שיחה נדירה

מלך ירדן התקשר לנתניהו בנושא הר הבית

עבדאללה מלך ירדן התקשר - לאחר תקופה ארוכה של נתק, לראש הממשלה בנימין נתניהו, גינה את הפיגוע בו נרצחו שני שוטרים ודרש שהר הבית ייפתח שוב למוסלמים (מדיני, בארץ)

הר הבית סגור, המופתי מבקש להיכנס ומסורב (צילום: מדברים תקשורת)

מלך ירדן עבדאללה שוחח אמש (מוצאי שבת) בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, גינה את הפיגוע שבו נרצחו שני שוטרים ישראלים ודרש לאפשר מיידית כניסת מתפללים למסגד לאחר שישראל החליטה לסגור אותו לכניסת מוסלמים החל מיום שישי לאחר הפיגוע.

אמש החליט ראש הממשלה בעקבות הערכת מצב על פתיחתו בהדרגה של הר הבית, החל מהיום בשעות הצהריים. בנוסף הוחלט על הצבת גלאי מתכות והתקנת מצלמות לראשונה גם בצד המוסלמי של הר שכן למרבה האירוניה עד עתה מי שנבדקו בקפידה היו דווקא יהודים שעלו להר בניגוד לדעתם של רוב הפוסקים.

מסוכנות הידיעות הירדנית הרשמית "פטרה" נמסר כי בשיחתו של מלך ירדן עם נתניהו "הדגיש המלך עבדאללה את הצורך בהפחתת המתיחות בהר הבית, חזר וגינה את הפיגוע וכן את דחיית האלימות על כל צורותיה, במיוחד במקומות הקדושים. המלך קרא לראש הממשלה לפתוח מחדש את הר הבית למתפללים והדגיש את התנגדותה המוחלטת של ירדן להמשך סגירתו. הוא הדגיש את הצורך למנוע מכל צד לשבש את הביטחון והיציבות, דבר שעלול להוביל ולקיצוניות".

בלשכת ראש הממשלה אישרו את קיומה של השיחה הנדירה בין שני המנהיגים, שכמוה לא התקיימה כבר זמן רב למרות ה"שלום" בין השתי המדינות, אך לא מסרו פרטים נוספים.

ירדן תקפה בחריפות את סגירת הר הבית במהלך סוף השבוע, ושר המקומות הקדושים במדינה הזהיר את ישראל מפני "המשך הפגיעות חסרות התקדים בקדושתו של אל-אקצה". אמש השתתפו בירדן מאות בני אדם בהפגנה על סגירת מסגד אל-אקצה, מחו נגד "השתיקה הערבית" ביחס למתרחש בירושלים ובירכו את "הלוחמים בעיר הכבושה".

בשנה שעברה הודיע משרד ההקדשים הירדני על התקנת 55 מצלמות במתחם הר הבית, כדי "לתעד את ההסתערויות ואת ההפרות של השלטונות הישראליים נגד המקומות הקדושים לאסלאם בירושלים". אלא שבעקבות קמפיין התנגדות פלסטיני שם חששו שיראו את הפורעים הפלסטינים בקלקלתם הפרויקט הופסק. אמש, כאמור, החליט נתניהו על הצבת מצלמות. הר הבית עצמו ייפתח כאמור בהדרגה מהיום בצהריים למתפללים, מבקרים ותיירים. לא ברור אם יוגבל גיל המתפללים המורשים להיכנס. במחוז ירושלים נמצאים בכוננות מוגברת.

לפני המראת נתניהו לפריז - משם ימשיך גם לבודפשט - אמר ראש הממשלה כי "קיימתי דיון עם הצמרת של גורמי הביטחון והנחיתי להציב מגנומטרים בשערים שדרכם נכנסים להר הבית. אנחנו מציבים גם מצלמות על תרנים מחוץ להר הבית, אבל הם נותנים שליטה כמעט מלאה על כל מה שנעשה שם. במסגרת המדיניות שלנו לשמור על הסטטוס-קוו אנחנו נפתח את הר הבית בהדרגה, אבל עם אמצעי ביטחון מוגברים".

נתניהו ציין כי שוחח עם "ההורים של שני השוטרים הגיבורים שלנו שנרצחו בהר הבית. שלחתי להם חיבוק מכל אזרחי ישראל והשתתפות בכאב הנורא שלהם. הנחיתי גם לפני השבת להרוס את סוכות האבלים של המשפחות של המחבלים השפלים".

בפיגוע הירי בהר הבית נהרגו השוטרים האיל סתאוי וכמיל שנאן. רס"מ סתאוי, בן 30 ממרר, הותיר אחריו תינוק בן שלושה שבועות, רמוס, אישה (ארין), הורים ושלושה אחים. בפיגוע נרצח גם רס"מ שנאן, בן 22 מחורפיש, בנו של ח"כ לשעבר שכיב שנאן. הוא גויס לפני כשבעה חודשים לשירות קבע במשטרה ושירת כשוטר סיור ביחידת הר הבית במרחב דוד של מחוז ירושלים. השניים הובאו למנוחות ביום שישי.

הפיגוע בוצע על ידי שלושה מחבלים, ערבים ישראלים מאום אל פחם, ללא רקע ביטחוני קודם: מוחמד אחמד מוחמד ג'בארין בן 29, מוחמד חאמד עבד אל-לטיף ג'בארין בן 19 ומוחמד אחמד מפדל ג'בארין בן 19. הם רצחו את שני השוטרים ופצעו שוטר נוסף באמצעות רובים ואקדחים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר