סכנה בריאותית?

ממצאים מדאיגים: אינקובטורים עם קרינה

בבדיקה שנערכה בבתי החולים בארץ נמצאו עשרות אינקובטורים המיועדים לפגים כשהם מכילים קרינה גבוהה ומסוכנת פי 4 מהקרינה המותרת לתינוקות קטנים (בריאות)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בבדיקה שנערכה במספר בתי חולים ברחבי הארץ נמצאו עשרות אינקובטורים בעלי רמת קרינה גבוהה המסכנת את הפגים.

שמונה פגיות בהן נערכו בדיקות של משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, נמצאו כמסוכנות לפגים לאחר שנמצאו בהן 34 אינקובטורים בעלי קרינה גבוהה פי ארבעה מהמומלץ.

לפני שנה עלה חשש לפיו רמת החשיפה לקרינה במכשירים בפגיות גבוהות מהרגיל, שיתוף פעולה בין המשרדים הוביל לבדיקה שנערכה בבתי החולים השונים שם נמדדה רמת הקרינה ב12 סוגים שונים של אינקובטורים

בבדיקה שנערכה בפגיה של בית החולים סורוקה בבאר שבע הראו המדדים כי השדה האלקטרו - מגנטי בכל האינקובטורים אינו חוצה את רף ה4 מיליגאוס כחשיפה ממוצעת ביממה, בשונה מהדגם מסוג "Babytherm8000" בו התגלו חריגות משמעותיות. על פי המלצות המשרד לאיכות הסביבה רמת המיליגאוס אליה ניתן להיחשף ביממה נעה בין 2 ל 4 ובדגם הזה נמדדה חשיפה של 16 מיליגאוס ביממה.

הדגם הבעייתי מיוצר בגרמניה ועל פי הכתוב באתר האינטרנט של החברה הוא מיוצר בכפוף לתקנים המקובלים בעולם. על אף הממצאים החריגים שדווחו, במשרד הבריאות לא הורו להשבית את האינקובטור הבעייתי . לטענתם של אנשי משרד הבריאות, תוצאות הבדיקה נמסרו לפגייה אך לא ניתנו הנחיות ספציפיות עד לגיבוש מדיניות ברורה לפי המלצות של ארגון הבריאות העולמי.

בתי החולים הנוספים בהן בוצעה הבדיקה הם רמב"ם, אסף הרופא, ברזילי, וולפסון, שיבא, בני ציון, זיו, פוריה, איכילוב, הילל יפה, נהריה, ושניידר. כשמתוכם נמצא הדגם הבעייתי ברמב"ם, בני ציון, איכילוב, ברזילי, וולפסון, הלל יפה, סורוקה ושניידר.

המשרד להגנת הסביבה פרסם שהמליץ למשרד הבריאות לאסור את השימוש בדגם הבעייתי, אך בשמונה בתי חולים טרם הפסיקו את השימוש בדגם.

עמותת לה"ב (למען הפגים בישראל) מסרו כי הם מודעים לכך שהפגים הרכים נאלצים להיחשף לקרינות בשל בדיקות חיוניות, אך יחד עם זאת הם קוראים לכל הגורמים הרלווננטיים לפעול בנושא ולבחון את תקינות המכשירים בכדי להפחית בכמה שניתן את הקרינה.

המשרד להגנת הסביבה מסר כי "ממצאי הבדיקה הצביעו על רמות חשיפה גבוהות ובלתי סבירות, והמשרד העביר את הממצאים למשרד הבריאות והמליץ לאסור לשימוש את האינקובטור מדגם זה. בכל הקשור לחשיפת המטופלים מציוד רפואי שבשימוש בבתי־חולים, האחריות היא של משרד הבריאות".

בהודעה שפרסם משרד הבריאות נכתב, כי "אין תקן לשימוש ייעודי לאינקובטורים, לא בישראל ולא במדינות המפותחות בעולם. חשוב לציין שקרינה אלקטרו־מגנטית הוגדרה על ידי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן, כמסרטן אפשרי ולא וודאי באותה קטגוריה בה נמצאת קרינה מטלפונים סלולריים".

בתי החולים שנמצאו מחזיקים בדגם הבעייתי הגיבו אף הם לפרסומים:

מרכז שניידר לרפואת ילדים מסר כי "לא התקבלה הנחייה ממשרד הבריאות לא להשתמש בעריסות החימום המוזכרות".

מבית החולים וולפסון נמסר כי "בבית החולים לא מכירים את הפרטים האמורים".

מבית החולים שיבא נמסר כי: "המרכז הרפואי שיבא ערך בדיקה מיוזמתו, כבר לפני מספר חודשים. הרוב המכריע של המכשור נמצא עם רמות קרינה תקינות. במיעוט מהמכשירים נמצאה רמת קרינה גבוהה יותר. צוותי ההנדסה פעלו באופן מיידי ובנו אמצעי הגנה כך שהקרינה במחלקה זו כיום הינה מתחת לסף המינימום הנדרש. אנו יכולים להגיד בבטחה כי מחלקת ילודים ובפגים בשיבא בטוחה לחלוטין לתינוקות ופגים ועומדת בסטנדרטים המחמירים ביותר".

ביה"ח סורוקה מסר: "לא התקבלה הנחיה ממשרד הבריאות להפסיק השימוש במכשיר. ביוזמת ביה״ח בוצעה בדיקה חיצונית במעבדה מוסמכת. המכשיר נמצא תקין ועומד בסטנדרטים הן של משה״ב והן בסטנדרטים בינלאומיים".

מהמרכז הרפואי איכילוב נמסר כי: "ההורים אצלנו, כמו הפגים המתוקים, יכולים להמשיך לישון בשקט", מעדכן אתמול (ה') בבוקר פרופ' דרור מנדל, מנהל הפגייה ובית חולים "דנה-דואק" לילדים. "בית החולים בדק לפני כמה חודשים את רמות הקרינה באינקובטורים ומיד הוציא משימוש את כל האינקובטורים שנמצאו עם רמות קרינה מעל התקן. אני מתחייב הבוקר כי כל האינקובטורים בפגיית שלנו הם ללא קרינה ובטוחים לפג".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר