מתחזים ומפילים

זהירות, עוקץ! 'טכנאים' מציעים עזרה מרחוק

שיטת הונאה מוכרת בעולם עשתה לאחרונה "עלייה" גם לישראל. מתחזים לטכנאים משכנעים אנשים, בדרך כלל מבוגרים, להעביר להם כספים לאחר "טיפול" במחשב (דיגיטל)

בני סולומון | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

זה נראה תמים לחלוטין, הטלפון מצלצל. על הקו אדם שמציג עצמו כנציג התמיכה הטכנית של מערכת ההפעלה במחשב שלכם, בדרך כלל דובר אנגלית. הוא מספר שהוא רואה ברגעים אלה תעבורת נתונים מוזרה, שהמחשב מתמלא בווירוסים, שמוכרחים לעשות משהו כדי למנוע הדבקה בווירוסים. הטכנאי האדיב מבקש להנחות אתכם לאורך התהליך, בסבלנות ובאדיבות רבה, ואם לא הצלחתם למלא אחר ההוראות המסובכות - הוא מוכן להציע שישתלט לכם על המחשב מרחוק כדי לפתור את הבעיה בצורה נוחה יותר.

בסיום, הוא מציע שירות אנטי-וירוס לכל החיים, את אותה התמיכה האדיבה הוא מציעה בעבור סכום כסף לא מבוטל שכמובן יועבר דרך הפייפאל שירות ההעברות האינטרנטי. אה, רגע, אין לכם חשבון פייפאל? אין בעיה, הוא מוכן אפילו לפתוח אחד עבורכם בסבלנות אין קץ.

בעולם זו שיטת הונאה מוכרת יחסית שפעילה כבר תקופה ארוכה, אך על פי פרסומים רבים ברשתות החברתיות של אנשים שנתקלו בה לאחרונה, נראה שבשבועות האחרונים גם מספרי טלפון מקומיים בארץ חשופים לשיחות שעשויות להוביל לעוקץ ולעלות הרבה כסף במיוחד עבור אנשים שאינם בקיאים בעולם המחשבים.

על פי הדיווח ב-ynet, מדובר במקרים רבים, אחד מהם הוא של מ' נחשפה לתרמית, דרך החם שלה, שמתגורר באזור ירושלים. "לפני כשבועיים אבא של בעלי קיבל שיחה, לדעתי לטלפון הנייד. על הקו היה בחור שדיבר באנגלית ואמר לו שהוא מהתמיכה של 'מיקרוסופט', שראו אצלם במערכות שהמחשב שלו בסכנה או משהו כזה, שיש לו וירוס ואם יש לו רגע שישב מול המחשב והוא יכווין אותו מה לעשות". לאחר כמה דקות של ניסיונות כושלים לטפל במחשב באופן הזה, הציע הנציג באדיבות להשתלט על המחשב מרחוק ולסדר את הבעיות.

"כל הזמן הזה הם ביחד על הקו, השיחה וה'תיקון' ארכו כשעה", היא מספרת. "בזמן הזה הוא כמובן התקין לו כנראה מלא דברים על המחשב, אנחנו לא יודעים בדיוק מה. בסוף הוא אמר שהם מציעים הגנה לווירוסים לכל החיים. שהכול ביחד יעלה לו 1,900 שקלים, וביקש שישלם לו בפייפאל. בגלל שאין לו חשבון, הוא היה כל כך אדיב ונחמד - שהוא עזר לאבא של בעלי לפתוח חשבון פייפאל, עם כל פרטי האשראי, כמובן, והעביר לעצמו את הסכום".

כשהשיחה נגמרה, הטלפון הבא נעשה בהתרגשות לספר על השירות האדיב. "חמי התקשר לבעלי וסיפר לו בהתלהבות על השירות הנהדר של מייקרוסופט, ורק אז בעלי הסביר לו שזה עוקץ. ישר ביטלנו את כרטיס האשראי והודענו על הונאה גם לפייפאל". בניסיון להיכנס לחשבון הג'ימייל הפרטי של החם, התברר כי הסיסמה כבר שונתה. המחשב נשלח לניקוי אצל טכנאי מומחה, וגם הכסף הוחזר לחשבון. אבל מ' מספרת שהפגיעה היותר כואב היא זו של שבירת האמון. "התחושה של הבן אדם ששברו את אמונו ואת התמימות שלו, זה מאוד מתסכל. בייחוד כשמדובר באוכלוסיה מבוגרת שהיא פגיעה יותר במקרים כאלה".

זהו סיפור אחד מיני רבים שמעלה את הצורך להזהיר את מכריכם במיוחד אלו המבוגרים שפחות בקיאים בנושאים מסוג זה ויוכלו להיות טרף קל עבור הנוכלים השפלים.

הסבירו להם כי במידה ונתקלים בשיחה מהסוג הזה, אל תמסרו פרטים בטלפון, אל תאפשרו השתלטות מרחוק על המחשב הפרטי, וכמובן אל תתנו פרטי כרטיס אשראי וחשבון בנק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר