מידע כואב

הסכנה שבאופניים חשמליים: כל הפציעות נחשפות

מחקר חדש שהתפרסם בימים אלו על כמות וסוגי הפציעות לאחר תאונות באופניים חשמליים עם מידע מבתי החולים בישראל חושף את הפציעות המסוכנות שנגרמות מהכלי (רכב)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אם חשבתם לרכוש לילדיכם אופניים חשמליים אולי כדאי שתקראו את המידע הרפואי החדש על פציעות הנגרמות מתאונות של אופניים כאלו. לאחרונה התפרסם באחד מכתבי העת הנחשבים ביותר בעולם בנושא פגיעות טראומה מחקר שנערך בישראל בנושא מאפייני הפציעות מאופניים חשמליים.

במחקר, שנערך על ידי בית־חולים שיבא בתל השומר והמרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה, נכללו כל נפגעי האופניים החשמליים שסבלו מפציעות חמורות, כאלה שהצריכו אשפוז בבתי־חולים בארץ בשנים 2014–2015, 549 נפגעים בסך הכל (המספרים מאז רק בעלייה).

מנתוני המחקר עולה ש־65.5% מהנפגעים אושפזו עם פגיעה אורתופדית – פגיעה בשרירים או בעצמות – וכ־20% סבלו מפגיעות ראש. ביותר מ־40% מהמקרים, מלבד פגיעות אורטופדיות היו גם פציעות נלוות בראש, בפנים בצוואר, בחזה ובבטן.

הבדל משמעותי מאוד בקרב הנפגעים נמצא בין המינים: כ־85% מהנפגעים הם נערים/גברים לעומת 15% נערות/נשים.

המחקר נערך טרם כניסתו לתוקף, במארס 2016, של החוק שאוסר רכיבה על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16 חוק שרבים עדיין אינם מודעים לקיומו. ייתכן שזו הסיבה לכך שמחצית מהפצועים היו בני פחות מ־18.

ב־35% מהמקרים הפציעה אירעה כתוצאה מתאונה בין אופניים חשמליים לבין רכב מנועי, ועיקר הנפגעים בקבוצה זו היו צעירים. "אנחנו יכולים להעריך שייתכן והתאונות קורות דווקא בגילים הצעירים בגלל היעדר ידע והבנה לגבי ההתנהלות בכביש, והקפדה על חוקי התנועה", הסביר ד"ר שי טננבאום, אורתופד בכיר במערך לכירורגיה אורתופדית בבית־חולים שיבא, שהוביל את המחקר. "חשוב להזכיר שכיום החוק אוסר נסיעה על כלי רכב ממונעים מתחת לגיל 16".

החוקרים ביקשו לבדוק אילו שברים הם הנפוצים ביותר בתאונות אופניים חשמליים. מהנתונים עלה שהשבר הנפוץ ביותר היה בעצם השוק שברגל (19.2%) ואחריו שבר באמה ובשורש כף היד (16.4%). כמחצית מהפצועים סבלו משבר בגפיים, באגן או בעמוד השדרה, ושברים נפוצים נוספים היו גם בקרסול ובעצם הבריח.

מהמחקר עלה שנפגעים שהם בני יותר מ־50 סובלים מפציעות שהן לרוב חמורות יותר ומאופיינות בשברי עמוד שדרה, אגן וצוואר הירך.

"אנו סבורים שבימים אלו, כשמספר הנפגעים מאמצעי תחבורה מונעי חשמל ממשיך לעלות, על המחוקק והרשויות הרלוונטיות לנתח את משמעויות הממצאים שעולים מהמחקר, על מנת לבנות תוכנית מנע, להגביר אכיפה ולהפחית את היקף הנפגעים מאמצעי תחבורה אלו", אמר ד"ר טננבאום, שלצידו נטלו חלק במחקר גם ד"ר רן טיין וד"ר דניאל וולטש מהמערך האורתופדי בבית־החולים שיבא, בשיתוף פרופסור קובי פלג ועדי גבעון מהמרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה.

רבים מגדירים את האופניים החשמליים כאופנוע רק מעט איטי יותר ובדרך כלל כשהרוכב ממוגן הרבה פחות ללא קסדה ראויה או מגינים מקצועיים לברכיים ולמפרקים. התאונות הרבות בתקופה האחרונה העלו למודעות הציבור את הצורך בחשיבה מחודשת סביב הכלי המסוכן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר