ראיון מיוחד

יהודה גליק: "שכל שלושה אנשים יוכלו לגייר? זה רעיון הזוי"

ח"כ יהודה גליק סבור שחוק הגיור הוא צעד בכיוון הנכון, אולם חריף מדי: "צריך שהרבנות תהיה הרבה יותר פתוחה". על הקפאת מתווה הכותל: "הפשרה גובשה על ידי ועדה שהיה בה רוב חרדי" (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
ח"כ יהודה גליק (צילום: כיכר השבת )

בראיון מיוחד ל"כיכר השבת", מספר ח"כ יהודה גליק על התקופה הקשה שהוא עובר בימים אלו, בהם רעייתו מאושפזת כשהיא מחוסרת הכרה בבית החולים לאחר שלקתה באירוע מוחי; מדבר על חוק הגיור, ההתנגדות שלו שהרפורמים יגיירו - אך התמיכה שלו בכך שרבני עיר יוסמכו לכך - ועל הקפאת מתווה הכותל.

"הימים מאוד קשים" אומר גליק בפתח הראיון, "אישתי, רעייתי היקרה, שוכבת מחוסרת הכרה בטיפול נמרץ. זו תחושה נוראית, אתה רואה את רעייתך במצב חסר אונים. יחד עם זאת," מספר גליק, "אני חייב לומר שאני מוקף בהמון אהבה מכל שדרות הציבור בישראל, מקבל טלפונים. זה נותן תחושה מאוד חזקה של ערבות הדדית. רבים מבני ישראל שאולי אף פעם לא מתפללים, כעת פונים לציבור להתפלל. זו נקודת אור מסויימת". שמה לתפילה: יפה בת לאה לרפואה שלמה בתוך שאר חולי ישראל.

נעבור לנושאים האקטואליים. אתה בעד חוק הגיור?

"אני תומך בכך שבמדינת ישראל צריך שיהיה פיקוח של הרבנות הראשית על הגיור, לכן אני חושב שהחוק טיפה מדי חריף, אבל בהחלט בכיוון הנכון. הרעיון שכל שלושה אנשים יכולים לגייר הוא רעיון הזוי, והדבר הזה הוא סכנה. כל עובד זר, כל פלסטיני שירצה יוכל לבוא ולעבור גיור אצל שלושה אנשים".

ח"כ יהודה גליק בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן

"מצד שני" טוען גליק, "להכריח שכל הגיורים יהיו ברבנות... צריך שהרבנות תהיה הרבה יותר פתוחה. לכן לדעתי, צריך שכל גיור בישראל יהיה תחת פיקוח של הרבנות, לא צריך להתגייר ברבנות. לדוגמא, בית הדין של הרב קרליץ הוא מצוין. הרבנות תעשה את הפיקוח".

הרבנים הראשיים חוששים שאם נתיר לבית הדין של הרב קרליץ - מחר גם הרפורמים יוכלו לגייר

"לכן יש 2 אפשרויות. או שאומרים פיקוח של הרבנות, והיא תתן הכשר למשהו שמנוגד להלכה?".

ואז בג"צ יכריח להכיר ברפורמים

"האופציה השנייה, שבעיני יותר טובה - הצעת החוק שכל רב ראשי יוכל לגייר. כלומר: כל רב עיר יכול לגייר. לדבר הזה הייתה התנגדות של החרדים".

הרבנים אומרים שרבני העיר לא הוסמכו לגיור, בעבר כבר היו בעיות

"אבל זה הרבה יותר טוב מאשר מציאות שבה אתה אומר שכולם צריכים... המגמה של החוק נכונה מאוד, אי אפשר שתהיה פה פרצה. אופציה א פיקוח של הרבנות. אופציה ב שכל אדם שהוא רב עיר יוכל לגייר".

אתה מסכים שצריך למנוע מהרפורמים את האפשרות לגייר?

התשובה של גליק ברורה, צריך למנוע, אך בסגנונו שלו, הוא בוחר לנסח זאת בלשון חיובית: "אין ספק שצריך לדאוג שהגיור יהיה כהלכה. לא צריך להיכנס פלוני אלמוני".

ימים קשים. יהודה גליק ורעייתו. ארכיון (יונתן זינדל, פלאש 90)

גיור רפורמי הוא גיור הלכתי?

"אני אדם ששומר הלכה ומחוייב להלכה, נראה לי שהרפורמים אינם תומכי הלכה. אני משתדל לא לדבר שלילי".

בנושא מתווה הכותל לא אהבת את החלטת הממשלה לבטל את המתווה, יש תחושה שאתה מתקרב בנושא הזה לרפורמים יותר מאשר לחרדים

"אני שמח על ההזדמנות. יהודה גליק מחוייב להלכה ובוודאי רואה עצמו יותר מחובר לאוכלי כשר ומניחי תפילין הרבה יותר מאשר לאנשים שאינם כאלה ותומכים בנישואי תערובת. אני מאוד דואג שאנחנו מאבדים חלקים גדולים מעם ישראל. אם היית לי אפשרות להפוך את כל העולם שבמקום להיות רפורמים יהיו שומרי תורה ומצוות - וודאי שהייתי עושה את זה. השאלה היא אם אנחנו צריכים לבוא לעולם של חיבור, המתווה של הכותל היה בעצמו פשרה, לא היה מדובר במתווה שישנה כלום ממה שקורה כעת בכותל המערבי".

מחובר יותר לשומרי התורה. רפורמים בכותל (פלאש 90)

אבל כן יש שינויים, הכרה ברפורמים, הקמת מועצה, כניסה משותפת עם הכותל המערבי

"בוא נאמר את הדברים כך. כל פשרה שתהיה מקובלת על כל הצדדים תהיה מקובלת עלי. הפשרה הזו גובשה על ידי ועדה שהיה בה רוב חרדי: רב הכותל, היועמ"ש, מנכ"ל מורשת הכותל. הם אלו שחיברו את המתווה הזה. והמתווה הזה היה מקובל על כולם".

אני רוצה לעבור לנושא הר הבית. בקרוב חברי הכנסת יוכלו לעלות להר, בשביל מה זה טוב אם זה מגביר את השנאה והטרור?

"תראו. השאלה מה מגביר היא שאלה מעניינת. עובדה שכל ראשי מערכת הביטחון תומכים בעליה להר הבית, כלומר הם לא חושבים שיש בזה בעיה"

לדבריו: "אם אני רואה שרבותיי, רוב רבני ישראל אומרים שזה מצווה אז אני לא שואל שאלות".

אני דווקא יודע שרוב גדולי ישראל מתנגדים לעליה להר הבית

"הרבנות הראשית קיימת מאה שנה. אנחנו קיימים 3.000 שנה. עם ישראל לאורך כל הדורות עלה להתפלל בהר הבית. ומי שלא רוצה, ורוצה לכבד את החלטת הרבנות הראשית - זכותו. אבל יש עוד רבנים, למעלה משלוש מאות רבנים שחושבים שמצווה לעלות להר הבית".

יהודה גליק בכניסה להר הבית (יונתן זינדל, פלאש 90)

אני רוצה לשאול אותך, כיהודי, יש לא מעט רבנים, במיוחד גדולי הדורות האחרונים, שאומרים שעליה להר הבית היא חשש של איסור כרת, אתה לא חושש ברמה האישית?

"קודם כל, אין אף רב שחושב שעליה להר הבית זה איסור כרת, יש איזור מסוים".

הרבנים אומרים שלא יודעים איפה האזור הזה

"אז בסדר, שאותם רבנים שלא יודעים איפה - שלא יבואו. אבל מאות רבנים חשובים יודעים איפה ומאוד מקפידים שלא להיכנס למקומות שאסור".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר