אחת ולתמיד הסרת משקפיים בלייזר – כדאי?

אם אתם רוצים להביא לעצמכם מתנה בבין הזמנים ולעבור ניתוח לייזר להסרת משקפיים, אם אתם כבר שנים ארוכות ורבות עם עדשות מגע, אם קרה לכם אפילו פעם אחת שלא מצאתם את המשקפיים והרגשתם אבודים: כל מה שצריך לדעת (בריאות, שיווקי)

ניתוח לייזר להסרת משקפיים - מסוכן? אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

אנחנו שומעים רבות על ניתוח לייזר להסרת משקפיים, סוגים שונים של ניתוחים, טיפולים ומקומות. וכן, כל חבר שאי פעם עשה את הניתוח לא מבין איך הוא היה לפני כן, כמונו בעלי המשקפיים...

אז מה באמת קורה שם? יצאנו לבדוק עם ד"ר איתן לבני, רופא בכיר במרכז הרפואי רבין (בלינסון והשרון) ובאסותא אופטיק. ד"ר לבני הינו מומחה בהשתלות קרנית, מחלות קרנית, ניתוחי קרנית והמקטע הקדמי של העין.

ד"ר לבני, מדוע בכלל חלק מהאנשים צריכים משקפיים בכדי לראות טוב? "אלו שצריכים להרכיב משקפיים הם לרוב אנשים שהעין שלהם ארוכה או קצרה מהרגיל. אם האורך של העין שונה מהממוצע, זה גורם לצורך במשקפיים. מספר מינוס במשקפיים אומר שהעין ארוכה מהרגיל ושהעדשות במשקפיים מבזרות את קרני האור. עין שהיא קצרה תזדקק לעדשות מרכזות, מספר פלוס".

למה זה קורה? האם יש קשר משפחתי בצורך במשקפיים? "בבעיות ראייה ישנם מרכיבים גנטיים, למרות שישנם גם אנשים שהם היחידים במשפחה עם צורך במשקפיים. הצורך בהרכבת משקפיים מתחיל לרוב בגיל הילדות, אבל ישנם מקרים שגם בגיל הנעורים מתחילים לפתח צורך בהרכבת משקפיים, ואפילו מקרים שאנשים החלו להזדקק למשקפיים בבגרותם."

אז הפתרון הוא ניתוח להסרת משקפיים בלייזר? "קודם כל חשוב להדגיש שלא כל אחד מתאים לניתוח. אנחנו עורכים מדידות ובדיקות כדי לבחון היטב אם ניתן לבצע ניתוח לייזר להסרת משקפיים. בדיקת ההתאמה הפיזית היא הכרחית ואי אפשר בטלפון לברר אם מתאימים או לא. לרוב האנשים אפשר להסיר את המשקפיים בניתוח לייזר, אבל ישנם כאלה שיתאימו לסוג אחד של ניתוח, אחרים יתאימו לסוג אחר וישנם גם כאלה שלא יתאימו כלל".

מה עושים בבדיקות ההתאמה? "בודקים את המספר המדויק של המשקפיים, מבצעים צילומים של הקרנית - בונים מפה טופוגרפית של העין במצלמות מיוחדות, כמו שעושים להר בשטח - שהרי הקרנית בנויה בצורה שהיא בולטת מעל פני השטח בדומה להר או לגבעה. ואת הצורה המדוייקת של הקרנית יש צורך לבדוק. כמו כן, בודקים את עובי הקרנית - נתון חשוב בהחלטה אם אפשר לנתח וגם אם כן, איזה סוג ניתוח מתאים לכל מטופל. לאחר מכן מתבצעת בדיקה של הרופא במיקרוסקופ.רק לאחר שקלול הבדיקות, מחליטים אם ישנה התאמה לניתוח ולאיזה".

אם כבר ניתוח, מהם הסוגים, מה קורה שם? "ישנם שני סוגי ניתוח עיקריים להסרת משקפיים בעולם רפואת העיניים, וכמובן באסותא אופטיק. האחד נקרא Trans PRK, שזה בעצם ניתוח ה"שיוף". הקרנית היא כמו החלון הקדמי של העין - ובניתוח זה אנו משייפים את פני שטח הקרנית, ללא חיתוך של הקרנית ולמעשה ללא מגע יד אדם כלל בניתוח עצמו. השיוף מתבצע בלייזר מדוייק במיוחד וכך נוצרת מעין "עדשה" מבזרת או מרכזת על הקרנית – וכך מתבטל למעשה הצורך במשקפיים".

"הניתוח השני נקרא Z-lasik, שזהו מכשיר לייזר מסוג אחר, מאד מתקדם, ש"פורס" את הקרנית במרכזה. המנתח לאחר מכן מרים את אותה ה"פרוסה" ואז מכשיר לייזר מסוג אחר משייף את המספר הרצוי בעומק הקרנית - ולא על פני השטח כמו Trans PRK. לאחר מכן מחזירים את אותה 'פרוסה' שנחתכה ע"י הלייזר ומחזירים אותה למקומה. פרוסה זו נדבקת בחזרה למקומה באופן טבעי".

נשמע כואב, העין פשוט חוזרת לראות כמו לפני המשקפיים? לאחר ניתוח TRANS PRK ישנה תקופה קצרה של אי נוחות וייתכנו אף כאבים ליום-יומיים. הראייה חוזרת להיות "טובה" תוך כשבוע ו"מצויינת" תוך מספר שבועות. בניתוח מהסוג השני, זי-לאסיק, אין כמעט אי נוחות ואין כאבים לאחר הניתוח ולרוב הראייה חוזרת להיות מצויינת תוך מספר ימים".

כל כך מהר? אז למה שלא כולם יעשו את הניתוח זי-לאסיק? "כן, תוך יום-יומיים אפשר לחזור לעבודה ולרוב אף לנהוג ובעצם לחזרה כמעט מלאה לשגרה... אבל שוב, התאמה לסוג הניתוח תלויה בכמה פרמטרים כמו עובי הקרנית, המספר במשקפיים ועוד פרמטרים. לכן יכול להיות שהמטופל לא יתאים לאף ניתוח או רק לטרנס פי-אר-קיי, למשל. יכול להיות, כמובן, שהמטופל יתאים לשני סוגי הניתוח, ולאחר מידע מפורט שיקבל על שניהם הוא יוכל לבחור מה שיתאים לו".

ת'כלס, הניתוח יכול להיות מסוכן? "בניתוח להסרת משקפיים בלייזר ישנם סיכונים, ויכולים להיות סיבוכים. אבל חשוב להגיד, שגם אלו שלא הולכים עם משקפיים אלא עם עדשות מגע חשופים לסיכונים וסיבוכים כגון צמיחה לא תקינה של כלי דם על הקרנית, אלרגיות ואפילו לעתים רחוקות זיהומים קשים בקרנית ופגיעה בראייה. עדשות מגע יכולות להיות מסוכנות לעיניים ולפגוע בהן, במיוחד לאלו שמרכיבים עדשות מגע לא לפי הוראות היצרן , נכנסים איתן למקווה או לים, ישנים עמן, לא שומרים על היגיינת העדשות ועוד. כמובן שבהרכבת משקפיים אין סיכון לעיניים, אבל אם רוצים להיות ללא משקפיים - עדיף ניתוח לייזר על פני עדשות מגע מבחינת הסיכונים בטווח הארוך".

ד"ר לבני, האם תוכל לתאר את הסיכונים שיכולים להיגרם כתוצאה מהניתוח?..."כן: יכול להיות שיהיה אי דיוק מסויים, ולאחר הניתוח יישאר מספר קטן במשקפיים. אבל – ברוב המוחלט של המקרים אפשר לתקן את אי הדיוק הזה בניתוח נוסף. חשוב לציין שניתוח תיקון, אם נדרש, הינו במסגרת האחריות שהמטופל מקבל. אז כן, לעיתים די רחוקות צריך שני ניתוחים כדי להפטר מהמשקפיים.. כמו כן, כמעט לכולם יש יובש לכמה שבועות ולכן צריך לשים הרבה טיפות הרטבה עד שזה חולף. סנוורים והילות סביב מקורות אור הם גם מאוד נפוצים בשבועות הראשונים לאחר הניתוח, אך כמעט תמיד חולפים. הסיכון הדרמטי ביותר, שיש לו סיכוי מאד קטן (פחות מאלפית האחוז) הוא שבעקבות הניתוח יווצר עיוות של הקרנית ויהיה צורך לבלום את העיוות בדרכים כאלו ואחרות. זהו סיבוך מאוד נדיר שלא קורה ביום יום, אבל זהו סיכון - וככזה, מחובתנו להזכיר זאת".

אז להסיר משקפיים? "בסופו של דבר זוהי בחירה אישית. ניתוח הסרת משקפיים בלייזר נחשב ניתוח מאוד בטוח – אם כי ישנם סיכונים נדירים שיש להכירם. הניתוח ברוב המקרים ממש משנה את חייהם של המנותחים, שסובלים מאוד מהרכבת משקפיים. רבים מהמנותחים שהיו תלויים לחלוטין במשקפיים לכל פעולה, מדווחים כי הם ממש יצאו "מעבדות לחירות". זאת ועוד, רבים מהמנתחים (כולל אותי) ניתחו קרובי משפחה שלהם. ולסיכום: משקפיים הם הצורה הבטוחה ביותר לאנשים שסובלים מקוצר או רוחק ראייה, אבל אם אתם מאלו שלא מסתדרים עם משקפיים, תלויים בהן לכל פעולה ומאוד רוצים להיפטר מהם – ניתוח הסרת משקפיים בלייזר הינה אופציה מצוינת, בעלת סיכונים נמוכים מאוד, משתלמת כלכלית ומספקת פתרון קבוע".

לקראת בין הזמנים יוצאים באסותא אופטיק במבצע לניתוח לייזר להסרת משקפיים במחירים קבוצתיים | לבדיקת התאמה חינם לחצו כאן

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר