המצאה ישראלית

ה"טקטסלייזר": המכשיר שימנע תאונות?

במדינת ניו יורק הודיעו כי ינסו ויבדקו את יעילותו של מכשיר חדש, פיתוח ישראלי חדש שימדוד האם נעשה שימוש בסלולר במהלך הנסיעה בדומה ל"ינשוף" שבודק אלכוהול (משטרה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

שימוש בטלפון הנייד בעת נהיגה הוא ללא ספק גורם מרכזי, ישיר או עקיף, לתאונות דרכים רבות: קמפיינים להעלאת המודעות לסכנות שבשימוש בטלפון על הכביש, ובייחוד לשליחת הודעות SMS, מופצים מפעם לפעם וכוללים תמונות וסרטונים קשים לצפייה, אבל יעילותם מוטלת בספק. עכשיו בודקים במדינת ניו יורק שבארצות הברית מכשיר חדש שאמור לשמש אמצעי הרתעה משמעותי במלחמה הזו - ה"טקסטלייזר".

השם מורכב מצירוף המילים "טקסט" ו"אנלייזר", ומזכיר במידת מה את ה"ינשוף", שמזהה אם נהג שתה אלכוהול. בצורה דומה, הטקסטלייזר אמור לזהות אם נעשה שימוש בטלפון הנייד במהלך הנסיעה - רגעים לפני שתתרחש תאונת דרכים ובמטרה למנוע אותה.

מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, הודיע בשבוע שעבר כי בכוונתו להורות לוועדת הבטיחות בדרכים לבחון את יעילות הטכנולוגיה וגם את השאלות הנוגעות לפגיעה בפרטיות שהשימוש בה עשוי לעורר.

"למרות חוקים ותקנות שנועדו לאסור שימוש בטלפונים ניידים בעת נהיגה", אמר קומואו, "נהגים רבים עדיין מתעקשים להמשיך ולסמס גם כשהם מאחורי ההגה, ובכך מסכנים מאוד את עצמם ואחרים. הוועדה הזו תבחן את יעילות הטכנולוגיה החדישה, שנועדה למנוע את ההתנהגות הפזיזה והלא בטוחה של נהגים. בנוסף, אמורה הוועדה להעריך את ההשלכות של שימוש בטכנולוגיה, באופן שיבטיח הגנה על פרטיותם של תושבי ניו יורק וגם על ביטחונם".

המכשיר עצמו עוד לא מוכן לשימוש, כפי שמעידים בחברה הישראלית האחראית על פיתוחו - Cellbrite, וייתכן שיחלפו עוד כמה חודשים עד שייכנס לשימוש בצורה רשמית. בינתיים ארגוני זכויות אדם ואזרח כבר מציפים שאלות בנוגע ליכולת של הטכנולוגיה לשמור על הזכות החוקתית לפרטיות, ומציינים כי נציגי משטרה צריכים להשיג צווים מיוחדים לפני שהם מקבלים גישה לטלפון של אזרח.

הוועדה המיוחדת תשמע את דבריהם של תומכים ביוזמה ומתנגדים וגם את נציגי רשויות האכיפה ומומחי חקיקה - ורק אז תוציא דו"ח מפורט באשר לשימוש בטכנולוגיה. בין השנים 2015-2011 נהרגו במדינת ניו יורק 12 אנשים בתאונות דרכים שנגרמו משימוש בטלפון נייד - ו-2,784 נפצעו בדרגות שונות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר