מחקר חדש

אחד הגורמים ללידה מוקדמת - הפרעות שינה

מחקר שנערך בארה"ב בקרב אלפי נשים טוען כי נמצא קשר בין נשים שסובלות מהפרעות שינה בזמן ההיריון לבין לידות מוקדמות. הערכה: הפרעת שינה גורמת לדלקות (הריון ולידה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בעיות שינה אצל נשים בהיריון עלולות לגרום ללידה של פגים - כך עולה ממחקר שנערך בארה"ב. החוקרים מדגישים כי שורש הבעיה הוא בכך שמחסור בשינה עלול לגרום לדלקות ולליקויים גופניים אחרים, שהם בסופו של דבר גורמים ללידה המוקדמת.

לידה לפני השבוע ה-37 נחשבת על פי כללי הרפואה למוקדמת. כלומר: במקרה כזה התינוק נחשב לפג. המחקר התמקד בתינוקות שנולדו בין השבוע ה-34 לשבוע ה-36 להיריון.

החוקרים בדקו נשים שסבלו מנדודי שינה ונשים שסבלו מדום נשימה במהלך השינה. מדובר בתופעה שבה יש הפסקת נשימה במהלך השינה, לפעמים כמה פעמים בלילה.

עורכי המחקר בדקו נתונים של כשלושה מיליון לידות בקליפורניה בין 2007 ל-2012. הם התמקדו ב־-2,172 נשים שסבלו מהפרעות שינה והשוו את תוצאות הלידה שלהן ל-2,172 נשים באותו גיל, משקל, מצב משפחתי וכדומה אשר לא סבלו מבעיות שינה.

תוצאות המחקר הצביעו על כך כי הסיכוי של נשים עם בעיות שינה ללדת פגים היה גבוה ב־30% מאלה שאינן סובלות מכך. הסיכוי של נשים שסבלו מדום נשימה בשינה ללדת פגים היה גבוה בשיעור של 50% ייתכן בשל מצוקת חמצן שנגרמה לעובר.

באשר ללידות שהתרחשו לפני השבוע ה־37 עולה כי 14.6% מהנשים שסבלו מהפרעות שינה ילדו לפני הזמן, לעומת 10.9% מהנשים שלא סבלו מכך. באשר ללידות שהתרחשו לפני השבוע ה־34 להריון נמצא כי 5.3% מהנשים עם הפרעות שינה ילדו לפני השבוע ה־34 לעומת 2.9% מהנשים שלא סבלו מהתופעה.

החוקרת הראשית של המחקר, ד"ר ג'ניפר פלדר, אמרה: "זה נורמלי לחוות שינויים בשינה במהלך ההיריון שנגרמים לעתים קרובות בשל אי־נוחות, כאב וכדומה. המחקר התמקד יותר בבעיות שינה שהיו חמורות מספיק כדי לגרום לאובדן שינה משמעותי. אני מעריכה שלא סביר שחוסר שינה הוא הסיבה הישירה של לידות מוקדמות, אבל זה בהחלט יכול לגרום לתהליכים אחרים בגוף כמו דלקות, שבסופו של דבר יכולים לגרום ללידה מוקדמת".

ההתמקדות בנושא הלידה המוקדמת היא בשל הנתונים שמצביעים על כך שלידה מוקדמת היא הגורם העיקרי למוות בקרב ילדים מתחת לגיל חמש. לידה מוקדמת עלולה לגרום גם לסיבוכים אצל הילדים כמו בעיות נשימה, בעיות אכילה ועיכול, בעיות ראייה ושמיעה, איחור בהתפתחות ליקויי למידה וגם שיתוק מוחין.

עורכי המחקר ממליצים לנשים הסובלות מבעיות שינה במהלך ההיריון להתייעץ עם הרופאים שלהן כדי לנסות לפתור או להקל את הבעיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר