העלות: 4 מיליארד

צה"ל חושף את "החומה" שתעצור את מנהרות החמאס

צה"ל חושף הבוקר פרטים חדשים על מנהרות חמאס ועל הניצול הציני של האוכלוסייה האזרחית בעזה. בצה"ל חשפו את המידע גם על החומה האימתנית שנבנית בגבול (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
האלוף זמיר בגבול רצועת עזה (צילום: דובר צה"ל)

במסגרת המאמץ המודיעיני המתמשך לחשיפת התשתית הצבאית-מבצעית של חמאס, הצליחו בפיקוד הדרום, בשיתוף אמ"ן והשב"כ, לבצע חשיפה מודיעינית משמעותית של הנכסים הצבאיים של ארגון הטרור, בהם מנהרות מגננתיות שנועדו למסתור ולניוד.

בחלק משמעותי מהתשתית הצבאית, כפי שמעידים גם תצלומי האוויר שנחשפים לראשונה הבוקר (חמישי), עושה חמאס ניצול בתשתית אזרחית, בבתי מגורים ובמבנים ציבוריים, כגון, בתי ספר ומסגדים.

מיקום הפירים במבנים הללו, בעלי תשתיות תת-קרקע, נועד להסוות ולהקשות על תקיפתם, זאת תחת הכסות האזרחית. בצה"ל מציינים כי בעת לחימה, היעדים המופללים הופכים למטרות צבאיות לגיטימיות על פי הדין הבינלאומי.

"יש לנו מודיעין", מדגיש מפקד פיקוד הדרום החדש, אלוף אייל זמיר, ומבהיר: "כל מי שנמצא בבתים הללו מסכן את עצמו ואת משפחתו. מבנים ששימשו כסות לבניית תת-קרקע יהיו חלק מבנק המטרות שלנו והן מטרות צבאיות לגיטמיות".

הדמיה של דו"צ

כחלק מתפיסת הלחימה שלו, אומרים בפיקוד הדרום, נערך חמאס בסביבה אזרחית ומכווין את יכולותיו לפגוע בעורף הישראלי, זאת על מנת לנסות ולהקשות על צה"ל באיתור, תקיפה וסיכול התשתיות הצבאיות. כמו כן, באמצעות ניצול אוכלוסייה אזרחית מבקש ארגון הטרור לפגוע בלגיטימציה של צה"ל ומדינת ישראל.

"זה המאמץ העיקרי של חמאס", מציין אלוף זמיר. "לפי הערכת המצב שלנו", הוא מוסיף, "אנו מזהים כי קיימת הרתעה, אך במקביל ממשיך חמאס לעסוק בבניין הכוח למערכה הבאה. הדרקטיבה שלנו היא שמירת הרגיעה, חיזוק ההרתעה והענקת זמן לבניית היכולות שלנו. לצד ההערכה, אנו מבינים שהמצב יכול להשתנות בכל רגע - ואנו ערוכים לשינוי כזה".

בשיחה שהתקיימה אתמול עם כתבים, טען אלוף זמיר כי האצת הקמת המכשול החדש נגד המנהרות מעבירה את הכדור למגרש של חמאס. "אנחנו לא אדישים ופוגעים ביכולות חמאס מבלי להוביל להסלמה, כפי שעשינו שלשום בלילה ובפעולות אחרות", אמר זמיר, כשהוא מתייחס לתקיפת חיל האוויר נגד תשתית טרור ומנהרה של חמאס, בעקבות ירי רקטה לחוף אשקלון שנפלה בשטח פתוח.

"חמאס מורתע ומרוסן, ועושה הכול כדי להימנע מהסלמה. אבל חמאס משקיע בהתעצמות לקראת המערכה הבאה. הערכת המצב יכולה להשתנות בכל רגע, ואנו פועלים לשימור הרגיעה, חיזוק ההרתעה ובעיקר לשיפור המוכנות למלחמה".

כאמור, צה"ל הציג מידע מודיעיני לפיו שני פירי מנהרות לחימה נחפרו בצפון הרצועה בשנתיים האחרונות, כקילומטר מהגבול עם ישראל. שתי המנהרות הוקמו מתחת לבתי מגורים בהם מתגוררות משפחות עם ילדים - אחד המבנים הוא בן שש קומות והשני צמוד למסגד, ושניהם נמצאים בשולי בית להייה ומחנה הפליטים שאטי, מרחק של כקילומטר וחצי בקו אווירי מהיישוב נתיב העשרה.

לפי צה"ל, מתחת למבנה בן שש הקומות יש חניון שמחובר לפיר כניסה לרשת מנהרות של חמאס. הפיר השני אותר מתחת לביתו של פעיל חמאס, עמאר חאמד, שמתגורר במבנה עם אביו, אחיו, אשתו וחמשת ילדיו. "נהפוך את המנהרות למלכודות מוות במלחמה הבאה", הזהיר אלוף זמיר, "כל מי שנמצא במבנים האלה מסכן את עצמו וילדיו, וכל מבנה כזו הוא מטרה צבאית לגיטימית ונכנס לבנק המטרות שלנו".

במקביל נערכת ישראל באמצעות פרויקט ייחודי ויקר במיוחד כנגד המנהרות. הפרויקט העצום של הקמת הקב"א - קיר המכשול האינדיקטיבי - צפוי לעלות יותר מ-4 מיליארד שקלים. קיר הבטון האימתני והעבה יירד לעומק של עשרות מטרים מתחת לאדמה, ומעליו תעמוד גדר בגובה של שישה מטרים. העבודות מתבצעות בקרבת הגבול עם רצועת עזה, בשטח ישראל. המכשול צפוי לזהות ולהשמיד, בעזרת טכנולוגיה הנדסית מיוחדת, כל מנהרה ישנה או שנחפרת שהוא מגלה.

מספר קילומטרים בודדים כבר הושלמו, בעיקר בחלקים המאוימים בגבול שסמוכים ליישובים, בהם אזור שדרות. המכשול יכסה את כל שטח הגבול, מכרם שלום ועד לנתיב העשרה, מתחת לאדמה ומעליה. בחודשים הקרובים תואץ ההקמה, ולפי ההערכות במערכת הביטחון תושלם פריסתו במלואה בגבול הרצועה בתוך כשנה וחצי עד שנתיים. במהלך הקמתו הקיר "מאפס" למעשה את הגבול ממנהרות. לאחר מכן המכשול החדש יתריע וישמיד כל ניסיון עתידי של חמאס לחפור מנהרה לעבר ישראל.

בנוסף למכשול היבשתי, צה"ל יבנה שובר גלים בגבול הימי בצפון הרצועה. המכשול יימשך בלשון יבשתית מלאכותית, עם מערכות הגילוי והגדר הגבוהה, אל תוך הים.

העבודה כעת מתפרסת על פני עשרה מוקדים שונים, ועל מנת לזרז, לייעל ולהוזיל עלויות, הוקמו על הגבול מפעלי בטון זמניים לצורך יציקתו אל בטן האדמה ויצירת הקיר התת-קרקעי. בשיא העבודות, לקראת חודש דצמבר, מעל אלף עובדים יעסקו בהקמה ב-40 מוקדים שונים. חברות הבנייה שזכו במכרז הן ישראליות אך הן מעסיקות גם עובדים ומומחים זרים שנמצאים בשטח, מאריתראה, מולדובה, ספרד, איטליה, ברזיל ועוד. העובדים נבדקו על ידי מערכת הביטחון והם כוללים גם ערבים-ישראלים ויהודים, אך לא פלסטינים.

העבודות מתבצעות סביב השעון, שישה ימים בשבוע, תחת אבטחה צה"לית ובעוד שהעובדים לובשים על גופם שכפ"צים. האדמה והחול הרב שמכונת החפירה הגרמנית מוציאה משמשים להקמת סוללות שמגנות על העובדים מירי צלפים מהצד העזתי. מאחר ולא בוצע בעולם אי פעם פרויקט הנדסי מעין זה, צוותים אדומים של צה"ל פועלים כל העת בניסיון לאתר ולסמן את חולשותיו ולתקנם.

כל קילומטר של עבודה על המכשול עולה 41.5 מיליון שקלים. העבודה כוללת שימוש במכונת החפירה הגרמנית "הידרומאיל", שמצוידת בגלגלי שיניים עוצמתיים המסוגלים להגיע עד לעומק מי התהום. לאחר חפירה, העובדים מזרימים במהירות לחלל שנוצר חומר שנקרא "בטונייט", בטון נוזלי שמבוסס על מינרל טבעי וצמיגי שמגיע מארצות הבלקן ומחזק את דפנות התעלה שנחפרה, מונע התמוטטותה, מזהה וממלא חללי מנהרות ישנות או חדשות. באתר נבנו גם בריכות לניקוי ומחזור ה"בטונייט". בשלב הבא העובדים מזרימים את הבטון הרגיל עצמו לתעלה העמוקה ומוציאים את ה"בטונייט", כאשר כלובי ברזל גדולים מוחדרים ליציקות הבטון. בכלובים מותקנים חיישני גילוי אלקטרוניים מתקדמים לזיהוי עתידי של חידוש החפירות, בדיוק רב. צינורות החיישנים יושחלו באופן שניתן יהיה לשלוף אותם ולהחליפם בטכנולוגיית גילוי מתקדמת יותר, אם זו תפותח בעתיד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר