בוצעה בהצלחה

ללא ירי: הכירו את השיטה לנטרול מחבלים עם סכין • צפו

קצין חושף: עשרות מחבלים ומחבלות שבאו לדקור ישראלים, נוטרלו בחדר החדיש אליו הם מוכנסים בחודשים האחרונים בחלק מן המחסומים. לדבריו בנושא אחר, צה"ל לא מלווה עוד את הפרובוקציות של שוברים שתיקה • צפו (צבא)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הקצין מסביר - ומדגים (צילום: דובר צה"ל ויואב זיתון, ynet)

בחודשים האחרונים הגיע מספר הניסיונות של פיגועי דקירה לשיא של כל הזמנים, אך כך גם פעולות הנטרול המהירות של כוחות צה"ל או מג"ב, שעשו זאת ללא ירייה אחת.

מדבריו של קצין בכיר באוגדת איו"ש עולה, כי לפחות 25 פלסטינים נלכדו בידי הכוחות סביב היישוב היהודי בחברון, כשהם חמושים בסכינים, בחודשים אפריל עד יוני, ונוטרלו ללא נפגעים ישראלים.

מתברר, כך הוא מגלה בראיון ל-ynet, כי בחטיבה המרחבית יהודה שינו דרמטית את המחסומים שמפרידים בין היישוב היהודי לשכונות הפלסטיניות, באופן שכמעט כל פלסטיני החפץ לצעוד ביישוב היהודי נבדק בחדר מבטון מזוין, שחלונותיו מוגני ירי והדף והמצויד במכשיר שיקוף שמזהה כל חפץ מתכתי או חד על גוף החשוד - כולל מיקומו המדויק.

וכך זה עובד: פלסטיני שזוהה עם סכין או חפץ חד, מיד ננעל, בלחיצת כפתור, בחדר מבודד זה ומועבר לחקירה בתום הבדיקה. המחסומים שכינויים "שוטר" ו-"160" והעמדה המשודרגת בצד הפלסטיני של מערת המכפלה כבר פועלות בשיטה זו. בהמשך כך יפעלו גם בשתי עמדות הבידוק החדשות שנבנות כעת במעלה תל רומיידה, שיחליפו את "חסם ז'ילבר" המוכר לרע.

העמדות החדשות הללו מצוידות גם במחשב, שהזיהוי דרכו גורם למעבר וזיהוי מהיר יותר של פלסטינים עם אישורים, דוגמת מורים, סוחרים ואח"מים. בימים אלו נבנה עוד מעבר חדש בתחילת ציר ציון, בסמוך לכניסה ליישוב היהודי מקרית ארבע.

עמדת הבידוק החדשה, המבוטנת (צילום: יואב זיתון, ynet)

לדברי הקצין הבכיר, "טרמינולוגיית החסמים מייצרת 'אנטי' מובהק אצל הפלסטיני, ולכן עברנו למעברי טרמינל. גיבשנו תפיסת פעולה חדשה שגם מרחיקה את הלוחמים מכבישי היישוב היהודי למרחב האבטחה הסמוך בתפר עם השכונות הפלסטיניות, ומי שנשארים בנקודות החיכוך הם שוטרי מג"ב. לכן הוספנו לכוחות הקבועים בעיר עוד פלוגת מג"ב. אנחנו לא רוצים שלוחמי צה"ל יפטרלו בכביש היישוב היהודי עם כדור בקנה בין ילדים פלסטינים לילדים יהודים".

"אנחנו רוצים לעבור ממרקם חיים לאיכות חיים. יש לנו חפ"ק של מינהל התיאום והקישור שמסתובב בשטח בין המעברים ופועל לפתור בעיות או לשחרר עיכובים אם הם נוצרים. אין סיבה שלוחמים ישהו במוצב שקיים במבנה אזרחי, אז ביטלנו את המוצב ב'בית השלום' ביישוב היהודי ובנינו בשלוחה שממול, על ציר המתפללים, מוצב מחלקתי צה"לי ממנו יוצאים הלוחמים לפעילות".

(צילום: מצלמת אבטחה, דובר צה"ל)

מהשיחה עמו מתברר, כי בשנה האחרונה נבנו 40 ק"מ מחומת הענק בין תרקומיא למעבר מיתר, גדר אימתנית מעליה ושכבת תלתליות. הקצין: "גדר אפשר לחתוך ולפרוץ, בשביל חומה אתה צריך באגרים". מעבר לכך, הוא מציין כי "צה"ל חיזק בגזרה את האגרוף ההתקפי, ביותר מעצרים, סריקות אמל"ח וסגירת בתי מלאכה לייצור נשק מקומי. עד לפני שנה, רובה קרלו מייצור עצמי עלה כ-1,500 שקלים והיום מחירו עומד על עשרת אלפים שקלים. רובי M-16 או קלצ'ניקוב עלו 6'000 וכיום מחירם נע בין 30-25 אלף שקל".

בנוסף, כבר חודש שלוחמי צה"ל לא מלווים את סיורי ארגון השמאל הקיצוני 'שוברים שתיקה' המתקיימים מדי שבוע בעיר, והמשימה עברה למג"ב, שנחשב למטפל טוב יותר בפרובוקציות - מגלה הקצין הבכיר.

חשודה פלסטינית מוציאה מכליה את הסכין שנחשף עליה (צילום: מצלמת אבטחה, דובר צה"ל)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר