"יש כאן מריחת זמן"

דיון סוער על דו"ח המבקר על מצב הכשרות

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר קיימה דיון בעקבות דו"ח מבקר המדינה החמור בנושא הכשרות בישראל. יו"ר הוועדה ציינה כי יש פה מריחת זמן (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
הוועדה לביקורת המדינה. ארכיון (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר קיימה הבוקר (רביעי) דיון בעקבות דו"ח מבקר המדינה החמור בנושא הפיקוח על הכשרות בישראל.

יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר אמרה בפתח הדיון: "הדו"ח חמור מאד בעיניי, בעיקר משום שזו לא פעם ראשונה ומשום שהדוח הזה מתפרסם לאחר שב-2009 כבר פורסם דוח מבקר על מערך הכשרות, אולם מרבית הליקויים שהוצפו בו עדיין לא תוקנו. צערי הניסיון מוכיח שלא רק שכמעט לא תוקן כלום מאז הביקורת האחרונה, אלא שההתנהלות החמורה ממשיכה להתנהל באין מפריע".

מנכ"ל משרד הדתותעודד פלוס אמר בדיון כי "יש לנו חרב מעל הראש. החלטה של בג"ץ שנתן לנו עד ה1.6.18 לבצע את ההפרדה בין המשגיח למושגח, ואנחנו עושים חריש עמוק בעקבות דו"ח המבקר. ההערכה שלנו היא שצריך סדר גודל של 4000 משגיחים שזה דרמטי. אנחנו מנסים לייצר מנגנון של אחידות, ולנהלים אחידים בצורה רחבה ככל שניתן".

ח"כ רחל עזריה אמרה: "כל ההצעות של סטנדרטיזציה של הרבנות יהפכו את הכשרות של גדרה ורחובות לכשרות של בני ברק ולא ההיפך - הדבר יגרום למחירי המזון להאמיר. הרבנות רק מנסה לחזק את הריכוזיות שלה במקום לבזר ולתת לגופי כשרות פרטיים לעבוד. אחרי 20 שנה שמתגלים עוד ועוד מקרים של מחדלים, צריך לפרק את המונופול. ובטח שאין סיבה לתת לרבנות סמכות נוספת".

מנכ"ל הרבנות הראשית, משה דגן אמר בדיון כי "הקמנו וועדה לטיפול בנושא והעקרונות המנחים שלה הם אחידות נהלים, הסדרת ניגוד עניינים, ויצירת כשרות בשתי רמות רגילה ומהדרין. עקב אכילס שלנו זה נושא ההעסקה, בחנו מספר אופציות והמודל המועדף הוא העסקה ישירה. המשגיח יקבל את שכרו מהמועצה הדתית ועל ידי כך כם נוכל לדעת שהמשגיח עושה את עבודתו".

ח"כ אורי מקלב תקף בדיון את הארגונים המקדמים כשרות אלטרנטיבית לרבנות ואמר: "הם גופים אינטרסנטיים פרטיים שיש להם מערכות כשרות פרטית מסחריות מול מערכת הרבנות, והדרך שלהם לקדם את עצמם היא על ידי הכפשה השמצה והסתה נגד מערך הכשרות והרבנות ולעקור את הלכה היהודית השורשית".

ח"כ מיכאל מלכיאלי אמר כי "מדובר בנושא כל כך חשוב שהרבנות באה ואומרת שהיא רוצה לתקן, אבל יש כאלה שאנחנו יודעים שנושא הכשרות לא בראש מעיניהם, ובשבילם זו עוד סיבה כדי לנגח".

ח"כ איל בן ראובן אמר בדיון כי "אני לא אדם דתי אבל כשרות היא נשוא שחשוב לרבים וגם לי כך שזה עניין לאומי. התמונה שעולה מדוח המבקר רעה מאוד. הציבור מקבל כשרות לא אמינה ומאחוריה סך שרצים בלתי נסבל שנוגע במרחב האתי ולדעתי גם במרחב הפלילי".

יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר אמרה בסיכום הדיון: "אני מקבלת את הרושם שיש כאן מריחת זמן ובקצה הזה נגיע ליוני 2018 ללא שינוי ממשי. אני רוצה תוך חודש עדכון לגבי לוחות זמנים על מה קורה בכל וועדה, והיכן הדברים עומדים. אחרי שנקבל לוחות זמנים נקבע מיד דיון מעקב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר