מתיחות ביחסים

רוסיה זועמת על ישראל: השגריר זומן לשיחה

במוסקבה זועמים על ישראל בשל החלטת ממשלת פולין שלא לאפשר לרוסיה להיות חלק מהקמת המוזיאון בסוביבור. לדעת הרוסים ישראל הייתה צריכה להתייצב לצדם ולהתנגד (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
פוטין ונתניהו (צילום: חיים זך, פלאש 90)

משבר דיפלומטי חריף בין ישראל לרוסיה בגלל מחנה ההשמדה סוביבור: שגריר ישראל במוסקבה, גרי קורן, זומן בסוף השבוע לשיחת הבהרה במשרד החוץ הרוסי בעקבות החלטתה של פולין שלא לאפשר לרוסיה להשתתף בפרויקט בניית מוזיאון ואתר הנצחה לקורבנות מחנה ההשמדה סוביבור - שבו שותפות גם ישראל ומדינות נוספות.

דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זחרובה, אמרה בריאיון לתוכנית טלוויזיה ברוסיה ש"עמדת ישראל - לאפשר את נישולה של רוסיה מהפרויקט - גובלת בבגידה היסטורית". ההערכה היא שהתבטאות כה חריפה לא הייתה נאמרת בלי אישור של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. ישראל מיהרה להבהיר שהיא אינה מתנגדת לשילובה של רוסיה, אולם ההודעה לא הרגיעה את הרוסים, אשר מצפים כי בשל העובדה שרוב הנרצחים במחנה היו יהודים, בכוחה של ישראל להבהיר לפולנים שבלי רוסיה - הפרויקט ייעצר.

מחנה ההשמדה סוביבור שבפולין פעל בין מאי 1942 לאוקטובר 1943, ולפי הערכות נרצחו בו 250-150 אלף יהודים בתאי גזים. המחנה נסגר לאחר מרד שאותו הוביל אלכסנדר פצ'רסקי, קצין יהודי ששירת בצבא האדום ונחשב לגיבור לאומי ברוסיה. לפני כמה שנים הוחלט להקים מוזיאון ואתר ההנצחה בסוביבור, והוקמה ועדת היגוי בינלאומית להובלת הפרויקט שבראשה עמדו פולין, ישראל, הולנד וסלובקיה.

תאי הגזים בסוביבור שהתגלו לאחרונה. צילום: יורם חיימי

בשנת 2013 הוזמנה לוועדה גם רוסיה, והרוסים אף הביעו נכונות להרים תרומה כספית משמעותית לטובת העניין בשל החשיבות ההיסטורית הרבה שהם מייחסים לשחרור סוביבור, אולם מאז כל המגעים בין פולין לרוסיה בדבר מעורבות רוסית לא נשאו פרי. בחודש יולי האחרון פולין הודיעה שרוסיה לא תהיה מעורבת בהקמה - מה שהכעיס והעליב את הרוסים.

עיקר הכעס הופנה כלפי ישראל, שאותה תופסים הרוסים כאחראית המרכזית שאפשרה לפולנים להעביר את ההחלטה לנישול הרוסים מהפרויקט. לאחר ההודעה, התקשורת ברוסיה השתלחה בישראל והאשימה אותה בבגידה. לצד שגריר ישראל, רוסיה זימנה בסוף השבוע שורה של שגרירים זרים לשיחות הבהרה ונזיפה, בהם שגרירי הולנד, סלובקיה ומדינות נוספות.

ביום רביעי הקרוב ייפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם פוטין בסוצ'י שעל שפת הים השחור, על רקע התנגדותה של ישראל להסכם הפסקת האש בסוריה המנציח ומקבע את נוכחות איראן ושלוחותיה השיעיות בסוריה. זו הפגישה השישית בין שני האישים בשנתיים האחרונות, מהן חמש ברוסיה. סביר להניח שהנושא יעלה גם שם אם כי לדברי המומחים המשבר הוא בעיקר ביחסי רוסיה פולין שנפגעו בשנים האחרונות ובישראל רק נעשה שימוש כדי להפעיל לחץ על הפולנים.

דובר משרד החוץ, עמנואל נחשון, מסר בתגובה: "כל הגורמים הרלוונטיים במערכת הישראלית, לרבות משרד החוץ ו'יד ושם', אינם מתנגדים לשילוב רוסיה בוועדה הבינלאומית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר