בקרוב בצה"ל: הצמיד שיציל חיי פצועים

הצמיד האלקטרוני שיעזור להציל פצועים בשטח פותח על ידי מדעני הטכניון בשיתוף עם חיל הרפואה. הצמיד יעביר את כל המידע הרפואי הנדרש לידי ביה"ח בצורה מסודרת (דיגיטל)

(צילום: הטכניון)

מדעני הטכניון בשיתוף חיל רפואה פיתחו צמיד חכם המנטר את סימני החיים של הפצוע, ומזהה את הטיפול הרפואי שניתן לו. הנתונים כולם נשמרים בתיק רפואי ממוחשב שמאפשר לפקח על הפרוצדורות ולוודא שהפצוע קיבל את הטיפול המיטבי להצלת חייו. הצמיד החכם מתעד את הטיפול בפצוע בשדה הקרב ומייעל את המשך הטיפול בנקודת האיסוף ובבית החולים.

את הצמיד פיתח על פי הדיווח ב-ynet, צוות משותף של סטודנטים מהמסלול לעיצוב תעשייתי ושל סטודנטים מהפקולטה למדעי המחשב בטכניון שעבד על תכנונו של המוצר, על תכנותו ועל יישום החומרה והתוכנה.

הצמיד, שאותו מלביש החובש בשטח על ידו של החייל הפצוע, משמש יומן טיפול דיגיטלי שבו נרשמים כל הטיפולים והתרופות הניתנים לפצוע. הצמיד הוא חלק ממערכת הכוללת גם אפליקציה המותקנת על הטלפון החכם הצבאי ומערכת שליטה ופיקוד.

מערכת זו מספקת לצוותים המטפלים, בזמן אמת, תמונה של מצב כל הפצועים בשדה הקרב על ידי איסוף מידע מכמה צמידים במקביל.

בעבר היה נעשה שימוש בכתיבה על מצחו של הפצוע או על ידו במקרים שונים. כמובן שהמידע היה חלקי והיה צורך לעשות שימוש בניירת שיכלה ללכת לאיבוד בלהט האירועים.

עם הצמיד החדש, החובש או הרופא המטפל מקרב את הציוד הרפואי או התרופה סמוך לצמיד, כאשר הברקוד שעליו נסרק ונקלט בצמיד הרפואי. המידע מועבר גם למפקד הרפואי שיכול לפקח על הנעשה בשטח. עם ההגעה לבית החולים, מופק דו"ח של הטיפול הרפואי הכולל, שמועבר לצוות חדר המיון.

הרעיון לפיתוח הצמיד החכם הגיע מבתו של החוקר הראשי בפרויקט, פרופ' עזרי טרזי, ראש התוכנית ללימודים מתקדמים בעיצוב תעשייתי בפקולטה לארכיטקטורה שבטכניון: "בתי שמשרתת כפראמדיקית בצבא, ביקשה פתרון לעובדה שרוב הפצועים מגיעים משדה הקרב לבית החולים ללא תיעוד מלא של הטיפול בהם", מספר פרופ' טרזי.

הוא חבר לאיתי דברן, מנהל המעבדה לפיתוח תוכנה ומערכות בפקולטה למדעי המחשב בטכניון, והשניים יחד עם הסטודנטים פיתחו רעיון לאב טיפוס ראשוני. יחד עם ד"ר אריאל הירשהורן מחיל הרפואה, הושלם ייצור הצמיד החכם המותאם למיתארי הטיפול בפצועים שבצה"ל.

"המידע בטיפול בפצוע בשטח עלול ללכת לאיבוד", מסביר ד"ר הירשהורן, "מחקרים הראו כי פצועים מגיעים מהשטח לבתי חולים בעולם, כשלא ידוע במדויק כמה נוזלים או תרופות הם קיבלו בשטח. לעתים חלק מהפרוצדורות שבוצעו נשכחות כיוון שאין זמן ויכולת לבצע רישום מסודר, כך שחלק מהפצועים מקבלים טיפול יתר ואצל חלק הטיפול חסר".

"מדובר בצמיד שבפירוש יכול להציל חיים", מציין ד"ר הירשהורן, "הוא יאפשר לוודא שהטיפול המיטבי ניתן בשטח, תוך כדי שהוא גם מנטר מדדים שונים כמו דופק ולחץ דם". בקרוב יתחיל חיל הרפואה בניסוי בשימוש בצמיד החכם, והוא צפוי להיכנס לשימוש שוטף בחיל הרפואה בתוך כשנתיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר