ראיון מהכנסת • צפו

מוזס: "גבאי ולפיד תוצרת כחול לבן של החינוך הקלוקל הישראלי"

יו"ר סיעת יהדות התורה מנסה להסביר את עמדתו, במה שנראה כעזרה לישיבות המשתייכות ל'פלג הירושלמי', מביע את דעתו על היחס הראוי לאבי גבאי ודעתו על היחסים בתוך הסיעה (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
ח"כ מוזס בראיון (צילום: כיכר השבת)

בעוד חבריו לסיעת 'יהדות התורה', לא הביעו התנגדות לסעיף 5 בתקנות חוק הגיוס, הקובע כי לשר הביטחון תהיה סמכות לבטל "מעמד ישיבה" לישיבה בה יהיה "קריאה לאלימות או לפעילות פלילית על ידי סגל הישיבה הבכיר", יו"ר הסיעה, חבר-הכנסת מנחם אליעזר מוזס, התנגד לסעיף ובראיון ל"כיכר בכנסת" מסביר את פשר עמדתו.

בדבריו הוא גם מתייחס ליחסים המורכבים בימים אלו בין שתי הסיעות המרכיבות את המפלגה - אגודת ישראל ודגל התורה - ולהתנהלות הראויה מול יו"ר העבודה החדש אבי גבאי.

חבר ועדת חוץ וביטחון הרב מוזס, למה אתם מתנגדים לסעיף 5 בתקנות לגיוס חרדים לצה"ל שיישלל מעמדה של ישיבה שתיכלל בהגדרה של "קריאה לאלימות ולפעילות פלילית על ידי סגל הישיבה הבכיר"?

"כי גם באוניברסיטאות וגם בבתי ספר, כל ה'צפונים' למיניהם, שאנחנו רגילים שמה לשמוע שהמדינה היא מדינת כיבוש והפרופסורים שמה מדברים נגד המדינה, והאוניברסיטאות ששמה רובם פלסטינים או ערבים שלומדים שמה וה'נכבה' הוא נר לרגלם, וזה המנון שלהם, ואף אחד לא חושב...".

אם יחילו את זה גם על בתי הספר בתל אביב אתה לא תתנגד?

"אף אחד לא יבוא ויגיד ששר החינוך מוסמך לסגור את הבית ספר ואף אחד לא יבוא ויגיד באוניברסיטה שהוא מוסמך לסגור את האקדמיה הזאת...".

אז אתם מגינים על אותן ישיבות בזה שאתם אומרים שגם אצל החילונים זה קיים. אתם מגינים על ההסתה לאלימות נגד חיילים ועל פעילות פלילית כלשון החוק?

"לא. אנחנו באים ואומרים, יש חוק עונשין, אין לזה קשר לכאן. למה ששר הביטחון יוכל לסגור ישיבות לעומת שר החינוך שלא יכול לסגור בית ספר אקדמי ואוניברסיטאות".

מה אתה חושב, איך צריך לפעול נגד ישיבות שמסיתות?

"אנחנו באים ואומרים - לא שר הביטחון. הרי יש לנו גדולי ישראל ויש לנו ועד רוחני וועד הישיבות. הדבר צריך להגיע לועד הישיבות שיושבים שם כל ראשי הישיבות מכל החוגים והעדות. להביא לשם את הדבר הזה. ולא שיבוא שר הביטחון... היום שר הביטחון אביגדור ליברמן הוא איש נפלא, ואני מקווה שהוא לא יעשה... אבל אתה לא יכול לדעת מי יהיה מחר או מחרתיים. לא מוסרים שום דבר מישיבות לגורם חיצוני".

גם אם זה הפלג הירושלמי? למעשה אתם הייתם פה היום כולכם בעדם...

"אין לזה שום קשר".

הרב מוזס, אתה, גפני, מקלב ופרוש נלחמים, והרי מדובר בישיבות של הפלג הירושלמי. זו האמת.

"לא מדובר רק עליהם".

אז איפה מסיתים, בישיבת ויז'ניץ...?

"לא מדובר על אפשרות שראש הישיבה יגיד ש'הגיוס זה דבר טרף והצבא זה נבלה וטריפה', אבל מה לעשות שאנחנו בגלות למשל ואנחנו ב"ה יושבים ולומדים".

אתה חושב שתצליחו בזה, מבחינתכם לא תתנו לזה לעבור?

"אני ביקשתי על הסעיף הזה לא להצביע, ו"ראש הישיבה" (אני רגיל...) דיכטר החליט להתייעץ עם משפטנים ומומחים בעניין הזה".

לסיום, איך היחסים של אגודת ישראל עם דגל התורה בימים אלו?

"מצוינים. יש חילוקי דעות, אבל לא מחלוקות. להולכי על ארבע אין לא את זה ולא את זה, להולכי על שניים כן".

אתה חושב שאבי גבאי הוא טוב לחרדים או לא? כי ראינו שגפני מברך אותו וליצמן מזהיר...

"גבאי הוא תואם לפיד להפליא, לפי ההתבטאויות שלו. שניהם תוצרת כחול לבן של החינוך הקלוקל הישראלי, ואין שום הבדל ביניהם. מי שבא ואומר 'נשמח, כי ייגרעו מנדטים מלפיד', אז גם אבי גבאי מדבר באותו סגנון. רק מה, כשיצטרכו אותנו, גם מלאך רע כמו לפיד יענה בעל כורחו אמן, יבוא על ארבע ויתאים את עצמו לדרישות שלנו, לאי ביטול הסטטוס קוו ולא לשנות שום דבר - ואותו הדבר אבי גבאי".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר