לקראת צום ט' באב - לקראת צום ט' באב: טיפים לאמהות שבדרך
לקראת צום ט' באב (צילום: shutterstock)
אאא

איך תשמרי על רמת הנוזלים בגוף, מה רצוי לאכול בסעודה המפסקת ומה לא? טיפים חשובים באדיבות מטרנה לאימהות ולאימהות שבדרך לקראת הצום.

לפני הצום

יותר מים, פחות קפה 

1. ביומיים-שלושה שלפני הצום, הקפידי על שתייה מרובה לאורך כל היום של כשני ליטרים, 10-12 כוסות.

2. העדיפי שתיית מים על פני שתייה ממותקת. אם אינך מורגלת בשתיית מים נסי להוסיף פלח לימון או מלפפון שעושים פלאות לטעם וללא תוספת סוכר לא רצויה.

3. פזרי את השתייה לאורך כל שעות היום, למשל, על ידי כך שתצמידי אליך בקבוק מים ואל תשתי בבת אחת כמות גדולה של מים, שעלולה לגרום לבחילות.

4. הפחיתי את צריכת הקפה ואל תספרי אותו במניין כוסות השתייה. קפה מגביר הפרשת נוזלים מהגוף ולכן כדאי להמעיט בצריכתו לפני הצום. בכלל כידוע בהריון יש להגביל את צריכת הקפה לעד שתי כוסות ביום.

5. במהלך היום שלפני הצום נסי להמעיט בצריכת מזונות וחטיפים מלוחים. את המזון שלפני הצום כדאי לצרוך במנות קטנות במהלך כל היום. מומלץ לאכול עד לתחושת שובע נוחה ולא מכבידה ולסיים בשתיית מים נוספת בתום הארוחה.

6. הקפידי להימנע ככל האפשר מאכילת פחמימות ריקות כגון קינוחים רוויי סוכר, הגורמים לתחושת צמא. ותרי על מזונות מטוגנים, חריפים או מתובלים במיוחד שמגבירים גם הם את תחושת הצמא.

לעומת זאת, מנת דג מאד מתאימה לפני צום ט' באב כמנה עשירה בחלבון אשר בשילוב עם ירקות ושומן מזין כמו טחינה או שמן זית יתרמו לתחושת שובע אורכה יותר. אפשר גם להוסיף  דגנים מלאים כמו פסטה, אורז, או לחם מחיטה מלאה שיספקו אנרגיה שתנוצל באופן טוב יותר עם הכניסה לצום.

לנוח ולהקשיב לגוף

צום תשעה באב ארוך מאד וקשה בגלל עומס החום האופייני לקיץ הישראלי. לכן, השתדלי להישאר לאורך כל היום בבית ובמידת האפשר לשהות במזגן.

אם זה לא ההיריון הראשון, סביר להניח שהילדים הגדולים נמצאים בבית וזו הזדמנות טובה להכין עבורם פעילויות מהנות אך רגועות יותר כמו ציור, קריאה ומשחקי קופסה. בקשי עזרה מכל מי שיכול לעזור בהעסקת הילדים על מנת שאת תוכלי לנוח כמה שיותר.

אם את מזינה בהזנה טבעית ותינוקך עדיין לא בן חודש, יש להתייעץ עם רב לגבי ההכרח לצום. במידה והתינוק גדול יותר, חשוב שבמהלך הצום תהיי ערנית וקשובה לעצמך ולתינוק.

יתכן שבמהלך הצום תחושי חולשה או ירידה בכמות החלב ובמידת הצורך תוכלי להיעזר בבקבוק חלב אם שאוב או בתמ"ל. 

אם במהלך הצום את מרגישה רע, סחרחורות, בחילות או צירים כדאי לשקול לשתות, ואף להתייעץ לגבי הפסקת הצום.

עם סיום הצום, שתי תחילה כוס מים ולאחריה נסי לאכול עוגייה קטנה או תמר על מנת להחזיר לעצמך את הכוחות בתום יום הצום הארוך באופן הדרגתי.

כחצי שעה עד שעה לאחר מכן תוכלי לאכול ארוחה מזינה וטעימה. השתדלי לא להעמיס יתר על המידה ולא לאכול עד כדי תחושת מלאות שתגרום להכבדה על מערכת העיכול ולתחושה לא טובה.