נפתר המשבר

לאחר מגעים מול הירדנים: המאבטח שנפצע חזר לישראל

מאבטח השגרירות הישראלית בירדן הגיע לישראל יחד עם שאר אנשי הצוות הודות להבנות בין ישראל לירדן, זאת לאחר מגעים ארוכים במהלך היום ושיחת טלפון בין שני המנהיגים שהביאה למהלך (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו בשיחת טלפון עם השגרירה והמאבטח (משרד ראש הממשלה)

אנשי שגרירות ישראל בירדן בראשות השגרירה עינת שלאין הגיעו לפני זמן קצר לישראל דרך מעבר אלנבי.
בין אנשי הצוות גם איש האבטחה אשר נפצע אמש בפיגוע הדקירה בעמאן. לכל השליחים שלום.

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי שובם של השליחים התאפשר הודות לשיתוף פעולה הדוק, שהתקיים ביממה האחרונה בין ישראל לבין ירדן. "ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר עם השגרירה ואיש האבטחה, דרש בשלומם וברך אותם".

"אני מודה לנשיא טראמפ שהנחה את יועצו ג'ארד קושנר ושלח את שליחו ג'ייסון גרינבלט לאזור, לסייע במאמצינו להביא את צוות השגרירות הישראלית הביתה במהירות. אני מודה גם למלך עבדאללה על שיתוף הפעולה ההדוק שלנו", מסר נתניהו במהלך הלילה.

מוקדם יותר מסרה סוכנות הידיעות הירדנית הרשמית כי "המלך עבדאללה שוחח בטלפון עם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. הם דנו במשבר סביב הר הבית והמלך הדגיש כי יש למצוא פתרון מיידי ויש להסיר את הסיבות שהביאו לפרוץ המשבר בהר הבית, פתרון שיחזיר את המצב לקדמותו לפני פרוץ המשבר ופתיחת מסגד אל-אקצה לחלוטין באופן מלא. עוד הדגיש המלך כי יש להסכים על צעדים שיביאו למניעת פרוץ הסלמה דומה בעתיד".

הכוונה הירדנית היא החלפת גלאי המתכת שהוצבו לאחר הפיגוע בו נרצחו שני השוטרים, שככל הנראה יוחלפו בפתרון טכנולוגי אחר שמוצג על ידי המשטרה בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנס הערב כדי לדון בנושא.

הכניסה להר הבית עם המצלמות שהותקנו אתמול (צילום: אלי מנדלבאום, ynet)

מוקדם יותר הערב דווח כי הקבינט המדיני-ביטחוני ידון בפתרון טכנולוגי בדמות "מצלמות חכמות" ויקרות במיוחד בעלות עשרות מיליוני דולרים עם יכולת שיקוף וזיהוי פנים, שיאפשרו להסיר את המגנומטרים שהוצבו בכניסה להר הבית. הפתרון שיוצע לשרים מתבסס על פגישות שקיימה משטרת ישראל בימים האחרונים עם נציגים של ארבע חברות אבטחה מובילות בישראל ובעולם. החברות הציעו פתרונות שכוללים מצלמות שיכולות לזהות אם אדם נושא עליו כלי נשק או מטען חבלה וכן מערכות משוכללות לזיהוי פנים. המצלמות כוללות, בין היתר, מערכות תרמיות.

בנוסף למצלמות, יעובה באופן משמעותי סדר כוחות המשטרה בעיר העתיקה ובכניסות להר הבית. הפתרון, אם יאושר, ייצור מצב של "עיר בטוחה". בטווח הזמן שבין הסרת המגנומטרים להתקנת ה"מצלמות החכמות" ימשיכו לפעול המצלמות המשוכללות שכבר הותקנו אתמול בכניסה להר.

לפנות ערב שב לישראל ראש השב"כ נדב ארגמן, שנסע היום לירדן מטעם נתניהו כדי לטפל במשבר מול ירדן. ארגמן ערך תחקור בשגרירות ועם שובו ארצה עדכן את נתניהו בהתפתחויות. במקביל, גורם ישראלי בכיר אמר כי "יש רצון מצד שתי המדינות לפתור את המשבר הזה" מה שאכן קרה כמה שעות לאחר מכן.

נודע כי ארגמן ביצע תשאול של התקרית וכן שחזור שבו נכחו חוקרים ירדנים, בעקבות מגעים שקטים בין המדינות. מסתמן כעת כי המאבטח הישראלי יורשה לחזור לישראל לאחר אישור מלכותי. גורם ירדני אומר שכחלק מהעסקה יש הבטחות ישראליות בדבר הסרת המגנומטרים. לאחר חזרתו ארצה של ארגמן, שוחחו המלך עבדאללה ונתניהו בטלפון.

לשכת ראש הממשלה הודיעה הערב כי "המגעים בין ישראל לבין ירדן התנהלו ביממה האחרונה באווירה של שיתוף פעולה". עוד נמסר כי "לא הייתה דרישה ירדנית לכרוך את שובו של המאבטח בהסרת המגנומטרים בהר הבית".

למרות הדיבורים על סיכום מול הירדנים עדיין ישנו חשש מעשי כי ההבנות שישראל תגיע אל מול ירדן לא יתקבלו על ידי הרחוב הפלסטיני והרוחות ימשיכו לסעור למרות החלפת המגנומטרים בפתרון אחר.

כזכור, אמש, איש אבטחה של השגרירות הישראלית בירדן ירה למוות בשני ירדנים, לאחר שאחד מהם דקר אותו במברג בביתו של אחד משליחי משרד החוץ. איש הביטחון הישראלי נפצע באורח קל, שלף את אקדחו וירה למוות בדוקר בן ה-17. בעל הבית הירדני, רופא במקצועו, נפגע מכדור תועה ומת גם הוא מפצעיו. חקירת התקרית מעלה כי הדוקר, מוחמד זכרייא א-זוואודה, דקר את המאבטח פעמיים - בגב ובחזה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר