בשורה למשקיעים

בג"ץ ביטל את חוק מס דירה שלישית של שר האוצר כחלון

בהרכב מורחב קבעו השופטים כי החוק יבוטל ולא יובא אף לדיון בוועדות, ביטול החוק מהווה בשורה של ממש למשקיעים בתחום הנדל"ן, ביטול החוק הוא מכה קשה לכחלון (בארץ)

שר האוצר כחלון, ארכיון (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בשורה של ממש למשקיעים בתחום הנדל"ן בישראל: בית המשפט העליון פסל היום (ראשון) את מס ריבוי דירות (מס דירה שלישית) ובהרכב מורחב קבעו השופטים כי החוק יבוטל.

השופט נעם סולברג שדן בהרכב קבע בפסיקתו כי "אין מנוס מלקבוע כי בהליך חקיקתו של מס ריבוי דירות נפל פגם היורד לשורש ההליך".

השופט כתב עוד כי "עם כל חומרתו של הפגם שנפל בהליך החקיקה, הרי שהוא ממוקד בשלב הדיון בוועדה לקראת קריאה שנייה וקריאה שלישית. משאלה הם פני הדברים, ראוי גם כי הסעד יהיה ממוקד, לצורך הטעון תיקון, ולא מעבר לכך. אין צורך ולא הצדקה לבטל את הליך החקיקה כולו ולהתחיל מבראשית, מהלך שנזקו עולה על תועלתו".

השופט סולברג הורה לאור האמור לעיל לבטל את הסדר המס על דירות מרובות על פי ההוראה של ביטול המס אין צורך כעת להעביר את החוק בוועדות הכספים לקריאה שנייה ושלישית שכן התוספת לחוק מבוטלת.

נשיאת העליון מרים נאור ציינה בפסיקה כי "אכן בעבר העיר בית המשפט על תקינות הליך החקיקה, אך נמנע מהתערבות בחוק שהתקבל באותו הליך, משום הריסון והאיפוק המתחייבים מהיחסים שבין הרשויות. אולם, אין משמעות הדבר ש'הכול מותר' בהליכי החקיקה. במקום שבו מתערערת ההפרדה בין רשויות השלטון, תפקידו של בית המשפט הוא לשמור על כך שכל רשות תפעל במסגרתה שלה".

משמעות ההחלטה של בג"ץ היא שהאיום הגדול ביותר על משק משקיעי הנדל"ן בישראל נעלם, והשאלה הנוכחית היא האם הירידה בהשקעות בדירות בשוק הנדל"ן הישראלי תעלה שוב לאחר ההתמנות ברכישת הדירות בחודשים האחרונים כשהשוק היה בהמתנה לקראת הכרעת בג"ץ בעניין.

שר האוצר כחלון ביקש להעביר את חוק מס דירה שלישית בכדי לצנן את שוק הנדל"ן ולהבריח משקיעים ובכך אולי להוריד את מחירי הדירות אך כאמור צעד כאמור זה נעצר היום עם הכרעתו של בג"ץ לפסול את החוק.

בנוסף, ביטול החוק על ידי בג"ץ מהווה מכה קשה לשר האוצר שעשה מאמצים רבים בכדי שהחוק יעבור בכנסת ושם עליו את כל כובד משקלו. ובין היתר מי שעשה מאמצים להפיל את החוק זו האופוזציה שכעת תרכב על הניצחון בבית המשפט העליון.

אפשר וכדי לצנן את שוק הנדל"ן יבקש שר האוצר כחלון להטיל מיסים אחרים על רוכשי דירות, ביישום מהיר ולא בחקיקה.

שר האוצר משה כחלון הביע הערב (יום א') את אכזבתו מהחלטת בג"ץ לבטל את חוק מס דירה שלישית, שאותו יזם. בסרטון שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו מסר כחלון: "אני מביע צער ואכזבה עמוקה מהחלטת בג"ץ ובטוח שיש איתי עשרות אלפי זוגות צעירים שהתאכזבו מההחלטה הזאת".

כחלון לא ציין האם בכוונתו לחוקק את החוק מחדש והוסיף: "עברנו המון קשיים - מבעלי ממון, מבנקים, ממוסדות פיננסיים, מאינטרסנטים שרוצים שמחירי הדירות יעלו ושהזוגות הצעירים יתרחקו מדירה. אבל אני מתחייב כאן, אנחנו נמשיך להיאבק במשקיעים, זה לא יעלה על הדעת שאדם יחזיק 4 ו-5 ו-6 דירות, ולאחר לא תהיה דירה וגם לא יהיה לו את החלום הזה לדירה. נמשיך להיאבק למען הזוגות הצעירים בכל הדרכים שעומדות לרשותנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר