כך נראית הכת של הלברנץ, מבפנים

אני כבר 12 שנה ב"לב טהור", ורוצה שתדעו: הגיהנום אמתי

בעדות מצולמת שהגיעה ל"כיכר השבת", מתאר בן 14 שמוחזק ב"לב טהור", את המתרחש בין כותלי הקהילה המסוגרת שעלתה לכותרות בסוף השבוע: "הפשיטו אותי והיכו אותי. הגיהנום אמיתי" (עולם)

ניסים פרץ | כיכר השבת |
למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: שלומי כהן)

על רקע חזרתה של כת "לב טהור" לכותרות בסוף השבוע האחרון בעקבות מותו של מנהיגה שלמה הלברנץ, מתחילות להישמע שוב עדויות קשות של חברים לשעבר בכת או תושבים שהתגוררו בסמוך אליה והתוודעו לדבריהם למתחולל בתוכה. אבל העדות הזאת שונה לגמרי, היא מגיעה מילד, רק בן 14, שעדיין חבר בקהילה הסגורה, וטוען להתעללות קשה כלפיו וכלפי חבריו. חלקים מהעדות הקשה המכילים תיאורים גרפיים צונזרו על ידי "כיכר השבת" מסיבות מובנות.

עדותו של הילד (באדיבות המצלם. תרגום: כיכר השבת)

הסרטון שמתפרסם הערב ב"כיכר השבת", צולם לפני כשבועיים - קודם מותו של מנהיג הקהילה - על ידי שליח שהסתנן לכת בשליחות קרובי משפחתו של הילד ושמע ממנו על המציאות הקשה בה חיים הוא והילדים הנוספים המוחזקים על ידי הקהילה. הוריו של הילד, שכאמור עדיין מוחזק בכת, נשבו בקסמיו של מנהיגה שלמה הלברנץ ונסחפו לקהילה.

"אני גר בלב טהור במשך 12 שנים וחצי, אני רוצה לספר להם הכל", אומר הילד ביידיש, כשהוא מגמגם ושפתו דלה מאד. "אני גר שם, הגיהנום הזה שכולם אומרים שזה לא אמיתי? זה כן אמיתי. אני רוצה לומר... אני רוצה לספר על כל הדברים שקרו בלב טהור".

הילד מציג פתק בו כתב דברים שלטענתו אירעו לכאורה בתקופה האחרונה. "אני כתבתי את הפתק הזה, כתוב פה את כל הדברים שאני רוצה לספר; קורים פה הרבה דברים רעים. קודם כל אני אספר על __. הוא מלמד רע, הוא עשה הרבה דברים רעים עם הילדים. הוא נותן אגרופים לילדים, בועט ועושה הרבה דברים רעים".

שלמה הלברנץ. ארכיון (צילום: לב טהור)

הנער מביא שמות נוספים של גורמים בהנהגת הכת על אחד מהם הוא מספר כי "___ הרג תינוק ועוד בן אדם, הוא נתן אגרופים ובעיטות לילדים". בהמשך, הוא מספר על כמה גורמים מוכרים בכת, שהפשיטו לדבריו את הילדים מבגדיהם והכו אותם באכזריות.

הילד מתאר מעשים חמורים שנעשו על ידי גורם בקהילה כלפי אחד הילדים, אולם בשלב מסויים עוצר את דבריו: "אני לא יכול להגיד עוד דברים ש__ עשה ל__... הוא עשה הרבה מאד דברים רעים". על עצמו הוא מספר: "הם הפשיטו אותי, היכו אותי ובעטו בי הרבה פעמים, עשו לי גם הרבה דברים רעים. קודם חשבתי שהם יהודים טובים, אבל אחר כך ראיתי שהם אנשים רעים, והדברים ש__ עשה ל__".

החיים ב"לב טהור" (צילום: ארכיון)

בתוך כך, בני משפחה של חברים בכת 'לב טהור' אמרו בשיחה עם 'כיכר השבת' כי במהלך השבועות האחרונים הם ניסו לבקש עזרה מחברי כנסת - בהם גם חברי הכנסת חרדים - להוצאת הילדים מהכת, אולם פניותיהם לא נענו. "אנחנו מתחננים למדינה, תוציאו את הילדים משם, הם אזרחי ישראל, על המדינה לסייע ולהקצות את כל המשאבים כדי שהתעללות הקשה הזו תיפסק". אמרו בני משפחה של חבר בכת.

בן משפחה אחר עמו שוחח 'כיכר השבת', טען כי "השתיקה של המדינה מול הפשע הכואב הוא רק בגלל שמדובר בילדים חרדים שאין להם פה שיצעק את צעקתם. אם זה היה ילד חילוני, והיו קוראים לו רוני או ירון, מזמן המדינה הייתה נחלצת לעזרתם".

צעיר שנטש את הכת: "היא לא תשתנה לעולם"

השבוע פורסם ב"כיכר השבת", מכתבו של ר., שגדל במשך שנים על ברכיו של הלברנץ ולאחרונה נמלט מהכת. "אני פשוט בהלם. אני שבור ועצוב מאוד בעקבות הפטירה של מנהיג הקהילה. אני עוד לא מוכן נפשית לכל מה שקרה. אני הייתי הילד הראשון שנולד לקהילה של הרב הלברנץ עוד בצפת. הרב היה הסנדק שלי בברית. בגיל שנתיים עברו ההורים שלי לארה"ב יחד עם האדמו"ר, זה היה בשנת 90, כמה שנים לפני מלחמת המפרץ".

כך זה נראה: העיתונאית שנכנסה לתוך 'לב טהור' (Inside LTז)

"הדם שלי שותת", כתב ר. "אני מכיר הכל מבפנים ומי ששלט בקהילה ב-20 שנה האחרונות זה לא היה הרב הלברנץ אלא מאיר רוזנר שהשתלט על כל הקהילה והוא מספר אחד שם. 80 אחוז מכל הבלאגן שמתרחש שם בכת במשך ה-18 שנים האחרונות זה הוא. נכון שגם לרב הלברנץ היה קיצוניות ובדלנות והמדיניות היתה להיות קשור ודבוק לאדמו"ר אולם רוזנר לקח את זה למקום לא טוב. מקום לא בריא בכלל. כל ההתעללויות וכל התנכלויות זה רוזנר ולכן הכת הזאת לא תשתנה".

ביום שישי האחרון דיווחו כלי תקשורת במקסיקו על מציאת גופתו של מנהיג הכת שלמה הלברנץ בנהר במדינת צ'יאפס. ההערכה היא כי הוא טבע למוות בעת שטבל לקראת השבת. מותו של מנהיג הקהילה עורר שיח בישראל בנוגע לכת ולמאמצים הישראלים להביא לפירוקה - עד כה ללא הצלחה.

בהכנת הידיעה השתתף ישראל כהן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר