המתיחות בירושלים

התפילה בהר הבית הסתיימה בשקט; מהומות פרצו ביו"ש

תפילת המוסלמים במסגד אל אקצא בהר הבית ובדרכים מסביב הסתיימה בצהריים בשקט, אך מהומות פרצו במספר מוקדים ביהודה ושומרון. הסהר האדום דיווח על 25 פלסטינים שנפצעו בעימותים (ארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ה' באב תשע"ז | 28.07.17
שוטרים השבוע בוואדי ג'וז בעיר העתיקה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

המתיחות בשיאה: עשרות אלפי מוסלמים מכל רחבי הארץ הגיעו בצהריים (שישי) לירושלים במסגרת תפילות יום השישי אל למרות החשש סבי כי הם יחליטו להתפרע בעת היציאה מההר, התפילה הסתיימה יחסית בשקט.

מספר מוסלמים יידו עם סיום התפילות, אבנים לעבר שוטרים בשכונת ואדי ג'וז בירושלים. השוטרים הגיבו בירי של רימוני הלם ופיזרו את המפגינים. טרם דווח על נפגעים.

לעומת זאת, פרצו מהומות במספר מוקדים ביהודה ושומרון. הסהר האדום דיווח כי טיפל בלפחות 25 פלסטינים שנפצעו בעימותים עם כוחות הביטחון, בחברון, בשכם, בטול כרם ובקליליה.

חייל צה"ל נפצע באורח קל מיידוי אבנים בקליליה. החייל פונה לקבלת טיפול רפואי.

בשעות הצהריים סוכל פיגוע דקירה בצומת גוש עציון. מחבל שניסה לדקור חיילים נוקה וכעבור זמן קצר מת מפצעיו. בחסדי שמים לא היו נפגעים ישראלים.

אתמול נכנסו מתפללים לראשונה להר הבית לאחר הסרת כל אמצעי האבטחה, אך למרות "הניצחון" שהשיגו בשל התקפלותה של ישראל נרשמו עימותים קשים בינם לבין כוחות המשטרה, שהובילו לפציעתם של עשרות משני הצדדים.

הבוקר נרשם שקט יחסי ברחבי ירושלים, אך המצב עדיין מאוד מתוח. המשטרה הודיעה הבוקר כי יוגבל גיל הכניסה לגברים ורק גברים מעל גיל 50 יוכלו להיכנס. לנשים תותר כניסה בכל גיל.

בכוננות, דוברות המשטרה

המשטרה הציבה מחסומים כל כמה מאות מטרים בדרכים המובילות מהשכונות והכפרים הערביים אל מסגד אל אקצה, וככל שהתושבים מתקרבים אל הר הבית, הבידוק נעשה קפדני יותר במטרה למנוע מעבר של צעירים. חלקם הצליחו לעקוף חלק מהמחסומים, הסתננו דרך בית העלמין הסמוך וגאיות סמוכים והגיעו למרחק של כ-200 מטר בלבד משער האריות - הכניסה המרכזית של המוסלמים להר הבית. שם, בצומת גת שמנים, נקודת החיכוך העיקרית, וכוחות המשטרה מרוכזים בה וערוכים לעימותים קשים בשעת תפילת יום השישי ולאחריה, כפי שקרה בשבוע שעבר.

החלטת המשטרה להגביל את גיל הכניסה לגברים התקבלה בצל הפרות הסדר האלימות שהתרחשו בימים האחרונים וגם אתמול, למרות הסרת כל אמצעי האבטחה שהוקמו בעקבות הפיגוע בהר לפני שבועיים, ולאור מידע שהתקבל במשטרה מצד גורמים קיצוניים להפר את הסדר ולסכן את שלום הציבורי. כמו כן, הוחלט על סגירת רחוב סולטאן סולימאן ואגן העיר העתיקה לתנועת כלי רכב.

"לא נאפשר לאף גורם קיצוני או מתסיס לפגוע בערכים אלו ובמימושם", אמרו במשטרה. "הר הבית, ככל המקומות הקדושים, פתוח ובטוח בהתאם לסטטוס-קוו במקום. המשטרה מצפה מגורמי הנהגה ואישי ציבור לפנות לאנשיהם ולהוקיע ביטויי ומעשי הסתה ואלימות, ומצפים ביתר שאת בעת הזו, כי יגלו אחריות יתירה ויפעלו להרגעת הרוחות".

הצירים המרכזיים סביב העיר העתיקה, כולל בחלקה המערבי, נחסמו משעות הבוקר, שעות לפני תפילת יום השישי. במקביל הורגשה נוכחות ערה מאוד של כוחות משטרה, גם בתוך השכונות הערביות.

ארדן בכותל

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן מקיים בשעה זו בחפ"ק בכותל הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה וממ"ז ירושלים לקראת תפילות הצהריים בהר הבית.

מחוז ירושלים תוגבר הבוקר בהוראת השר ארדן ורה"מ בשתי פלוגות ממג״ב איו״ש בכדי לתגבר את המענה האבטחתי סביב הר הבית.

השר ארדן שיבח את שוטרי המחוז על הנחישות והעמידה האיתנה שהם גילו בשבועיים האחרונים ועל הפעילות שביצעו אמש לרבות עשרות מעצרים ליליים של פורעי החוק בהר הבית.

השר ארדן: "משטרת ישראל עשתה את כל הצעדים על מנת להביא לרגיעה בשטח. ההסתה עדיין קיימת ויש מי שרוצה בכל מצב להתסיס ולהבעיר את השטח, אנחנו לא נהסס וננקוט יד קשה ותקיפה. האחריות העליונה של משטרת ישראל היא להבטיח את הביטחון בהר ובירושלים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר