17 שנה להקמתה: בית מדרש חדש לישיבת דרך ה'

בהשתתפות ראשי ישיבות, רבנים ותלמידים, נחנך אמש (ראשון) בירושלים בית המדרש החדש של ישיבת דרך ה'. גדולי ישראל שהשתתפו בכתיבת אותיות בספר תורה שהוכנס למקום, השיבו לשאלות בנוגע לסדר הלימוד אצל מי שאינו לומד כל היום. צפו בגלריה (חרדים)

צילום: שלומי כהן | כיכר השבת |
(צילום: שלומי כהן)

"משכהו לבית המדרש": אחרי 17 שנה מאז נוסדה ישיבת דרך ה', בהכוונת מרנן ורבנן גדולי ישראל, נחנך בראשית השבוע בית המדרש החדש והגדול, בבניין ישיבת דרך ה' ההולך ומוקם בפאתי שכונת הר נוף בירושלים.

במעמד השתתפו שורה ארוכה מכותל המזרח של ראשי הישיבות והרבנים, שפיארו את שולחן המזרח של הישיבה, שראש הישיבה ומייסדה הרב ברוך צבי גרינבוים, נטל על עצמו את "המשימה של הדור" - ייסוד מקום תורה וקביעות לימוד תורה גם עבור אלו שיצאו לעבוד.

• "אין פטור מתורה"

מוטו הישיבה הוא המחויבות לתורה: "העובדה שיצאת לעבוד, לא אומרת שאתה רשאי להתנתק מבית המדרש ומעולמה של תורה", אומר ראש הישיבה. "גם מי שיצא לעבוד חייב להיות מחובר לתורה. אין שום פטור מתורה ואין שום תכלית בחיי יהודי ללא לימוד בסדר יומי קבוע".

מתכונתה של הישיבה בנויה כבית המדרש לרבים וטובים, בעלי משפחות בוגרי ישיבות וגם בחורים שלא נמצאים כיום במסגרתם תורנית - מכל סיבה שהיא, אבל שייכים לשם במהותם הפנימית, רוצים וצריכים מסגרת שתחבר אותם למקור מים חיים.

בהנחייתם הצמודה של מרנן ורבנן גדולי ישראל, נטל ראש הישיבה על עצמו את המשימה של הדור: יצירת תשתית תורנית מתאימה, ברוח הישיבות הקדושות, עבור אנשים אלו - דרך ה' היא המסגרת שמחברת אותה לתורה.

• מעמד מרגש

בין המשתתפים במעמד היו הגאון רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון וחבר מועצת גדולי התורה, הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף, ראש ישיבת אהבת שלום המקובל רבי יעקב הלל, הגאון רבי יוסף חברוני ראש ישיבת חברון, המקובל רבי יקותיאל אבוחצירא, הגאון רבי שלמה טוויל רבה הראשי של מקסיקו, רב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ – שמסייע בכל מאודו לישיבת דרך ה' ואף מוסר שיעורים בישיבה, וכן רבנים נוספים רבים.

מ"מ רה"ע יצחק פינדרוס הנחה את האירוע, בו השתתפו גם חבר הכנסת אורי מקלב, ראש העירייה ניר ברקת, חברי מועצת העיר יוסי דייטש, אליעזר ראוכברגר, ישראל קלרמן ואישי ציבור רבים.

בית המדרש שנחנך נקרא "שער בנימין", ע"ש בנימין אסא, אביו של תורם בית המדרש יצחק אסא ורעייתו, שהם מנכבדי הקהילה היהודית במכסיקו. למעמד הגיע התורם עם כל משפחתו, ילדיו ונכדיו לאירוע, "כדי שיראו מה צריך לעשות עם הכסף. אבא שלי אמר לי, אל תספר לי כמה כסף יש לך, תספר לי כמה שם טוב יש לך".

בד בבד עם מעמד חנוכת בית המדרש, הוכנס גם ספר תורה מהודר להיכל הישיבה. בימים שלפני האירוע סבבו ראש הישיבה ורבניה בבתיהם של גדולי ישראל, לכתיבת אותיות בס"ת, לקבלת ברכה ולהדרכה כיצד צריכים ללמוד אלו שלומדים רק מקצת מהיום. בקביעת המזוזה לבית המדרש כובד ידיד הישיבה שתומך כבר שנים רבות במפעליה תורנית וגשמית יצחק גלצר.

• ברכת וליווי מרן הגראי"ל שטיינמן

את הישיבה וראש הישיבה מלווה ומדריך מאז היווסדה, בכל פרט ופרט, מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן. בשבוע שעבר נכנסו אליו ראש הישיבה ורבניה, ולאחר שכתב אות בס"ת, בירכם בחום רב: "אני מברך אתכם שתצליחו בתורה ויראת שמים".

במעונו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, לאחר שכתב אות בס"ת, שאל אותו ראש הישיבה מהו סדר הלימוד לאדם הלומד רק מעט מן היום? "שילמד משנה ברורה", השיב מרן הגר"ח. ואם הוא לומד מעט יותר, כשעה וחצי, כיצד לחלק את הזמן? " שני שליש גמרא, שליש משנה ברורה".

כמו כן ביקרו ראשי הישיבה במעונו של ראש ישיבת פוניבז' וחבר מועצג"ת מרן הגר"ג אדלשטיין, שאמר להם, "מה שאתם עושים, זהו הצורך של הדור", ובמעונו של הגאון ר' דב לנדא, שכתב אות בס"ת, וחיזק את פעולתה של הישיבה וראשיה.

• מעל 500 בוגרים

בישיבת דרך ה' כיום לומדים כיום למעלה ממאה בחורים המתגוררים בישיבה, לצד עשרות בוגרים שלומדים בכולל שבישיבה - תורת ישראל. בניין הישיבה החדש שוכן ברחוב אבן דנן 1 בהר נוף. הישיבה נוסדה לפני 17 שנה, בשנת תש"ס, מאז עברו בה מעל 500 בוגרים. ראש הישיבה הגאון ר' ברוך צבי גרינבוים, הוא מחברם של ספרים רבים, עוסק רבות בחינוך, ובין יתר מפעלותיו - ייסוד ארגון לב שומע, שאת פעילותו ודרכו החינוכית הוא מנחה.

הישיבה מהווה עוגן של תורה לבוגרי ישיבות רגילים רבים שיצאו מבית המדרש ומבקשים להישאר קשורים אל לימוד התורה ואל ההווי התורני. ראש הישיבה יחד עם צוות הישיבה בונים עבור משפחות רבות אלו מבני המגזר החרדי, אפשרויות תורניות שיתנו עבורם מענה, כדוגמת כוללים ייעודיים ושיעורי תורה מותאמים.

• "אבן מאסו הבונים"

אחד הדברים אותם מסביר ראש הישיבה הרב גרינבוים כמשל לשליחותו, הוא על הפסוק "אבן מאסו הבונים הייתה לראש פינה". מדוע מאסו הבונים באותה אבן נהדרת שבסופו של יום נהייתה לראש פינה, הרי בנאים אלו ודאי 'מבינים' עם מה בונים בית, ומדוע לא קיבלה אותה אבן יקרה את הכבוד הראוי מהתחלה?".

"כנראה, שאותה אבן עברה מבנאי לבנאי ואף אחד מהבונים לא ידע איך למקם אותה בבניין בגלל ייחודיותה. הבונים ידעו לבנות רק אבנים סטנדרטיות, את אבן 'ראש פינה' הבונים לא הכירו. היא הייתה שונה. העבירו אותה מיד ליד עד שנזנחה בצד. אך דווקא יחסם המשפיל של הבונים וחוסר ההבנה שלהם בטיב האבן, הכשירה את מקומה בראש הבניין. אז, 'השתפשפה' האבן, לוטשה וקיבלה ברק מיוחד, כשחיפשו אבן ייחודית שתעטר את הבניין, הבינו שאין מתאימה ממנה לראש פינה. סוד האבן התגלה רק לאחר מסעות מופלאים שהייתה חייבת לעבור". והנמשל ברור...

• להגדיל את ספסלי בית המדרש

בדבריו במעמד אמר ראש הישיבה הרב גרינבוים, כי "למרות שחיינו מלאים ניסים, מעטות ההזדמנויות בחיים שאנו זוכים לניסים גלויים. המציאות הזו שאנו חווים בחנוכת בית המדרש היא נס גלוי, וכשה' מסייע לנו לבנות בית מדרש גדול שכזה, זה מחייב את כולנו למלא אותו. אחרת, למה הוא כל כך גדול. כל אחד מבני ובוגרי דרך ה' חייב לקבוע עיתים לתורה בבית המדרש בכל רגע אפשרי".

"אבל זה לא מספיק. המחייב הגדול של כל אחד מבני דרך ה' הוא להביט סביבו ולחשוב את מי הוא מצרף לבית המדרש. שכל אחד מבני ובוגרי הישיבה יקבל על עצמו לצרף אחד לקביעת עתים לתורה או בבית המדרש החדש או בכל מקום שהוא", סיים ראש הישיבה את דבריו הנרגשים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר