הרפורמי ואף לברך אותם על הפסקת התרומות אם כי הסיכוי שיעשו זאת ויפגעו בארגונים הקיצוניים נראה כרגע נמוך במיוחד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר