רשתות הפארם הגדולות יקרות משמעותית
(צילום: שאטרסטוק)
אאא

בדיקת משרד הכלכלה חושפת: מחירי מוצרי טואלטיקה ברשתות הפארם הגדולות בישראל גבוהים בכ- 20% מרשתות שיווק המזון הגדולות. למרבה ההפתעה, בתי המרקחת הקטנים, שלא נהנים מכוח קניה משמעותי, נמצאו אף הם זולים בכ- 20% מהפארמים הגדולים

מחיר הסל הגבוה ביותר עומד על 599 ₪ ברשתות הפארם הגדולות, לעומת הנמוך ביותר שעומד על 500 ₪ בפארמים הקטנים בהינתן תחשיב הכולל מבצעים משולבים הפער עומד על כ-7.8% (בכדיי לזכות בהנחה נדרש הצרכן לרכוש מוצרים שספק אם יש לו צורך בהם במועד הקניה)

מהמשרד נמסר כי על רקע פעילות משרד הכלכלה והתעשייה לטובת הפחתת יוקר המחיה במשק הישראלי, ערך המשרד בחינה מעמיקה של רמת המחירים בישראל במוצרי טואלטיקה. כחלק מבדיקה זו ועל מנת לעמוד על השונות במחירים לצרכן הבאים לידי ביטוי במקטע הקמעונאי, ערך המשרד דגימת מחירי מוצרי טואלטיקה נבחרים ברשתות שיווק המזון ובחנויות הפארם.

הסקירה ההשוואתית של מוצרי הטואלטיקה בוצעה ב-56 סניפים בפריסה ארצית רחבה אשר כללה רשתות פארם, חנויות פארם קטנות ורשתות שיווק מזון. איסוף המחירים בוצע עבור 28 מוצרי טואלטיקה נבחרים בקטגוריות משחת שיניים, סבון, שמפו, מרכך שיער ודאודורנט, המוצרים בסל ההשוואה הנם זהים ונמצאו בכלל ערוצי הרכישה.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

תמונת המצב שהתקבלה מממצאי הבדיקה העלתה פערי מחירים של 19.3% במותגים שונים ברשתות הפארם הגדולות (599.8 ₪) ביחס לרשתות שיווק המזון (502.8 ₪) ו19.8% ביחס לחנויות הפארם הקטנות (500.7 ₪).

• בקטגוריית הדאודורנט מחירי רשתות הפארם גבוהים ב 29% ו 22% מחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה.

• בקטגוריית השמפו, מרכך וסבון המחירים ברשתות הפארם היו גבוהים ב- 14% ו 12% ביחס לחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה.

• בקטגוריית משחות השיניים מחיר הסל ברשתות הפארם גבוה ב 14% ו 10% ביחס למחיר סל זהה בחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה.

עוד כאמור, מעלה הדגימה כי רשתות הפארם בישראל נוקטות במדיניות של מבצעים משולבים, בהם נדרש הצרכן להגדיל את הרכישה מעבר למוצר בודד בכדי לזכות בהנחה, מבצעים אלו מציעים לצרכן מחירים נמוכים משמעותית, אולם כרוכים בהגדלת הרכישה מצדו. יודגש כי גם בהינתן מבצעים אלו, שלרוב הצרכן מחליט לממשם, נותרות יקרות רשתות הפארם בכ- 7.8% לעומת רשתות שיווק המזון הגדולות וב-6.9% ביחס לחנויות הפארם הקטנות.

על רקע נתונים אלו זומנו נציגי רשתות הפארם, רשתות המזון הגדולות וחנויות הפארם לדיוני התייחסות שהתקיימו בראשותו של מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה שי רינסקי. במהלך הדיונים העלו נציגי הקמעונאים טיעונים לפיהם הגורמים המרכזיים לפערי המחירים בין ישראל למדינות אחרות נובעים בעיקרם ממקטע היבואנים והיצרנים הבינלאומיים, עוד עולה כי במקומות בהם ישנה כניסה של יבוא מקביל ניכרת ירידה במחירי המוצרים.

על רקע הממצאים לעיל, משרד הכלכלה בשיתוף הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן ורשות ההגבלים העסקיים מקדמים צעדים שיגבילו את כוחם של רשתות בעלות כוח שוק גדול והגברת השקיפות במחירים לצרכנים.

הצעדים העיקריים לטיפול בתופעה:

1. ב- 1.7 נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם- מוצרי הטואלטיקה נכנסו אף הם לחובת דיווח מחירים החל מתחיל החודש, ומפורסמים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

2. תמיכה באפליקציות להשוואת מחירים לטובת צרכנות נבונה- משרד הכלכלה בשיתוף פעולה עם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן יתמכו באפליקציות שיעודדו השוואת מחירים בין הרשתות השונות.

3. הגבלת הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים- בחינת קיומם של הסדרי בלעדיות והגבלתם במקרה של פגיעה בתחרות ובכניסת שחקנים נוספים.

4. הגדרת גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הם אינם מונופול- הרשות להגבלים עסקיים מקדמת תיקון לפיו תגביל גופים בעלי נתח שוק גדול אשר מנצלים את מעמדם.

5. קידום תזכיר חוק לשקיפות מחירים- חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל7000 ₪ מדי חודש, מטרתנו לדאוג שמי שיוצא לעבוד, יתפרנס בכבוד. משרד הכלכלה, לרבות הרשויות הכפופות אליו יקדמו בנחישות מהלכים להורדת יוקר המחייה".

ממשרד הכלכלה נמסר בנוסף כי המשרד מתכוון לפעול לבחינת ענפים נוספים מעבר לטואלטיקה במטרה להפחית את יוקר המחייה וישתמש בכלים העומדים לרשותו במטרה לאתר פערי מחירים ולטפל בהם.