פינוי בחברון?

צו "שטח צבאי סגור" הוצא לבית המכפלה

האם במערכת הביטחון נערכים לפינוי של בית המכפלה? הבוקר הוצא צו האוסר על הגעת אנשים נוספים לבית המכפלה אליו נכנסו אמש המתנחלים בטענה לסחבת (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
דובר בית המכפלה, על רקע המקום (צילום: עמותת "הרחיבי מקום אוהלך")

צו שטח צבאי סגור הוצא הבוקר (רביעי) לבית המכפלה בחברון, המונע הגעה של אנשים נוספים למקום וככל הנראה מסמן כוונה לפנות את המתיישבים. כ-120 מתיישבים מתבצרים בבית מאז אמש במחאה על "הסחבת בבדיקת מסמכי הרכישה של המבנה" אותו רכשו לדבריהם בכסף מלא, זאת למרות שבמנהל האזרחי כבר קבעו כי מסמכי הרכישה למבנה אינם מזויפים.

נציגים של משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון צפויים להגיע בצהריים לבית המכפלה במסגרת המגעים לפתרון המשבר מול ראש מועצת קרית ארבע-חברון, מלאכי לוינגר.

מאות תלמידי ישיבות דתיים לאומיים מרחבי הארץ הגיעו אמש (ג') לחברון כדי לתמוך במתיישבים שפלשו מוקדם יותר לבית המכפלה בעיר לאחר שלטענתם נמנע מהם להיכנס לבניין שנרכש כחוק. הנערים נשארו בלילה במקום, למרות שהם אינם יכולים להגיע למבנה מפני שכוחות הביטחון בידדו את הבית.

לקראת חצות נמסר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את שר הביטחון אביגדור ליברמן שלא לפנות את המתיישבים במהלך הלילה אך ייתכן כי הצו שהוענק היום נועד להיות השלב הראשון בפינויו של המבנה.

שלמה לוינגר, שמלווה את הליך הקניין של המבנה ואת אחת המשפחות שנכנסו אליו, סיפר אמש על התחושות: "הייתה לנו ממש סיעתא דשמיא. הספקנו להכניס לכאן את כל הציוד הנדרש לכל המשפחות עם שמיכות, מצעים, סדינים, בגדים ואפילו אוכל. אנחנו מתכוונים להישאר פה ולא לעזוב. זו העת לקבלת החלטות אמיצה בייחוד שמדובר בבניין שנקנה בכסף מלא".

ראש מועצת קרית ארבע מלאכי לוינגר אמר: "הפעם זה רציני, אנחנו הולכים עד הסוף, אנחנו רוצים לקיים את הבטחתו של ראש הממשלה שלכל יהודי יש זכות לקנות בית בישראל ולהתיישב בו. אני מקווה ששר הביטחון וראש הממשלה יקבלו את ההחלטה הסבירה וההגיונית במקרה הזה וייתנו לנו להישאר בבתים".

מוקדם יותר טענו המתיישבים כי "בית המכפלה נרכש כבר לפני כמה שנים, אולם ברוב חרפה ממשלת ישראל מונעת מגורי משפחות בבתים שנרכשו כבר יותר מחמש שנים ללא שום צידוק מוסרי או חוקי. בימים אלו של שפך דם יהודי, שכול וכאב של ממשלת ישראל אל מול אויבינו. אנו קוראים לממשלה להרים בעוז את דגל ההתיישבות והנאמנות לארץ ישראל. אל מול רצח יהודים, אל מול גמגום לאומי, אנו דורשים מממשלת ישראל לאפשר את מגורי המשפחות בבית המכפלה לאלתר".

בית המכפלה (צילום: יח"צ)

הכניסה לבניין זכתה גם לברכת שרים מהליכוד, יו"ר לשכת הליכוד השר זאב אלקין אמר: "אני מברך בחום את 15 המשפחות על כניסתן לבית המכפלה בחברון וקורא לראש הממשלה ולשר הביטחון לפעול להשארתם בבית לצמיתות".

שר התיירות יריב לוין מסר: "השערורייה בה יהודים רוכשים בתים כדין ונאסרת עליהם הכניסה אליהם צריכה הייתה להיפסק מזמן. יש לאפשר למתיישבים להישאר בבתים ולעצור אחת ולתמיד את האפליה ואת הפגיעה בזכויותיהם".

הפלסטינים טוענים מנגד כי עדיין לא הוכחה לחלוטין זכות המתיישבים בבניין ולדבריהם, "זוהי התגובה של המתיישבים להחלטה של אונסק"ו והיא המשך לקריאתו של נתניהו למתיישבים להשתלט על הבתים. מדובר בתגובה פוליטית מגובה על ידי ראש הממשלה בתירוץ של תגובה להחלטת אונסק"ו".

כאמור, הוועדה העליונה של המנהל האזרחי, שבדקה את אימות המסמכים שהציגו המתיישבים בנוגע לרכישת המבנה, ביטלה באחרונה החלטה קודמת שבה נטען כי המסמכים מזויפים. לאחר שנודע לאנשי תנועת "הרחיבי" על ההחלטה, ציינו אנשיה כי הם ייכנסו לבתים "בזמן הקרוב" וכך קרה אתמול. כרגע לא ברור אם המתיישבים יישארו בבניין ולמשך כמה זמן.

בית המכפלה בחברון הוא בניין בן שלוש קומות שאנשי תנועת "הרחיבי" טענו כי רכשו מפלסטינים וניסו לאכלסו בשנת 2012. לאחר מחאות רבות ופלישה של כ-14 משפחות לבניין, הוא פונה והוכרז כשטח צבאי סגור.

שנה לאחר מכן, בעקבות פיגוע ירי, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לאכלס את בית המכפלה אך נתקל בפסיקת בג"ץ, שטען כי לא הוסדרו כל אישורים לאכלוס המשפחות. מאז מתנהל מאבק עיקש של המתיישבים ואנשי תנועת "הרחיבי" מול הגורמים השונים במנהל האזרחי על מנת לקבל את האישורים לאכלוס המבנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר