אסותא אופטיק

מתאמצים לקרוא את האותיות הקטנות?

האם עדיף להוריד את המשקפיים? האם קריאה בחושך פוגמת בראייה? ואחת ולתמיד: מה הקשר של אכילת גזר לעיניים? באנו לנפץ את כל המיתוסים שקשורים לעיניים והראייה (בריאות, שיווקי)

מתאמצים לקרוא את האותיות הקטנות? אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

המשקפיים הופכים להיות מוצר צריכה רגיל במחוזותינו, כמעט לכולם יש אותם או לפחות צריכים אותם. ישנם כאלה שמסתתרים מבעד לעדשות המגע (נתפוס אותם לפי העיניים האדומות אחרי יום שלם של הרכבה), וחלקם משקיעים והולכים על ניתוח להסרת משקפיים בלייזר.

בין כך ובין כך, על הראייה שלנו ישנן כל כך הרבה אמונות תפלות ומיתוסים שכדאי אחת ולתמיד לדעת מה נכון ומה לא. קודם תבדקו את עצמכם, ואז תוכלו להמשיך לקרוא את התשובות וההסברים למטה.

נכון/לא נכון - מבחן המיתוסים לעיניים בריאות

1. האם הראייה משתנה בזמן ההריון? נכון/לא נכון
2. משקפיים לא מתאימים מזיקים לראייה? נכון/לא נכון
3. אכילת גזר משפרת את הראייה? נכון/לא נכון
4. קריאה באור חלש מזיקה לראייה? נכון/לא נכון
5. אם לא נרכיב את המשקפיים נמנע עלייה במספר? נכון/לא נכון
6.אם נביט ישירות לשמש זה יזיק לראייה? נכון/לא נכון
7. עדיף לא לשבת מול מסכי מחשב - נכון/לא נכון
8. עיניים בהירות רגישות יותר - נכון/לא נכון
9. האם צריך משקפי שמש גם בחורף? נכון/לא נכון
10. קטרקט אפשר לנתח גם בשלב התחלתי - נכון/לא נכון

אכילת גזר משפרת את הראייה? אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

תשובות והסברים:

1. הראייה משתנה בהריון
נכון: עדשת העין רגישה מאוד לשינויים ביוכימיים. בתקופת ההריון מתחוללים בגוף שינויים רבים, שהם כר פורה גם לשינויים באופטיקה של העין, כלומר באיכות הראייה ובמספר המשקפיים. הבשורות הרעות הן שאי אפשר להיערך לכך או למנוע את זה. הבשורות הטובות הן שבדרך כלל מדובר בשינוי זמני לבד, ולאחר הלידה חוזרת המערכת ההורמונלית לתפקוד רגיל, ואיכות הראייה חוזרת למצב שהיה לפני ההריון.

2. משקפיים לא מתאימים מזיקים
לא נכון: משקפיים עם מספר לא מתאים מציבים קושי אופטי, והמאמץ להתגבר עליו גובה כאבי ראש ועייפות, אולם זה הנזק היחיד. לאורגניזם של העין לא נגרם נזק.

3. גזר משפר את הראייה
לא נכון: הגזר אמנם עשיר בוויטמין A שחיוני לראייה, אך ויטמין זה שייך לקבוצת הוויטמינים המסיסים בשומן. מכיוון שהוא מתפרק בגוף, יעילותו נפגעת. לפיכך, צריכת יתר של גזר עלולה להביא במקרה הפחות גרוע לעודף של ויטמין A ובמקרים קיצוניים גם להרעלה.

4. קריאה באור חלש מזיקה
לא נכון: מחקרים שנערכו לא מצאו שום הוכחה לכך שקריאה באור חלש, גם על גבול החושך, גורמת נזקים מצטברים לעיניים או גורמת לעיניים בריאות להזדקק למשקפיים. הנזק היחיד הוא תחושת עייפות בשל המאמץ הנדרש לשם כך.

5. אי הרכבת משקפיים מונעת את עליית המספר
לא נכון: הרציונל שמאחורי הטענה הזאת הוא ששרירי העיניים מתאמצים ולכן מתחזקים. טעות! מספר המשקפיים נקבע לפי מבנה העין (כדור או אליפסה), ואותו אי אפשר לשנות באמצעות אימון שרירים.

6. מבט ישיר לשמש מזיק
נכון: כשמישירים מבט לשמש, מרכז רקמת הראייה חשוף לפגיעה ישירה של קרני השמש. הקרינה רבת העוצמה עלולה לצרוב את המקולה - נקודה זעירה במרכז הרשתית שבה הריכוז הגדול ביותר של תאי ראייה. בניגוד לתאי העור, התאים שברשתית אינם מתחדשים לאחר כווייה, ולכן פגיעה של קרני השמש גורמת נזק בלתי הפיך.

7. טלוויזיה ומחשב מזיקים
לא נכון: צגי המחשב והטלוויזיה כיום עומדים בתקני הקרינה המחמירים ביותר. עם זאת, מחקר יפני הוכיח שקצב המצמוצים בעיניים יורד מול מחשב באופן ניכר, וכך נגרם יובש ברירית העין ונוצרת תחושת גירוי.

ביחס לטלוויזיה, קצב המצמוצים דווקא סדיר. הסיבה היא שמסביב למסך הטלוויזיה רוחשים חיים, שמייצרים הפרעות חיוביות לעיניים ומחייבים את הצופה להסיט את מבטו מפעם לפעם, וכך גם למצמץ.

וזה המקום להפריך מיתוס נוסף בנושא: פעולה ממושכת שמאמצת את העיניים לא מזיקה לראייה, ולהפך. כלומר: הפחתה של שעות הצפייה בטלוויזיה או הקריאה בספר לא תקטין את מספר המשקפיים או תשפר את הראייה.

8. עיניים בהירות רגישות יותר
נכון: נוסף על תפקידו כצבעי, הפיגמנט גם מסנן את כמות השמש הנכנסת לעין וכך מונע פגיעה בעין וברקמות הפנימיות.
בעיניים בהירות - כחולות, ירוקות ותכלת - נמצאת כמות קטנה יותר של פיגמנט מאשר בעיניים כהות. מסיבה זו בעלי עיניים כחולות או ירוקות פגיעים יותר למחלות שונות, כמו ניוון של מרכז הראייה, ולכן עליהם להקפיד להגן על העיניים מקרינה ישירה של השמש ולהרכיב תמיד משקפי שמש.

9. לא צריך משקפי שמש בחורף
לא נכון: בחורף השמש אמנם מסתתרת מאחורי העננים, אולם רמת הקרינה בעינה עומדת וכך גם הסכנות שהיא עלולה לגרום למרכז הראייה. לכן חשוב להגן על העיניים באמצעות משקפי שמש, גם אם נדמה שהיום סגרירי לחלוטין.

10. קטרקט אפשר לנתח גם בשלב התחלתי
נכון: הקטרקט, שמהווה את הגורם הנפוץ ביותר לירידה באיכות הראייה, הוא מצב שבו נוצרת עכירות בעין, לרוב כחלק מתהליכי הזדקנות בגוף. בעבר החולה נדרש לחכות ל"הבשלתו", כדי שיהיה אפשר להסיר את הקרום העכור, אך כיום הטכנולוגיה הקיימת מאפשרת לנתחו בכל שלב. אגב, בניגוד לאמונה הרווחת, ניתוח קטרקט לא מבצעים בלייזר אלא באמצעות סכין מנתחים.

נמאס לכם מהמשקפיים? בדיקת התאמה חינם להסרת משקפיים בלייזר במחיר קבוצתי | לפרטים לחצו כאן

תוכן הכתבה באדיבות אסותא אופטיק

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר