בעקבות "כיכר השבת"

החיידר החדש של "הפלג הירושלמי" יפתח במושב תפרח

ה"רדיפה" בנתיבות, תרגיל הסחת הדעת של המושב המסורתי, ההסכמה שבשתיקה לכאורה של רבני הישוב - ולימוד צחצוח השיניים שהוביל להכרעה: "למסור את הנפש נגד התערבות השלטון" (חרדים)

הגר"ש אוירבך, בהוראתו נפתח החיידר החדש בדרום (צילום: Shlomi Cohen/Flash90)

חשיפת "כיכר השבת": את תחילת שנת הלימודים תשע"ח, בעוד יומיים, יציינו ב'פלג הירושלמי' באופן מיוחד, כמפנה היסטורי ב"תולדות התרחבות והתפשטות בני התורה בארץ הקודש", כפי שמגדיר אחד מהם בראיון ל"כיכר השבת".

כזכור, לפני כשבועיים נחשפה ב"כיכר השבת" הכוונה לפתוח תלמוד תורה לאברכים המשתייכים ל'פלג' באזור הדרום, בעיר נתיבות. בעקבות הפרסום, התגברה מחאת העסקנים והרבנים במקום נגד תכנון זה, ובעלי דירות שכמעט וחתמו חוזה שכירות עם פעילים המזוהים עם 'הפלג' לצורך הקמת החיידר בשטחן, קיבלו מסרים שמוטב להם לסגת משכירות שכזו.

"בשלב זה", מתאר אחד מאנשי 'הפלג' בהנאה בלתי מוסתרת את פעילותם, "הפצנו שמועה שהחיידר הולך להיפתח במושב 'תדהר' (מושב מסורתי, שבאזור זה של הנגב הצפוני. א"ר), וככה עשינו תרגיל הסחת דעת של השטח שמתנגד אלינו - מכוונתינו האמיתית".

ציטרנבוים, למעלה מימין. עבר דירה והשכיר את הישנה לטובת החיידר החדש ((צילום: דוברות וכתבתם)
ציטרנבוים, למעלה מימין. ממקורבי הגר"ש אוירבך (צילום: דוברות וכתבתם)

במקביל, הרב אליהו ציטרנבוים, תושב תפרח שהינו מגדולי מקורביו של מנהיג 'הפלג' הגר"ש אוירבך, החליט להעתיק את מגוריו לירושלים ולהשכיר את ביתו לשם הקמת החיידר החדש. כשהדבר נודע אט אט בין בני הישוב - הכפופים עם רבני המקום להנהגתם של גדולי ישראל מרן הגראי"ל שטיינמן ומרן הגר"ח קנייבסקי - החלה גם שם התנגדות למהלך פתיחת הת"ת.

תושב המקום, מהבודדים המזוהים שם עם 'הפלג', טוען בשיחה ל"כיכר השבת": "נפגשנו עם ראש ישיבת תפרח הגאון רבי אביעזר פילץ לפני שבועיים, ומדבריו היה ניכר שהוא ממש לא מתנגד לפתיחת החיידר שלנו".

"הוא התבטא בפנינו כי לא יכול לומר לנו את דעתו אבל לא נראה לו שעמיתו הגר"י פרידמן יתנגד לזה, ובכך רמז לנו את דעתו האמיתית" - כך הפעיל.

פתיחת חיידר 'הפלג' בבני ברק (ארכיון: באדיבות המצלם)

לדבריו, איש מקצוע שהתקין להם מצלמות אבטחה סביב החיידר החדש מפני התנכלויות של בחורי הישיבה שלטענתו כבר החלו, שמע באוזניו מהגאון רבי יעקב פרידמן מראשי הישיבה את המשפט "אני לא מתערב בעניינים כאלו".

לשאלה מדוע הם לא פנו לרב המקום רבי אליהו יעקבזון, משיב הפעיל הנמרץ כי "ר' שמואל הפנה אותנו לשבת ולדבר עם ר' אביעזר, לא עם המרא דאתרא, ואמר לנו שמצב התערבות השלטונות היום במוסדות החינוך החרדיים הוא בגדר של 'למסור את הנפש'".

הגר"א פילץ עם הגר"ש אוירבך (צילום ארכיון: באדיבות המצלם)

פעיל אחר, מהעיר נתיבות, טוען כי אף שלו אין ילדים בגיל המתאים, "אם היו לי, הייתי מעביר אותם לחיידר החדש בתפרח, כי בהתחלה חשבו פה שמנהל המוסדות המקומי מספיק חזק בשביל לעמוד נגד פיתויי משרד החינוך להכניס תכנים מטעמו למערך הלימודים, אבל לאחרונה הוא התחיל ללמד על צחצוח שיניים - ואז הבינו פה שגם עליו אי אפשר לסמוך. ההוכחה שצדקנו, זו המלחמה שהוא קידש נגדנו ושמצידו הצליחה, שלא נפתח בנתיבות את החיידר".

לסיכום, הוא אומר בסיפוק, "אנחנו מרגישים שפרצנו את החומות, את מקום המחיה הטבעי שלנו באזורי המרכז, ממש כמו שהרגישו בוני השכונות החדשות מחוץ לחומות ירושלים העתיקה לפני מאה שנה. לא פחות. וכאשר יענו אותנו - כן נרבה וכן נפרוץ".

מקורביו של ראש הישיבה אמרו בתגובה כי "אין שום בסיס לדבר שראש הישיבה ייתן את הסכמתו להקמת תלמוד תורה שכזה. מדובר בהמצאה מופרכת וחסרת כל בסיס של גורמים אינטרסנטים כאשר לכולם ידוע שאין בכך ממש. כל מי שמכיר את דרכו של הגר״א פילץ ודעתו בנושאים שעל הפרק יודע שזו טענה מגוחכת בגיבובי דברים שאין בהם ממש ואפילו אינם קרובים למציאות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר