בלעדי

השינוי שהגר"ד לאו מתכנן כנשיא בית הדין הרבני הגדול

בעוד כשנה וחצי יתחלפו הרבנים הראשיים בתפקיד נשיא בית הדין הרבני, הגר"ד לאו מתכנן כבר מעכשיו לבצע שינוי כשישב בתפקיד, וזאת בניגוד לעמדת הראשון לציון הגר"י יוסף (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הרבנים הראשיים (יעקב כהן)

בעוד כשנה וחצי יחליף הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו את עמיתו הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף בתפקיד נשיא בית הדין הרבני הגדול, התפקיד הרגיש והבכיר ביותר בבתי הדין. כעת, הראשל"צ שולט בכל התנהלות בתי הדין, אך לרב הראשי הגר"ד לאו יש כבר עכשיו כוונה לבצע שינוי, הנחשב לדרמטי, בבתי הדין, שינוי אליו מתנגד הגר"י יוסף, כך נודע ל"כיכר השבת".

הרב לאו מבקש לבצע הצרחה בהרכבי בתי הדין, בכדי שהדיינים ילמדו דרך פסיקת דין מכמה אבות בתי דין, ולא מאב"ד אחד איתו הם נמצאים כל השנים עד שהם מקודמים לתפקיד אב"ד, זאת במיוחד במחלוקות רגישות כמו נושא גט בכפיה לאשה.

"אני לרגע אולי אגיד", פנה הרב למשתתפי שיעור שמסר בנושא מעמד בתי הדין, "אני זוכה לשבת מידי יום שלישי בבית הדין. אני לא נשיא בית הדין, אלא יושב בדין בימי שלישי. הצעתי הצעה לעמיתי (הראשל"צ הגר"י יוסף. י"כ), הוא לא כל כך קיבל אותה, אבל יכול להיות שבעוד שנה וחצי שנחליף בינינו, אולי אני אעשה את זה".

הגר"ד לאו מתח ביקורת: "ישנם הרכבים שמראש אני יודע שיגיע ערעור ומראש אני גם יודע שהערעור צודק. מדוע? כשישב בהרכב הזה דיין שלדעתו בשולחן ערוך לא מופיע ביטוי של כפייה על גט, גם לא כל כך חיוב על גט, לדעתו יש אפשרות רק של מצווה לגרש, אבל בדרך כלל בית הדין שם כותב 'אנחנו ממליצים לבני הזוג להתגרש', המלצה זה נחמד מאוד, זה טוב לצדקה, מה זה המלצה? באנו לבית הדין, תגיד לי כן או לא".

לדברי הרב הראשי: "זה התחיל מדיין אחד שישבו איתו בדין שניים, ובעקבות השניים שישבו איתו הם היום אבות בית דין, ועכשיו בהרכבים שלהם כך הם נוהגים. לכן אני יודע שמשני הרכבים מסוימים יגיעו ערעור והערעור צודק".

"זו לא דרכה של תורה, זה לא נכון", קבע הרב לאו, "אחד שישב מספר שניים אצל הדיין הראשון והיום הוא אב"ד, אצלו בהרכב הוא גם טוען שכל המושג של לחייב ולכפות זה רק על בעל לגרש את אשתו ולא על אשה לקבל את גיטה. גם על זה לעניות דעתי אני לא מסכים. רוב הדיינים סבורים שזה לא נכון. זה יכול להיות כך ויכול להיות כך".

הרב סיפר לנוכחים על נתון שיש מי שדואג להסתיר: "הנתון הוא שיש יותר נשים שמסרבות לקבל גט מגברים שמסרבים לתת גט, זה נתון עובדתי, וכל אחד מהם זה עוול, שלא יהיה ספק".

הגר"ד לאו חזר להצעה שהוא מבקש להוביל בבתי הדין: "על כל פנים חשבתי לעצמי שאולי את מספרי שתיים ושלוש צריך לעשות הצרחות ביניהם, בכדי שהם יכירו גם דרך פסיקה של אב"ד אחר. כי כל דיין שנכנס כמספר שלוש ואח"כ כמספר 2, אני לא רוצה שילמד מאב"ד אחד, אלא שילמד מאב"ד אחר, התורה רחבה וההנהגה היא כזו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר