הוותיקים זועמים

אבי גבאי משנה את העבודה: דורש שרים חיצוניים

יו"ר העבודה החדש, אבי גבאי פועל לחזק את שליטתו במפלגה. היום תצביע מזכירות המפלגה על דרישתו למנות חמישה שרים חיצוניים במקרה וירכיב את הממשלה (פוליטי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי ממשיך במסע שלו לשינוי המפלגה, והבכירים הישנים מתרעמים על הרעיונות שהוא מציג ששומטים את כל שליטתם במפלגה. לאחר שהודיע על כוונתו לשנות את חוקת המפלגה, לבטל את השריון למזכ"ל, לקבל לידיו סמכויות נוספות ואף לשריין ברשימה ארבעה מקומות, יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי מקדם גם תוכנית דרמטית לשינוי הרכב השרים בממשלה, אם וכאשר יזכה להרכיבה, דבר שכרגע נראה חסר סיכוי.

לא רק שגבאי דורש לקבוע מי יהיו השרים בממשלה עתידית בראשות העבודה מבלי לקבל את אישור ועידת המפלגה, כפי שקובעת חוקת העבודה, אלא שהוא מתכנן יוזמה מהפכנית: למנות 5 שרים מקצועיים לא פוליטיים שאינם חברים בסיעת העבודה. "גבאי רוצה להביא מועמדים מבחוץ שיהיו שרים מטעם מפלגת העבודה ולא למנות את כל השרים מתוך רשימת העבודה לכנסת", הסביר בכיר בעבודה.

היום (ג') צפויה מזכירות לשכת העבודה להתכנס כדי לאשר את ההצעות שמוביל גבאי. לפי סעיף 3 בחוקת המפלגה, טוען גבאי, "מימוש הצלחה בבחירות הקרובות מחייב העמדת ממשלה מצוינת עבור הציבור. היכולת להבטיח ממשלה מוצלחת טמון ביכולתו של יו"ר המפלגה להרכיב את רשימת השרים". בהתבסס על כך מציע גבאי לתקן את החוקה, כך שרשימת השרים תהיה באחריותו בלבד ובלי לקבל את אישור ועידת המפלגה בכך בעצם יהפוך גבאי לשליט הבלתי מעורער של המפלגה כשהוא דוחק את שאר הבכירים הצידה.

תיקון מספר 6 לחוקה קובע: "יו"ר המפלגה, לאחר התייעצות עם הנהלת המפלגה, יקבע את רשימת השרים שבדעתו לכלול בממשלה ויציגם בפני ועידת המפלגה". במהלך קמפיין הבחירות שלו לראשות המפלגה פירסם גבאי חוברת מצע שבה חשף את כוונתו למנות שרים מבחוץ: "מינוי חמישה שרים מקצועיים בממשלה שאקים".

בכירים בעבודה אמרו כי מכל הרפורמות בחוקה — מינוי שרים באופן בלעדי על ידי גבאי המשמעותית מכולם. "גבאי רוצה שריונים, הוא דורש לקבוע מי יהיה יו"ר הסיעה, הוא רוצה להחליט מי יהיו ראשי הוועדות בכנסת ועכשיו הוא גם רוצה להביא 5 שרים מבחוץ כאילו החברים בסיעה כבר לא מספיק טובים בשבילו. גבאי מוביל את העבודה למפלגה של שלטון יחיד. הוא כבר לא סופר אף אחד", אמר בכיר בעבודה. במהלך קמפיין הפריימריז יריבו, ח"כ עמר בר־לב, הטיח לעברו: "הח"כים בסיעה כבר לא יכולים להיות שרים טובים בממשלה שלך?"

לפני שיקבל את הסמכויות שאותן הוא מבקש, יצטרף גבאי לעבור שתי משוכות: אישור מזכירות הלשכה ולאחר מכן אישור פורום חברי ועידת העבודה, המונה כ־2,100 חברים. הועידה אינה נשלטת על ידי היו"ר הנבחר, כך שצפוי לגבאי קרב קשה בכינוס הוועידה בספטמבר. מלשכתו של גבאי נמסר בתגובה: "בעבודה יש מנהיגים מצוינים והם יהיו השרים שלנו", תגובה שסותרת מכל וכל את ההצבעה שהוא מנסה לקדם היום במזכירות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר