דברים שלא ידעתם על חוש הריח

חוש הריח הוא אחד הדברים שנפגעים במקרה של ניוון מוחי הקורה לאנשים הסובלים מאלצהיימר, עובדה זו יכולה לעזור בהבחנה מוקדמת של המחלה ובכך להגדיל את הסיכויים לרפא את החולה (בריאות)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

חוש הריח הוא אחד הדברים שנפגעים במקרה של ניוון מוחי הקורה לאנשים הסובלים מאלצהיימר, עובדה זו זו יכולה לעזור בהבחנה מוקדמת של המחלה ובכך להגדיל את הסיכויים לרפא את החולה.

חוקרים מאוני' פלורידה שנתנו למספר אוכלוסיות להריח חמאת בוטנים פעם בנחיר ימין ופעם בשמאל גילו כי אצל חולי האלצהיימר ישנו הבדל משמעותי בין הנחיריים כשבדרך כלל הנחיר השמאלי פגוע יותר על פי החוקרים השוני הוא לא בנחיר אלא במוח מאחר ובקרב חולי אלצהיימר החלק השמאלי במוח מתנוון במהירות רבה יותר מאשר הימני, תקוות החוקרים היא שבעתיד מבחן הריח הזה יאפשר לאבחן מי מהלוקים בהפרעה קוגניטיבית קלה ילקו לבסוף באלצהיימר ולהקדים את הטיפול בהם.

מחקר נוסף, הנעשה במימון קרן מייקל ג'יי פוקס לחקר הפרקינסון, מנסה לאתר את דפוס אובדן הריח הייחודי למחלה. החוקרים חושדים כי ריחות כמו של בואש, שושנה, מלפפון חמוץ, בירה שחורה, פאי דלעת ודלק עשויים לשמש באבחנה המבדלת של פרקינסון.

בכל זאת, כלי אבחון מבוסס ריח עשוי להיות פריצת דרך משמעותית בחקר שתי המחלות הללו, שעד כה היה ניתן לזהות אותן רק על בסיס הסימנים ההתנהגותיים שלהן, ולכן באיחור משווע. מחקרים שונים מנסים למצוא פתרונות לכך בסריקות מוח ובדיקות דם, אך מבחן ריח פשוט עשוי להיות פתרון הרבה יותר זול, אלגנטי ונעים מכפי שהעזו רופאים לחלום עליו.

תריח בן כמה אני

מחקר חדש שנערך במכון Monell Center המתמחה בחקר החושים מגלה כי חוש הריח מאפשר לאנשים לגלות את גילם של אלו שמולו על פי הריח שלהם, גם אם הם אינם מודעים ליכולת הזו.

החוקרים נתנו ל 40 אנשים בגילאים שונים לישון עם אותה חולצה במשך חמישה לילות. בבתי השחי של החולצות נתפרו כריות בד לספיגת הזיעה בלילה. כשבתום חמשת הלילות, הוכנסו הכריות הספוגות בזיעה למבחנות ונבדקים בני 20-30 התבקשו לזהות על פי הריח לאיזו קבוצת גיל שייכת הכרית. כמו כן התבקשו לדרג עד כמה הריח נעים או בלתי נעים ועד כמה הוא חזק או חלש.

הנבדקים הצליחו לשייך את הדגימות לקטגוריית הגיל הנכונה. וסיפרו כי הכי קל היה להבחין בריחות של המבוגרים (75 ומעלה)

נכון, חוש הריח של בני אדם חלש יחסית לחוש הריח של רוב החיות,אך הוא חזק יותר ממה שחשבנו. מחקרים מצאו גם שבני אדם יודעים להפריד בין חולים לבריאים, ואף מזהים ריח של קרוב משפחה לעומת ריח של איש זר, אמנם האבחון הוא לא במאה אחוז, ויש טעויות, אבל הוא טוב יותר מניחוש מקרי.

התנהגות על פי ריח

מסתבר שלא רק מצב רוח משפיע על ההתנהגות שלנו אלא אף מצב הריח. חוקרים שעסקו בנושא גילו כי ריח יכול להיות גורם משפיע על ההתנהגות האנשוית, על מצב הרוח ועל אופן החשיבה.

ארגון RAC הבריטי, הפועל למניעת תאונות, מצא שריח שקיות חטיפים או לחם שזה הרגע נאפה גורמים לעצבים בקרב נהגים שהופכים בעקבות זה לעצבנים והסיבה לעצבים היא ככל הנראה בגלל הדחף לאכילה שאינו ניתן לסיפוק מיידי. עוד מצא המחקר שריחות עדינים כמו קמומיל, יסמין ולבנדר מסוכנים משום שהם לעתים מרגיעים והנהג עלול לאבד את הערנות הדרושה לנהיגה.לעומת זאת ריחות של מנטה, קפה, לימון וקינמון יעשו טוב עם הנהג ויגרמו לנהג להיות יותר ערני.

ואלו הדברים שישפרו לכם את חוש הריח.

  • הימנעו מאכילת מוצרים מעוררי ליחה כגון
  • חלב ומוצריו
  • בוטנים
  • בננות
  • תפוזים
  • מלונים
  • מאכלים מתוקים, ממתקים (סוכר לבן, קולה, ממתיקים מלאכותיים, שוקולד)
  • הימנעו אף משתיית משקאים אלכוהולים ומעישון
  • התעמלות. על פי מספר מחקרים אנשים שעושים פעילות גופנית משפרים את חוש הריח שלהם בעיקר מיד לאחר הפעילות.
  • חוש הריח משתפר פלאים כשיש לחות באוויר כך שלאנ"ש בבני ברק יהיה קל יותר להריח דברים (נעימים ופחות)
  • זיהום האוויר המשתולל בעיקר בערים גורם לנזק בלתי הפיך לחוש הריח, את השיקולים תעשו אתם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר