מחקר: ניצולי שואה חולים הרבה יותר בסרטן

מחקר שנערך בקרב 153 אלף בני אדם חשף כי ניצולי השואה סובלים הרבה יותר ממחלת הסרטן מאשר שאר האוכלוסייה. ההסבר: הטראומות הפיזיות והנפשיות משפיעות (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
גדרות אושוויץ (צילום: שאטרסטוק)

מחקר חדש חושף כי ניצולי השואה חולים יותר בסרטן מאשר שאר האוכלוסייה, ככל הנראה בשל הטראומות הפיזיות הקשות במיוחד שהיו מנת חלקם של הניצולים.

המחקר נערך על ידי צוות בראשות פרופ' סיגל סדצקי ממכון גרטנר במרכז הרפואי שיבא. ממצאיו פורסמו השבוע בכתב העת היוקרתי "Cancer" של האיגוד האמריקאי לסרטן. הוא נערך בקרב כ־152,700 אלף בני אדם ששרדו את מלחמת העולם השנייה באירופה: גם כאלה שהיו במחנות ריכוז ובמחנות השמדה וגם כאלה שחיו במדינות שנשלטו על ידי הנאצים.

מתוצאות המחקר עולה כי 22% מקרב ניצולי השואה חלו בסרטן כלשהו לעומת 16% בקרב שאר האוכלוסייה. שיעור החולים בסרטן הריאות בקרב הניצולים גבוה ב־37% מיתר האוכלוסייה. שיעור החולים בסרטן המעי הגס והחלחולת בקרב ניצולי שואה גבוה ב־12% מאשר בקרב מי שאינם ניצולים.

פרופ' סדצקי ושותפיה למחקר פרופ' לורנס פרידמן ואנג'לה שטרית קבעו, על סמך הממצאים, כי התחלואה המוגברת בסרטן בקרב ניצולי השואה נגרמה ככל הנראה בגלל תנאי החיים הטראומטיים והקיצוניים באותן שנים אפלות: רעב קיצוני ממושך, עינויים גופניים ונפשיים, מגורים בצפיפות מחרידה, תברואה לקויה, מחלות זיהומיות ודחק נפשי במחנות הריכוז ובמחנות המוות, וחיים תחת מתח נוראי ופחד מתמיד בקרב אלה שחיו במדינות שנשלטו על ידי הנאצים.

המחקר איננו עוסק בשאלה מדוע הניצולים חולים הרבה יותר דווקא בסרטן הריאות, בסרטן המעי הגס ובסרטן החלחולת ולא בסוגים אחרים אך סביר להניח שיש לכך הסבר הגיוני הקשור לזוועות שעברו.

החוקרים גילו עוד כי נשים שחוו את מחנות המוות והריכוז או את המשטר הנאצי אינן חולות יותר בסרטן נשים, לעומת נשים שלא עברו את השואה.

החוקרים אומרים שאצל חלק מהניצולים פרצה המחלה שנים לאחר החוויות הטראומטיות, כפי שקורה במקרים אחרים: "אנחנו יודעים שגם אצל אנשים שמעשנים בגיל צעיר, בהרבה מקרים הסרטן מתפרץ בגיל מאוחר יותר. הדבר נכון גם לגבי אנשים שנחשפים לקרינה – הסרטן מופיע בשלבים מתקדמים בחייהם", מציינת פרופ' סדצקי. "מצב כזה של חשיפת אנשים לתנאים קשים התרחש במלחמת העולם השנייה והטיפול בניצולי השואה שחוו אותו ממשיך עד היום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר