זיהום אוויר

האוטובוסים של אגד - המזהמים ביותר בארץ

דו"ח של המשרד להגנת הסביבה חושף את שלושת החברות היחידות בתח"צ שלא עומדות ביעד הזיהום. אגד וחברת הבת של אגד תעבורה זוכות בכבוד המפוקפק כמזהמות ביותר (רכב)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

המשרד להגנת הסביבה פירסם היום (שני) כי 2782 האוטובוסים של חברת אגד הם צי הרכב המזהם ביותר בישראל, אם לא די בכך גם במקום השני ניצבת חברת הבת "אגד תעבורה" עם 483 כלי רכב בדרגת זיהום גבוהה.

המשרד להגנת הסביבה מפרסם בפעם השלישית את דירוג זיהום האוויר ומתייחס לנתוני 2016 של ציי רכב כבד ובהם חברות הסעה, תחבורה ציבורית, משאיות חלוקה, איסוף פסולת ושינוע.

לטענת המשרד, בדיקות אלו הביאו להפחתת פליטת החלקיקים הנשימים מציי הרכב גדולים בישראל ב-50% בתוך שנתיים.

אולי עבור אגד זו בשורה רעה, אבל עבורנו עדיין יש גם בשורות טובות. מהדירוג המתפרסם עולה כי "אגד אגודה שיתופית לתחבורה", בעלת צי האוטובוסים הגדול בישראל, אמנם פולטת בממוצע 0.05 גרם חלקיקים מזהמים לק"מ נסיעה, אך זהו שיפור לעומת נתון של 0.08 גרם ב-2014, אבל עדיין מספיק לדירוג הנמוך ביותר בין ציי הרכב בישראל.

במקום השני ממוקמת כאמור חברת הבת אגד תעבורה, עם 0.04 גרם לק"מ, כמו "החברה לפיתוח גוש עציון" ו"שירות לחקלאי - צדוק". יש לציין כי אלו החברות היחידות שאינן עומדות ברף ההוראה המחייבת של המשרד, שלפיה יש לעמוד בערכי פליטה ממוצעת של 0.03 גרם עד ינואר 2018.

גם בשנת 2014, כאשר התפרסם דו"ח הזיהום הראשון של ציי הרכב הגדולים, הייתה חברת אגד המזהמת הגדולה ביותר מכל כלי רכב, עם 0.08 גרם של חלקיקים מזהמים בממוצע לק"מ - כמו חברת דן, מפעילת האוטובוסים השנייה בגודלה במדינה (1,344 כלי רכב). מאז שיפרה דן את רמת הזיהום באוטובוסים שהיא מפעילה וירדה אל מתחת לרף המחמיר, וב-2016 היא עמדה על 0.03 גרם לק"מ בממוצע, הרף הנדרש. בדו"ח של 2015 הייתה חברת הבת "אגד היסעים" המזהמת הגדולה מכולן עם 0.07 גרם לק"מ בממוצע.

השר להגנת הסביבה ח"כ זאב אלקין אמר: "זיהום אוויר מתחבורה הוא אחד מהאיומים הסביבתיים הגדולים ביותר. בכל שנה מתים בישראל כ-2,200 בני אדם מזיהום אוויר, יותר ממחציתם מזיהום אוויר מתחבורה. לכן אנחנו מקדמים בשנה האחרונה תוכנית לאומית גדולה למאבק בזיהום אוויר מתחבורה. הנחיות מחמירות על ציי הרכב הכבד, שקיפות לציבור ופרסום לגבי החברות המזהמות בתחום הרכב הם מהכלים במאבק הבלתי מתפשר בזיהום אוויר מתחבורה".

המשרד מציין כי ציי רכב כבד הכוללים בעיקר כלי רכב חדשים ונקיים יחסית עומדים כבר היום ביעד הפליטה הנדרש. ציי רכב מיושנים נדרשים להשקיע ולפעול להפחתת הזיהום כדי לעמוד בערך היעד לפליטה, וזאת על ידי הצטיידות באמצעי הנעה חלופיים כגז טבעי או הנעה חשמלית ובאמצעות התקנת מסנני חלקיקים על רכבי דיזל קיימים.

לפי נתוני המשרד, בישראל נעים כיום 53 כלי רכב כבדים בהנעה חלופית שאינה דיזל, בהם 39 בתערובת ביו-דיזל וסולר, שבעה חשמליים, חמישה היברידיים ושניים העושים שימוש בגז טבעי דחוס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר