"הפסקת אש"

משרדי החוץ בישראל ובטורקיה עצרו את מלחמת הציוצים

משרדי החוץ בירושלים ובאנקרה החליטו לעצור את מלחמת הציוצים שהתפתחה ביניהם בימים האחרונים ויכלה להחריף אף לכדי משבר דיפלומטי ממשי בין שתי המדינות (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

המתיחות סביב הר הבית העצימה את המתיחות מול ירדן וטורקיה כשמנהיגה של האחרונה, ארדואן תקף את ישראל בפראיות וגרר ציוצים ותגובות קשות מאד על ידי משרד החוץ הישראלי, ציוצים שנענו בציוצים חריפים לא פחות של משרד החוץ הטורקי אך בשני המשרדים הבינו כי יכול להיווצר מכך משבר דיפלומטי ושני המשרדים מחקו את הציוצים המתסיסים.

על פי הדיווח ב-ynet, ההחלטה על "הפסקת האש" במלחמת הציוצים באה לאחר מגעים קדחתניים בין בכירים בין שני משרדי החוץ שיחסי ישראל טורקיה יקרים להם וראו כיצד הפיוס בין המדינות שהושג בעמל רב קורס לנגד עיניהם ויכול אף להביא לכדי משבר ממשי.

הכול החל עם המתקפה של ארדואן אחרי הורדת המגנומטרים שבה קרא לכל המוסלמים ברחבי העולם לעלות למסגד אל-אקצה ולהגן על ירושלים. ארדואן שלל את הריבונות הישראלית בירושלים ואמר שעיר הבירה של ישראל היא תל אביב ועיר הבירה של הפלסטינים היא מזרח ירושלים. עוד טען שלישראל יש תוכניות נסתרות בהר הבית.

ארדואן ציין שבעקבות העמידה האיתנה של המוסלמים בהסרת המגנומטרים, ישראל לא תוכל לממש את התוכניות שלה. הוא גם האשים את ישראל בכך שהיא מתייחסת למתפללים מוסלמים כאל מחבלים וטען שישראל מנצלת את התקרית בהר הבית למקסם את האינטרסים שלה.

דובר משרד החוץ צייץ בתגובה: "דבריו של נשיא טורקיה בפני פעילי מפלגתו הזויים, מופרכים ומעוותים. מוטב לו כי ישכיל לעסוק בבעיותיה ובקשייה של מדינתו. ימי האימפריה העות'מאנית חלפו עברו להם. בירת העם היהודי היתה, הינה ותהייה ירושלים. בניגוד לעבר, זו עיר שממשלתה מחויבת לביטחון, חירות, חופש פולחן וכיבוד זכויות כל המיעוטים. מי שחי לו בארמון של זכוכית, מוטב לו שלא ישליך אבנים".

למחרת צייץ דובר משרד החוץ באנקרה תגובה חריפה על התגובה הישראלית ותיאר אותה כשחצנית ואמר שישראל צריכה לחזור להגיון הישר בכך שתחזור לסטטוס-קוו בהר הבית ותסיר את החסמים על חופש הפולחן, "זה ברור שלנסות לכסות על העובדה שמזרח ירושלים נתונה תחת כיבוש לא יעזור לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני ולהשיג שלום ויציבות באזור". הוא ציין ש"הכיבוש הישראלי מגיע לשנה ה-50 שלו במזרח ירושלים, הגדה המערבית ובעזה".

עוד אמר הדובר הטורקי כי "בזמן האימפריה העות'מאנית חיו בני דתות שונות בדו-קיום בשלום בפלסטין ומצופה מהיהודים לדעת את זה ולהעריך את הסובלנות הזאת יותר מכולם". עוד הזכיר שטורקיה מבטיחה את חופש הדת והאמונה של הקהילה היהודית בטורקיה.

משרד החוץ הישראלי הגיב בציוץ חריף שבעתיים שבו נכתב: "ימיה של האימפריה העות'מאנית חלפו מן העולם. מגוחך לשמוע שממשלת טורקיה, שכובשת את צפון קפריסין, מדכאת בברוטליות את המיעוט הכורדי וכולאת עיתונאים, מטיפה מוסר לישראל, הדמוקרטיה האמיתית היחידה באזור".

גורמים בירושלים חששו שבגלל התגובה החריפה של משרד החוץ, יורו הטורקים על זימון השגריר הטורקי להתייעצויות ואולי אפילו יגרשו את השגריר הישראלי. בכירים בשני משרדי החוץ שהבינו את פוטנציאל המשבר, מיהרו להרגיע את הרוחות וסיכמו על הפסקת אש קודם כל בטוויטר.

לא ברור אם הפסקת האש הזאת תחזיק מעמד מעבר לטוויטר והאם ארדואן משולח הרסן ימשיך בהתקפות שלו על ישראל בימים הקרובים. באיסטנבול מתוכננת ביום ראשון הקרוב הפגנה גדולה שיזם ארגון ה-IHH תחת הכותרת "לשחרר את ירושלים". מארגני ההפגנה מדברים על מיליון משתתפים שיפגינו כנגד ישראל.

הציוצים של משרד החוץ הישראלי גרמו לטורקים לא מעט נזק. כל נציגויות ישראל בעולם שירשרו אותם והם זכו לאהדה גדולה מאוד בעולם הערבי שלא אוהב את ארדואן ואת התנהלותו. גם בעמוד של נתניהו בפייסבוק, זכה פוסט דומה לאלפי לייקים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר