המתיחות בהר הבית

ארדואן: "העולם המוסלמי לא יכול לשתוק"

הנשיא הטורקי התייחס במסיבת עיתונאים למתיחות בהר הבית ואמר כי העולם המוסלמי לא ישתוק לנוכח התנהלות ישראל. אמש הוא גינה את התנהלות ישראל מול המפגינים (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

"העולם המוסלמי לא יכול לשתוק לנוכח האירועים בהר הבית", כך אמר הבוקר (ראשון) נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, במסיבת עיתונאים בנמל התעופה "אטאטורק" באיסטנבול לפני נסיעתו לסעודיה, כווית וקטאר.

אתמול גינה ארדואן את "האלימות המוגזמת" מצד ישראל במהלך העימותים במזרח ירושלים וכינה את שלושת הפלסטינים שנהרגו במהומות "שהידים". בד בבד נראה שהאנטישמיות בטורקיה מרימה את ראשה בשתי הפגנות מאיימות ואלימות מחוץ לבתי כנסת במדינה במהלך סוף השבוע האחרון, כאלו שנעשו על פי ההערכות בעידודו השקט של המשטר.

"כוחות הביטחון הישראליים צריכים להימנע מכל שימוש באלימות ולפעול בהתאם לחוק הבינלאומי ולערכים הומניים עקרוניים", חידד ארדואן. העולם המוסלמי לא יכול לשתוק לנוכח ההפרות המתמשכות במסגד אל-אקצה בירושלים".

לפני נסיעתו למפרץ הפרסי התייחס הנשיא הטורקי גם למשבר החריף בין מדינות האזור לקטאר שנמצאת בבידוד מדיני כבר יותר מחודש. "לאף אחד אין אינטרס להמשיך ולגרור את המשבר הזה עם קטאר", אמר והוסיף כי טורקיה מעודדת מציאת פתרון מידי למצב.

בערב יום חמישי, לפני העימותים בהר הבית ובמזרח ירושלים במהלך סוף השבוע האחרון, שוחח נשיא המדינה ראובן ריבלין עם ארדואן, לבקשתו של האחרון, חרף התנגדות מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ומצד משרד החוץ.

בהודעה חריגה תקף הנשיא ריבלין את מי ש"העדיפו להשחיר את פניו במקום לפעול למען טובת המדינה", וזאת בעקבות הביקורת על השיחה שהתקיימה.

השיחה בין השניים הוגדרה כ"טובה מאוד". ארדואן ביקש שישראל תשקול להוריד את המגנומטרים ואמר שהם יקשו מאוד על המתפללים. ריבלין השיב שישראל מחויבת לשמור על ביטחון אזרחיה ועל ביטחון המתפללים וכי תשמור על חופש הפולחן והסטטוס קוו.

כאמור, בסוף השבוע הותקפו שני בתי כנסת עתיקים באיסטנבול בידי מפגינים מוסלמים כש"באופן מפתיע" עזבה ניידת המשטרה שממוקמת באופן קבוע ליד בתי הכנסת כמה דקות לפני בוא המפגינים שבעטו בדלתות והצהירו שיפגעו בבתי הכנסת אם ישראל לא תחליף את גלאי המתכות בהר הבית.

בשיחתם הבהיר הנשיא למקבילו הטורקי כי "מתקפת הטרור שהתרחשה בהר הבית, מקום קדוש עבור כולנו, היא חציית קו אדום בלתי מתקבלת המעמידה בסכנה את היכולת שלנו לחיות יחד". הנשיא הזכיר לארדואן כי לאחר מתקפות הטרור בטורקיה מיהרה מדינת ישראל לגנות בתוקף מעשים נפשעים אלו: "אנו מצפים לשמוע גינוי דומה גם מטורקיה מפני שטרור הוא טרור בכל מקום שבו הוא מתרחש, בירושלים, איסטנבול או פריז".

בטורקיה, כאמור סירבו לגנות את הפיגוע וארדואן כינה אותו "אירוע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר