מתיחות בין שני הצבאות מהגדולים בעולם

מתיחות עזה בין סין להודו בשל ניסיונם של הסינים לבנות כביש ליד הגבול ההודי באזור רגיש מבחינה ביטחונית מבחינת מדינת הענק. הסינים מאיימים כי "יביסו את הודו שוב" (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מתיחות במזרח הרחוק: סין הזהירה הבוקר (ב') את הודו לא "לנסות את מזלה" באמצעות ערעור נחישותה של בייג'ין להגן על מה שהיא מחשיבה שטח סיני ריבוני, וזאת על רקע מבוי סתום מתמשך בין שתי מדינות הענק על רמה שנויה במחלוקת באזור הרי ההימלאיה.

מבלי להכיר את תוואי השטח קשה להבין את הסכסוך בין שתי המדינות בעלות הכלכלה הענקית ושטחים אדירים, המוכנות להיכנס לעימות צבאי על שטח קט,ן אך בפועל מדובר בשטח הקרוב לאזור שמקשר את הודו עם חלקיה הצפון מזרחיים וחשוב לה מאד מבחינה ביטחונית.

דובר משרד ההגנה בבייג'ין, קולונל וו שיאן, חזר על דרישתה של סין ולפיה חיילי הודו ייסוגו לאחור ממישור דוקלם, אזור שבהוטן, בעלת הברית של הודו, דורשת עליו ריבונות. בנוסף, צוותים סיניים החלו באחרונה לבנות באזור כביש המוביל לגבול ההודי.

"נחישותה של סין להגן ולשמור על ביטחונה הלאומי ועל ריבונותה אינה ניתנת לערעור", אמר וו במסיבת עיתונאים לרגל יום השנה התשעים הקרב ובא לייסוד צבא השחרור העממי של הרפובליקה הסינית. "אנו רוצים להזכיר מכאן להודו לא לנסות את מזלה או להיתלות בפנטזיות כלשהן", הוא הוסיף.

"ההיסטוריה בת תשעים השנה של צבא השחרור העממי הוכיחה רק דבר אחד: שהצבא שלנו מתכוון להגן על ריבונותה של ארצנו, שלמותה הטריטוריאלית התחזקה ונחישותנו מעולם לא נחלשה. קל יותר לזעזע הר מאשר לטלטל את צבא השחרור העממי", ציין הקצין הבכיר.

מנגד, הודו קראה לשני הצדדים להסיג את כוחותיהם מהשטח, ונשאה ונתנה על הסכם ליישוב המשבר שהחל בחודש שעבר, לאחר שחיילים סינים החלו לעבוד על הרחבה דרומה של הכביש המוביל מידונג לטיבט.

החיילים משני הצדדים החלו להתעמת אז בעמק הנשלט על ידי סין, ואשר מפריד את הודו מבהוטן. עמק זה מעניק לבייג'ין גישה ל"צוואר התרנגולת", כפי שהוא מכונה – רצועת קרקע צרה שמקשרת בין הודו ובין אזוריה הצפון-מזרחיים הנידחים.

הודו הזהירה את סין שבניית הכביש ליד הגבול המשותף יכולה לשאת בחובה השלכות ביטחוניות חמורות. בעוד ששני הצדדים הפגינו איפוק עד כה, הרטוריקה המתחממת הן מבייג'ין והן מניו-דלהי עוררה חששה מחידוש האלימות שהובילה למלחמת גבול קצרה אך עקובה מדם בין שתי המדינות ב-1962. התקשורת הסינית הזהירה השבוע את דלהי שגורלה יהיה חמור יותר מאותה עת, כשספגה אז "תבוסה", כדבריה.

השכנות החמושות בגרעין ומחזיקות בצבאות מהגדולים בעולם, חולקות גבול בן 3,500 קילומטרים, שרובו שנוי במחלוקת. סין גם משמשת כספקית נשק וכבעלת מרכזית של יריבתה המושבעת של הודו, פקיסטן.

המשבר צפוי לעלות לדיון כשהיועץ לביטחון לאומי של הודו אג'יט דובל יבקר בבייג'ין בסוף השבוע הקרוב לצורך פורום ביטחוני במסגרת קבוצת 'בריקס' של מדינות מפתחות גדולות, הכולל את ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום-אפריקה. על פי הדיווחים, שגרירה של הודו בבייג'ין מוביל את המאמץ למצוא דרך שבמסגרתה יוכלו שני הצדדים לסגת מעימות מבלי שיאבדו את כבודם ומבלי שייעשה שינוי משמעותי באזור הרגיש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר