הרפורמים, הגיור והכשרות

נאום "מעמד הרבנות": הראשון לציון כפי שעוד לא שמעתם

1,003 כתבות אודות הראשל"צ הגר"י יוסף עלו ב"כיכר השבת" לאורך השנים, אולם באף אחת מהן הוא לא דיבר על נושא הרבנות הראשית לישראל כפי שדיבר עליו השבוע. צפו בנאום הנדיר (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: יעקב נחומי, פלאש 90. וידאו: אליהו ינאי)

הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף מרבה למסור שיעורים ולנאום בכנסים שונים, אך נדירים הם הנאומים בהם הוא מקדיש את רוב זמנו למעמדה של הרבנות הראשית וחשיבותה. השבוע זה קרה במהלך כנס 'ליבה', בו דיבר הרב במשך כמחצית השעה על מעמדה של הרבנות והסכנות בהחלשתה.

הראשון לציון פתח את נאומו: "הרבנות הראשית, אומנם הקים אותה הרב קוק לפני למעלה מתשעים שנה, אבל המסורת של הראשונים לציון בארץ ישראל זה קרוב לשלוש מאות שמונים שנה. היתה כאן תמיד בארץ ישראל רבנות. היה בהתחלה הראשל"צ, אח"כ יחד עם הרב יעקב מאיר והרב קוק הקימו את הרבנות הראשית.

הרב דיבר על חשיבותה של הרבנות: "הרבנות הראשית שומרת היום שהכל יהיה על פי ההלכה. אם זה בעניינים של כשרות. אם זה בעניינים של בירורי יהדות. אם זה בעניינים של גיור. בכל מכל כל. אוי ואבוי לנו, חס ושלום, אם לא היתה הרבנות הראשית לישראל, מה היה קורה בארץ...".

"לכן" הוסיף הרב הראשי: "צריך לחזק את הרבנות בכדי שלא יבואו כל מיני קבוצות ויקימו לעצמם דברים נפרדים, זה פתח גם לרפורמים".

הראשל"צ בנאום, אמש (צילום: אליהו ינאי)

"צריכים להרים את קרן כשרות הרבנות"

"דבר ראשון" פתח הגר"י יוסף בנושא הכשרות: "יש לנו בעיה, לרבנים, אולי לא מספיק תקיפים. צריכים להרים את השם של הרבנות בכשרות, שלא יגידו 'זה רבנות'. כאילו ההכשר של 'העדה החרדית' ירד מהשמיים... זה לא נכון, זה טעות".

הרב הדגיש: "בבשר צריך להקפיד על ההכשר הכי טוב שיש. יש כל מיני הידורים בבשר, ודאי שאדם יחפש את הטוב ביותר - חלק". הרב הוסיף: "אבל דברים אחרים, אדם קונה אטריות אוסם, שוקולד. מה הבדל? זה הכל עניין של ביזנס, לא תמיד, אבל לפעמים זה כך". לדבריו: "צריכה הרבנות הראשית לישראל, צריכים רבני העיר, להיות תקיפים יותר ולהרים את הקרן של הכשרות של הרבנות".

צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

"הרבנות צריכה להיות תקיפה" חזר הרב והוסיף: "לעשות 'שם' לרבנות, כל רב בעיר שלו צריך לספר על הכשרות שיש. הציבור לא יודע את זה וחושבים שהרבנות סתם מקלה".

"רבני ערים קיבלו שוחד בכדי לגייר"

"כמה אנחנו נאבקים בעניין הגיור", פתח נשיא בית הדין בנושא הגיורים: "כולם יודעים שבממשלה הקודמת [הממשלה הזו יותר טובה]... בממשלה הקודמת היו לנו בעיות, רצו לעשות שכל רב עיר יוכל לגייר".

בשלב זה, הדהים הרב את שומעיו וחשף: "אומנם אתם לא יודעים, אבל אני יודע שהיה רב עיר אחת שקיבל חמשת אלפים דולר על גיור, ועוד רב עיר - אחד במרכז, ואחד בצפון... אחד בדרום קיבל אלפיים דולר על גיור. משחדים את רב העיר, רב הקהילה, יש לו גבאים ויש לו מקורבים, עושים גיור שלא כהלכה".

באשר להתנגדות העקרונית שרבני עיר יגיירו, אמר הרב: "יש רבני ערים שאדרבה, שיגיירו, צדיקים, חסידים ויראי שמיים. אבל אתה נותן פרצה, אתה נותן לכולם".

הרב הראשי הסביר את ההבדל בין דיין לרב עיר: "דיינים יש להם שלושה, זה לא דיין אחד לבד, זה משהו אחר. לכן דיין יכול. מה שאין כן רבני ערים, אני נאבקתי על זה".

הח"כ שניסה להפעיל לחץ והצוואה של מרן

"בא אליי אחד מחברי הכנסת, אני לא אגיד שמות. התחיל להגיד לי 'אני מוכן לרדת מהחוק הזה, בתנאי שתתן אישור לגיור לאיזה מישהו מסוים. אני לא רוצה להגיד שמות". סיפר הרב הראשי. "אני מכיר את המישהו הזה, נפגשתי איתו -אני נפגש עם כולם - שמעתי את הדעות שלו, אני לא מוכן לתת לו אישור לגיור".

הרב הוסיף כי מדובר ברב ש"רוצה לגייר את כל הילדים של העולים החדשים", אלו שלומדים יחד עם ילדים יהודים בבית הספר.

"מרן האבא" סיפר הרב: "בסוף ימיו הלכתי לבקר אותו בבית חולים, בחודש האחרון שלו שהוא לא קם, הוא היה עם מכשירים. שאלתי אותו במיטה 'אבא, יש רב אחד שרוצה שרבני עיר יקבלו גיור בגלל הילדים הקטנים, אני אסכים איתו?'. הרב, מהמיטה אומר לי: 'מה יאכל הילד הקטן?'".

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרב אמר כי למרות כל ההוכחות ההלכתיות, אותו רב עיר סרב לקבל את דעתו: "זו הבעיה, שלא מקבלים. כשתלמידי חכמים מתווכחים בניהם, אחד שומע את הדעה של השני. צריך לשמוע. לא סתם ככה להגיד. הוא לא רצה לשמוע. הוא בא עם דעה מגובשת שצריך לגייר עשרות אלפים פה בארץ ואם לא תהיה התבוללות. אמרתי לו שזה נגד כל הפוסקים. יש להם השקפה פסולה" סיכם הרב: "וזה לא אחד או שניים, זה כמה כאלו".

"בממשלה הקודמת אנחנו נלחמנו ונאבקנו. אני נפגשתי עם ראש הממשלה בנושא הזה. דיברתי כמה פעמים. ב"ה עצרנו את הדבר הזה. מבחינת 'רסמית' לא מוכרים הגיורים האלה. אבל לצערנו הרב אני יודע שהם מגיירים שלא על דעת הרבנות הראשית".

"רבני הגיור לא מחמירים"

נשיא בית הדין הגדול הדגיש: "רבני הגיור מקלים, הם לא מחמירים. הם לא מחפשים חומרות! הם הולכים על הקו האדום של הקולות. מי שנמצא בבתי הדין של הגיור יודע למה אני מתכוון".

רבנים קיבלו שוחד. צילום: אוראל כהן - פלאש90

"אי אפשר יותר מזה" קבע הרב: "יותר מזה זה כבר תהום. אתם צריכים לתת גיבוי שרק הרבנות הראשית לישראל, רק זה, יהיו הגיורים".

"בחו"ל יש גיורים בשביל כסף"

"הגיורים בחוץ לארץ," פתח הרב את הנושא ומטיל האשמה חמורה: "יש מקומות שעושים גיורים בשביל כסף. זה אחד קיבל רבע מיליון, אחד בלוס אנג'לס, קיבל רבע מיליון דולר בכדי לעשות גיור, בשביל עשירה אחת. הוא גייר אותה. עכשיו באה לארץ ורוצים שאני אכיר בגיור שלה. הרב הזה לא נמצא ברשימה שלנו אז אנחנו לא מכירים!. הדברים האלו מסוכנים" סיכם הרב.

האיסור לעלות להר הבית

"תראו איך הרב קוק כותב בתקיפות שלא להיכנס להר הבית" אמר הרב, "וכבר אז הייתה טענה של הלאומיות. 'אתם מפקירים את הרב הבית', מה שהיום טוענים כל מיני אנשים לאומיים שלא הולכים לפי דרך התורה. אני בטוח שכל הרבנים פה הולכים בדרך של הרב קוק ושל כל הרבנים הראשיים לדורותיהם. כולם הייתה הדעה שלהם שלא להיכנס להר הבית".

צילום: ארנון סגל

לדברי הרב: "זו פרצה חמורה. באה כלה להר הבית, עם שמלת כלה, עולה להר הבית ביום החתונה שלה, באים איתה כל האחיינים והאחייניות, בא הצלם, האמא והסבתא. כולם טבלו? נכנסים עד מקום מסוים? אנשים מבחוץ, תיירים, רואים אנשים עם כיפות נכנסים להר הבית 'זה מותר', גם הם נכנסים, נכנסים בלי טבילה לפניי ולפנים, שלכל הדעות זה כרת. מי גרם לזה? אלו שנכנסו גרמו מכשול".

"לתת גיבוי לרבנות"

"הרבנים צריכים לצאת בקריאה: נותנים גיבוי לרבנות הראשית לישראל בכל הנושאים! לא להגיד 'זה משהו אחר'. אין דבר כזה, אין חוץ, כל הדברים כולם - לתת גיבוי לרבנות הראשית לישראל".

הרב הוסיף: "מגיעות שאלות לרבנים, שאלות חמורות ביותר. עכשיו לפני שעתיים בא אצלי אב"ד משיקגו, הביא לי שאלה ביותר, של ממזרות. מגיעים לשולחן הרבנים שאלות חמורות. לא בושה להתייעץ. לפסוק הלכה למעשה. כוחא דהיתרא כשאפשר. שהראש של הרבנים יהיה בלימוד".

"הרבנים צריכים להראות דוגמא אישית"

"רב צריך להראות דוגמא אישית, שהוא יושב ועוסק בתורה, שהראש שלו בלימוד, לא בטלפון. זה דבר חמור מאוד שרבנים מדברים בטלפון, מה הציבור, מה אומרים הבעלי בתים, 'הרב הזה כל הזמן בטלפון, הוא עסקן', אוי ואבוי. צריך לחזק את מעמד הרבנים. לחזק אותם בדוגמא אישית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר