שוויון הזדמנויות • ראיון מיוחד

פרופ' טרכטנברג: "הממשלה ניסתה להרחיק את החרדים"

בראיון ל'כיכר בכנסת' שוטח ח"כ פרופ' מנואל טרגטנברג את משנתו לשוויון הזדמנויות לציבור החרדי, ממצוקת הדיור ועד למניעת אפליה בתעסוקה, וגם מדוע הוא נגד לימודי תואר שני בהפרדה? (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת )

ח"כ פרופסור מנואל טרכטנברג, המכהן בכנסת מטעם סיעת 'המחנה הציוני', הפתיע את חברי הכנסת החרדים כשהקים שדולה למען שוויון הזדמנויות לציבור החרדי. הח"כים החרדים שבדרך כלל מחרימים ישיבות מסוג זה, הבינו שהפעם מדובר באיש רציני שמגיע באמת לנסות ולעזור לציבור החרדי בדיור ותעסוקה, ולכן החליטו לשתף פעולה, להגיע לשדולה ולשטוח את דעותיהם.

בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" מסביר ח"כ מנואל טרכטנברג את הכוונות שלו בהקמת השדולה: "זה לא רק עבור הציבור החרדי אלא עבור החברה הישראלית. הציבור החרדי הוא חלק מהחברה הישראלית ויש לו מאפיינים ייחודיים, צריך לתת את הדעת על המאפיינים האלה, כדי למצוא פתרון ושוויון הזדמנויות. זה נוגע לכולנו, אבל זה לובש מאפיינים מאוד ייחודיים לגבי המגזר הזה, ואני כאזרח רוצה לעשות ככל שביכולתי בכדי שיהיה שוויון הזדמנות לכולם".

אחד הנושאים המרכזיים בשדולה היה נושא הדיור. יש ראשי ערים שלא רוצים את החרדים, אתה חושב שהם עושים עוול?

"אני חוושב שאנחנו עושים לעצמינו עוול בכך שמדירים ועושים בידול של מגזרים. אני חושב שערים חרדיות מרוחקות זה גם עוול לציבור החרדי, ואני חושב שזה עוול שיש ראשי ערים שלא רוצים להכניס חרדים אצלם".

פרופסור מנואל טרכטנברג בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן

"אבל צריך להבין", מוסיף פרופ' טרכטנברג, "המדינה והממשלה צריכים לפעול את העיוותים האלה. בפרט בערים מעורבות, או ערים שאנחנו רוצים שיהיו מעורבות. הממשלה צרכה לתת תקציבים ייחודיים לאותן שכונות חרדיות שיקומו. מכוון שהציבור החרדי צורך יותר שירותי חינוך ובריאות, מישהו צריך לשלם, לא הרשות המקומית אלא הממשלה".

אתה חושב שהממשלה היום לא עושה את כל זה?

"ממש לא. הממשלה עד לאחרונה הסתכלה לצד השני, או ניסתה להרחיק את החרדים, כמו שעשו בשנות התשעים, הקימו ערים חרדיות, כמו עמנואל. הרי הציבור החרדי ברובו רוצה להשתלב בתעסוקה, אז אי אפשר לשים אותו בגטו מרוחק שאין שם תעסוקה".

מה אתה מציע? להקים שכונות חדשות לחרדים או עיר חדשה כדוגמת שפיר שדרעי עובד להקים אותה?

"אני נגד הקמת ערים חרדיות מרוחקות, נקודה. החרדים הם כ-12% מהאוכלוסייה בישראל, והאחוז הזה הולך וגדל. אני הייתי רוצה שבכל יישוב במדינת ישראל תהיה גם שכונה חרדית. שהמשקל שלה יהיה בערך במדדים האלה. אני רוצה שהציבור החילוני ייחשף לציבור החרדי, ולהיפך. נכיר אחד את השני, נחיה ביחד".

הצגת סקר ש-67% מהציבור החרדי לא מוצאים מקומות עבודה במקום מגוריהם, למה הגענו לזה?

"כי חלק ניכר מתגוררים בגטאות כאלה ששם אין תעסוקה. יש גם את ההכשרה. צריך להתגורר במקומות מרכזיים".

פרופסור מנואל טרכטנברג בראיון ל"כיכר השבת"

אתה חושב שיש אפליה נגד חרדים במקומות עבודה?

"אין ספק שיש דעות קדומות, בכדי לחסל את הדעות הקדומות האלו - צרכים חשיפה הדדית. זה חלק ממה שאני שואף אליו".

קודם כניסתו לכנסת, היה פרופסור מנואל טרכטנברג בין האחראים להוראה שלא יוכלו ללמוד לתואר שני במכללות החרדיות בנפרד, גברים לחוד ונשים לחוד, גם כיום הוא חושב כך ולא חוזר בו: "אני חושב שההחלטה הייתה נכונה. מכוון שאין הצדקה בשלב של התואר השני להפרדה המגדרית, מכמה סיבות. שנית, רבותיי, מתי שהוא כשיש לך ילדים ומשפחה ואין חשש לשידוך - מותר".

לסיום, אתה חושב שיבוא יום ונראה את הציבור החרדי והציבור החילוני מאוחד?

"אין מנוס. אנחנו חיים יחד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר