מחקר חדש: רוצים להיות מאושרים? קנו זמן

מחקר חדש שנערך בקרב 6000 בני אדם ברחבי אירופה וארה"ב מצא כי אלו שהוציאו את כספם כדי לפנות להם זמן היו מאושרים פי כמה מאלו שהשתמשו בכסף לקניית רכוש (בבית)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

כסף לא מביא אושר? לפי מדענים בינלאומיים תלוי מה תקנו בו. מחקר חדש מגלה כי קנייה של זמן חופשי, כמו שכירת מנקה, שירותי מכבסה או בייביסיטר, בהחלט משפרת את איכות החיים. מצד אחר, הוצאה כספית על בגד או רהיט נוסף אינה משפיעה משמעותית על רמת האושר ואולי אף גורמת לריקנות אליה מתייחסים כשאומרים שכסף לא קונה אושר.

"אנשים ששוכרים מנקה או משלמים לילד השכן כדי שיכסח את הדשא עשויים להרגיש עצלנים", אמרה ראש צוות החוקרים, פרופ' אשלי ווילאנס מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד. "אולם התוצאות שלנו מעידות דווקא שקניית זמן חופשי מעניקה אושר, בדומה לתחושה של להרוויח יותר כסף".

על פי הפרסום ב-ynet, החוקרים, שפרסמו את הממצאים בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences, סקרו מעל 6,000 מבוגרים בארה"ב, דנמרק, קנדה והולנד. המשיבים נשאלו כמה כסף הוציאו מדי חודש כדי "לקנות" לעצמם זמן חופשי. כמו כן, הם התבקשו לדרג את מידת סיפוקם מחייהם והשיבו על שאלות בנוגע לתחושות לחץ ודחק.

אלה שהוציאו יותר כסף תמורת חיסכון בזמן - דיווחו על תחושת סיפוק גבוהה ב-15 עד 23 אחוזים בממוצע בהשוואה לאלה שכמעט ולא בזבזו כסף על שירותי סיוע שעשויים לחסוך זמן.

"לקניית זמן חופשי יתרונות לא רק עבור אנשים עשירים", אמרה הפרופ' אליזבת דאן מאוניברסיטת בריטיש קולומביה, שנמנית עם צוות החוקרים. "חשבנו שהאפקט ייראה רק אצל אנשים בעלי רמת הכנסה גבוהה, אולם להפתעתנו גילינו שזמן חופשי מסב אושר לכל האנשים בכל רמות ההכנסה".

החוקרים ערכו בנוסף ניסוי שטח: 60 מבוגרים נתבקשו לבזבז 30 פאונד על רכישות שיביאו לחיסכון בזמן במהלך סוף שבוע אחד - ו-30 פאונד על רכישות מוצרים בסוף השבוע שאחריו. התוצאות הראו כי רמת האושר של הנבדקים כאשר הם הוציאו כסף על שירותים המביאים לחיסכון בזמן - הייתה גבוהה יותר מאשר בשבוע בו ביצעו רכישת מוצרים. זאת למרות שניתן לטעון כי מדובר ברכישות קטנות יחסית ואילו היה מדובר ברכישות גדולות יותר היה מדד האושר עולה.

בניסוי נפרד שערכו החוקרים נסקרו 850 איש שהוגדרו "מיליונרים". כמחציתם דיווחו כי דווקא אינם מוציאים כסף על מטלות "מעיקות" של היום-יום. בסקר נוסף נשאלו 98 מבוגרים עובדים כיצד יבזבזו סכום של 30 פאונד, והממצאים הראו כי רק 2 אחוזים מהם יוציאו כספים על שירותים החוסכים בזמן.

"אף שקניית זמן פנוי יכולה להקל על לחץ היום-יום, מעטים אכן משתמשים באפשרויות האלה, גם כשהם יכולים להרשות זאת לעצמם כלכלית", אמרה פרופ' דאן. "מחקרים רבים הראו שאנשים מרוויחים דווקא מביצוע מטלות לא נעימות, אבל לפחות מהמחקר שלנו, כדאי לאנשים לשקול לתת לאחרים בתשלום לבצע משימות מעיקות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר