צפון קוריאה סירבה לשיפור יחסים עם הדרום

שרת החוץ של דרום קוריאה פנתה לעמיתה הצפוני בבקשה לשקול את שיפור היחסים ביניהם לנוכח המתיחות העזה, אך הוא טען כי ההצעה לצד הסנקציות היא "חסרת כנות" (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הגבול בין קוריאה הצפונית והדרומית (צילום: שאטרסטוק)

סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית "יונהאפ" דיווחה הלילה (ב') כי שר החוץ של צפון קוריאה, רי יונג-הו, נפגש אתמול עם מקבילתו הדרום-קוריאנית, קאנג קיונג-ווה. על פי הדיווח, השר הצפון קוריאני דחה את הצעתה של דרום קוריאה לשיפור היחסים בין שתי המדינות ואמר כי היא "חסרת כנות".

השניים שוחחו ביניהם בשולי ועידת שרי החוץ של דרום מזרח אסיה, שהחלה בסוף השבוע בבירת הפיליפינים, מנילה כשברקע המתיחות העזה בין צפון קוריאה למערב.

המשבר בחצי האי עמד בימים האחרונים במוקד הוועידה הביטחונית האזורית במנילה. שרי החוץ של הצפון והדרום נתקלו זה בזה באזור ההמתנה לקראת ארוחת הערב החגיגית. כך מסר גורם רשמי במשרד החוץ של דרום קוריאה. הוא הוסיף כי השניים ניהלו חילופי דברים קצרים, שבמהלכם שרת החוץ של דרום קוריאה פנתה למקבילה וביקשה שארצו תגיב במהרה להצעות סיאול לשיפור היחסים עם פיונגיאנג. שר החוץ הצפון קוריאני השתהה לרגע, ואז אמר כי ההצעות של סיאול "חסרות כנות", בזמן שדרום קוריאה מטילה סנקציות על הצפון ביחד עם ארה"ב.

בתוך כך, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ונשיא דרום קוריאה, מון ג'יאה-אין, שוחחו הלילה בטלפון והסכימו ביניהם כי צפון קוריאה מהווה איום הולך וגובר על מרבית העולם, בעקבות ניסויי הטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים שערכה לאחרונה. מהבית הלבן נמסר כי השניים הסכימו לשתף פעולה ולהפעיל לחץ מרבי על המדינה הבעייתית. במקביל, כלי התקשורת הממלכתיים בסין התומכת בצפון קוריאה הזהירו מפני "מתיחת הגבולות" בכל הנוגע לסנקציות החדשות נגד פיונגיאנג.

עוד נמסר כי שני המנהיגים בירכו בשיחה על ההחלטה פה אחד שקיבלה שלשום מועצת הביטחון של האו"ם, אשר מטילה סנקציות חדשות על פיונגיאנג. "שני המנהיגים הסכימו כי צפון קוריאה מהווה איום חמור וגובר על ארצות הברית, דרום קוריאה ויפן, כמו גם על רוב מדינות העולם", נמסר מהבית הלבן. "המנהיגים התחייבו ליישם במלואן את כל ההחלטות הרלוונטיות ולדחוק גם בקהילה הבינלאומית לעשות זאת".

טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו לאחר השיחה: "בדיוק סיימתי שיחה עם מון. הוא שמח מאוד והתרשם מהתוצאה 0-15 של ההצבעה באו"ם על הסנקציות נגד צפון קוריאה".

פארק סו-היון, דובר לשכת נשיא דרום קוריאה, אמר בתדרוך לתקשורת כי במהלך שיחת הטלפון בת השעה שניהלו, מון וטראמפ סיכמו שימשיכו לשתף פעולה כדי לרסן את צפון קוריאה, במיוחד לקראת התרגיל הצבאי השגרתי המשותף לשתי המדינות שנקבע לסוף אוגוסט. מון גם צוטט באומרו כי יש צורך להראות לצפון קוריאה שיש עדיין פתח לדו שיח, אם פיונגיאנג תוותר על תוכנית הגרעין שלה.

גם בסין מבינים שהצפון קוריאנים ייאלצו להיענש על התנהגותם, במאמר שפורסם במהדורה הבינלאומית של העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית השולטת בסין, נכתב כי יש להעניש את צפון קוריאה על כך שהיא מפרה את החלטות האו"ם כשהיא מבצעת ניסויי טילים, אך כי הסנקציות צריכות להיות ממוקדות. "יש להימנע מהשלכות שליליות של הסנקציות על אנשים רגילים ועל מדינות שלישיות, ולהימנע מלהמיט אסון על הסחר והעסקים, החיים השגרתיים של האזרחים והמצב ההומניטרי", נכתב.

הסנקציות החדשות על פיונגיאנג עשויות לקצץ בשליש את הכנסות הייצוא השנתיות של קוריאה הצפונית, המסתכמות ב-3 מיליארד דולר. ההחלטה שגובשה בארה"ב אוסרת על ייצוא של פחם, ברזל, עפרות ברזל, עופרת ופרות ים מצפון קוריאה. היא גם אוסרת על מדינות להגדיל את מספרם הנוכחי של העובדים הצפון קוריאנים אצלן, כמו גם על מיזמים משותפים חדשים עם צפון קוריאה ועל כל השקעה חדשה במיזמים משותפים.

הסינים לא סתם לחוצים מהסנקציות, וושינגטון איימה להפעיל לחץ בתחום הסחר על בייג'ינג ולהטיל סנקציות על חברות סיניות שעושות עסקים עם פיונגיאנג. בשבוע שעבר טראמפ חתם על החוק שעבר בבית הנבחרים, המטיל סנקציות רחבות על צפון קוריאה. הסנקציות כוונו כלפי חברות זרות, בהן בנקים סינים, שעושות עסקים עם המדינה המבודדת, וכלפי המדינות המעסיקות את עובדיה.

שר החוץ של סין אמר אתמול כי הסנקציות החדשות שהאו"ם הטיל על צפון קוריאה הן התגובה הנכונה לסדרת ניסויי הטילים, אך דו שיח הוא הכרחי לפתרון הסוגיה המורכבת והרגישה, שנמצאת כעת ב"צומת קריטית".

המבוי הסתום בסוגיה צפוי להיות היום הנושא המרכזי בוועידת איגוד מדינות דרום-מזרח אסיה, שבה נוכחים 27 שרי חוץ, בהם כמה שהשתתפו בשיחות המוקפאות של ששת המדינות בנושא צפון קוריאה – רוסיה, יפן, ארה"ב, סין ושתי הקוריאות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר