כנס יד ושם

"בעוד שנים מועטות ניוותר ללא עדות חיה מהתופת הנאצית"

מזה למעלה מעשור מתקיימים בכל שנה, במהלך תשעת הימים, כנסי הסברה ולימוד השואה בראי היהדות עבור מחנכים במגזר החרדי. את הכנסים יוזמת הזרוע החינוכית של יד ושם בשיתוף המדור החרדי, שמזמין בכל שנה מורים ומורות חרדיים להשתתף בכינוס שמעניק להם את כלים להנחיל את הזיכרון לדורות הבאים (חרדים)

הרב ישראל מאיר לאו. כנס יד ושם. (צילום: יחצ)

מקובל לחשוב שהנחלת זכרון השואה בקרב תלמידי המגזר החרדי היא משימה בלתי אפשרית. הקושי הגדול בלהיחשף בגיל צעיר לעדויות הקשות והתיעודים המזעזעים, בוודאי כשמוסיפים לזה את הרצון שלא לחשוף ילדים צעירים למראות בעייתיים והשאלות באמונה - נוצרת תחושה שבמגזר החרדי מעדיפים לחמוק מעיסוק לעומק בנושא השואה.

במהלך העשור האחרון, אט אט, עובר המגזר החרדי שינוי מהותי בייחסו לנושא. אתמול (שני) התחילו ימי העיון ביד-ושם עם מאות משתתפים, והם ימשיכו היום וגם מחר.

יו"ר המדור החרדי ביד ושם, נאווה וייס, מדברת על ההיענות הגבוהה מהמגזר החרדי להשתתף בימי העיון שנערכו ביד ושם: "בעקבות עומס הפניות של מלמדים ואנשי חינוך מהציבור החרדי מכל רחבי הארץ, פתחנו יום עיון נוסף לבקשתם כיוון שאנו רואים בכך ערך חשוב ושליחות להעברת המידע והתיעוד של הזוועות שעבר העם היהודי בשואה, ועל דרכי התמודדותו בתקופה נוראית זו".

לדבריה, הרבה מחנכים ומחנכות רבים פנו אליה באופן אישי וסיפרו לה כי הם מקפידים להגיע לימי העיון ביד ושם שנים רבות וזו מסורת שחשובה להם: "מדהים אותנו שכל פעם ישנם כלים חדשים אותם הם רוכשים בהנחלת זכר השואה לציבור בכלל ובמגזר החרדי בפרט".

"חובה עליונה ללמוד את מה שהיה שם"

בכניסה ליד ושם אנחנו פוגשים את אפרים, יהודי חסידי הלבוש בקפדנות ומשמש כמחנך בחיידר חסידי בירושלים. לשאלתנו מה גרם לו להשתתף בכינוס זה, הוא אומר כי "תפיסת העולם היא שהשואה זה דבר מפחיד, וזה נכון. אך הפחד הזה גורם לנו לאבד המון צדדים חיוביים שהתרחשו בשואה שאותם חובה להנחיל לתלמידים הן בשיעורי היסטוריה והן בשיעורי תורה, כי אין מצווה כמעט שלא ניתן למצוא עליה סיפור גבורה שנעשה בתקופה הקשה ההיא".

"לדעתי כל אדם צריך לבוא לכאן, ובוודאי אנחנו שמחנכים את הדור הבא, שיש לנו חובה עליונה ללמוד נכון את מה שאירע שם. בדיוק בשביל זה מקיימים יד ושם את ימי העיון החשובים האלה" אומר אפרים.

אפרים ומאות המשתתפים הנוספים, האזינו במושב הפתיחה של הכינוס לנאום מיוחד מפי הרב הראשי לשעבר הרב ישראל מאיר לאו, ניצול שואה בעצמו שדיבר על חשיבות שימור הזיכרון והנחלתו לדורות הבאים.

בנימין אברהמס, מהמדור החרדי ביד ושם, סיפר כי נאום הפתיחה של הרב הראשי לשעבר, שהיה אמור להיארך כ-40 דקות התמשך מעבר למצופה, ועדיין כל המשתתפים היו מרותקים לדבריו: "ניכר שהרב לאו קשור באופן ישיר והדוק להנחלת זכר השואה. הרב לאו עמד על כך כי הוצאת הזכרונות וההיסטוריה מהמכתבים שמתעודים ביד ושם יש בהם ערך עליון לתולדות העם היהודי".

מחנך בתלמוד תורה ספרדי במרכז, מספר על הסיבה שגרמה לו להרחיק לירושלים במהלך תשעת הימים להשתתף בכנסים: "לצערינו בעוד מספר לא רב של שנים ניוותר ללא עדות חיה מהתופת נאצית, שאגב לא פסחה על רבים מבני הציבור הספרדי. אנחנו מחויבים כיום לנצל את הזמן שנותר לנו עם אותם ניצולים בכדי לחקוק את אשר עשה לנו עמלק הנאצי - כפי שביקשו אלפי נספים שהותירו צוואות מדממות".

לדבריו: "הרבה פעמים אני נשאל בכיתה שאלות קשות על התקופה ההיא, וימי העיון האלה מכשירים אותי לדעת מה לענות ובאיזו צורה, ולכן אני משקיע מזמני ומכספי כדי להיות חלק מימי עיון אלה".

השנה, מתקיים כנס המלמדים בסימן "תיעוד ומתעדים". במטרה להאיר את דרכי ההנצחה והתיעוד בזמן השואה האיומה. בכנס הוצגו בפני המלמדים כתבי יד רבים של אנשים שתיעדו על כתב מתוך התופת. המכתבים הרבים נכתבו על ידי קשת רחבה של אנשים, ממשכילים עד לפשוטי העם, מרוכלים עד לרבנים שמצאו בכתיבה מקום פורקן לכאב ולסבל.

כך, באופן ייחודי זה, מקווים המלמדים שתונחל מורשתם של הנספים והטרגדיה הנוראה שעברה על העם היהודי לדור העתיד של הציבור החרדי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר