מרגש במיוחד

צפו: כאן טבל הגאון מוילנא - "זהו גילוי מרגש מאוד עבורי"

ד"ר יוחנן (ג'ון) זליגמן הוא נצר למשפחה ליטאית שורשית בחודשים האחרונים הוא עמל על חישוף המקווה בו עשה שימוש הגאון מווילנא. זה מרגש לגעת באבנים הללו" (חרדים)

המקווה שנחשפה (צילום: ג'ון זליגמן, רשות העתיקות)

משלחת של ארכיאולוגים מישראל ליטא וארצות הברית חשפה בחודשים האחרונים שרידים של 2 מקוואות ששימשו את הקהילה היהודית בווילנה ונהרסו במהלך מלחמת העולם השנייה.

המקוואות היו ממוקמות מתחת לבית הכנסת העתיק שנבנה בתחילת המאה ה-17. החשיפה גילתה קירות ורצפה מרוצפים ומדרגות המובילות אל המקווה עצמה ואוצר לאיסוף מי הגשמים.

החפירה החלה לאחר שהתגלו עדויות על חללים במקום בו היה בית כנסת, בכדי לאתר את המיקום המדויק הסתייעו החוקרים בתכניות בניה שאיתרו בעירייה המקומית, המקווה כללה שתי קומות, חדרים רבים ככל הנראה מלתחות וחדר שירותים גדול.

ד"ר יוחנן (ג'ון) זליגמן מרשות העתיקות אומר הבוקר (חמישי) בראיון ל'כיכר השבת' כי הגילוי של המקוואות היה מרגש במיוחד, "אני נצר למשפחה שמקורה בליטא, ובית הכנסת הזה שימש את כל הקהילה היהודית וסביר להניח שסבי ומשפחתי הענפה עשו שימוש במקום וטבלו באותם בורות שאני והצוות חשפנו".

העבודות בווילנא "התרגשתי מהממצאים" (צילום: סאוליוס ברזיניס)

"הקהילה היהודית בווילנה מנתה כמחצית מאוכלוסיית העיר לפני השואה ותיאורי הקהילה בספרי ההיסטוריה מלמדים כי הייתה פעילות רבה סביב בית הכנסת העתיק", מסביר ד"ר זליגמן.

עוד אומר זליגמן ל'כיכר השבת', כי המקווה נבנתה לפני כ-400 שנה ובית הכנס והמקווה שימשו בין היתר את הגאון מווילנה, רבי אליהו בן שלמה זלמן, "הגר"א", וכשפרצה המלחמה השלטונות הסובייטים הרסו כליל את בית המדרש ועל חורבותיו נבנה בית ספר מודרני".

"יש הרגשה מדהימה שאתה נוגע במקווה ובבית כנסת שכל יהדות ליטא הייתה משתמשת בו, אמנם יש לי כאן עניין מקצועי כארכיאולוג וכהיסטוריון אבל אי אפשר להסתיר את הנגיעה האישית שלי כאן בסיפור".

לשאלת 'כיכר השבת', האם נתקל באנטישמיות עונה ד"ר זליגמן כי להיפך הוא קיבל סיוע מהעירייה על כל צעד ושעל, לדבריו הוא וצוותו הסתייעו בפועלים מקומיים שדווקא האירו פנים וניסו אולי לכפר על מעשי עמם, הליטאים היו אלה שרצחו את היהודים בשואה ומעניין שלא חווינו אנטישמיות או הערות גזעניות.

לדברי ד"ר זליגמן, "יש להשאיר את המקווה במקום ולהקים שם אתר שימור היסטורי כדי שהמקומיים יכירו וידעו איזו קהילה יהודית מפוארת חיה שם לפני המלחמה", באשר לפרויקטים עתידיים אומר ד"ר זליגמן, "כל אדמת אירפה מלאה בממצאים יהודיים של מאות שנים של חיים יהודיים פורים ביבשת, זהו רק קצה הקרחון אין ספק בכמעט בכל מקום שנחפור נמצא ממצאים מדהימים שיעידו על החיים היהודיים באירופה לפני השואה, זהו רק קצה הקרחון", מסכם זליגמן את הפרויקט.

המקווה בווילנא (צילום: ג'ון זליגמן, רשות העתיקות)
העובדים בשטח (צילום: ג'ון זליגמן, רשות העתיקות)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר