מיוחד ב'כיכר השבת'

שלום למר חזן, זמר או שניהם? • ביקורת אלבום

הזמר והחזן שלום למר הוציא אלבום בכורה בהפקתו של יוחי בריסקמן בו הוא רוקד בשתי החתונות בו זמנית. מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' האזין לאלבום וחזר עם תובנות (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

שלום למר כבש את ליבות מאזיני המוזיקה החסידית ולא רק, בסרטוני יוטיוב בהם נחשף כשרונו וקולו הייחודיים והמרגשים. עכשיו זה יוצא באלבום בכורה שלם ומרשים למדי שזוכה לשם לא מפתיע במיוחד - "שלום".

למר מלהטט באלבום בין מוזיקה חסידית מהסוג הישן והטוב, קטעי חזנות משובחים ושירים (ישי שיגידו רבים מידי) באידיש. קולו של למר והמנעד הרחב שלו הופך אותו למבצע מצוין כשעל ההפקה ניצב המפיק המיומן והמצליח יוחי בריסקמן שרתם למלאכת הלחנים והעיבודים את מיטב המלחינים והמעבדים במוזיקה החסידית.

האלבום נפתח בפתיח משה לאופרי במיטבו עם שיר אידישאי מרתק אותו שרה האמונה ליהודי ועוסקת בחיבור העמוק של היהודי לאמונתו שמלווה אותו לכל מקום ובכל עת. מיד אחריו מפציע "קרוץ" שיר יוסי גריני (שהלחין שלושה שירים באלבום) מצוין בעיבודו של ינקי בריסקמן, המלודיה המרגשת לפיוט של חג השבועות נותן מקום רב לקולו הגבוה של למר.

למר שחובש גם את כובע החזן משתמש בו בצורה מעניינת במיוחד בשיר "קישינב" שיר אידישאי העוסק בנגני הכלייזמר ונכתב במקור על ידי החזן משה אוישר, הביצוע התיאטרלי של למר מלא הבעה ורגש ואין עוד אמנים רבים שיכולים ויודעים לבצע מגוון מעניין כל כך. ביצוע חזני נוסף מבית היוצר של משה אוישר הוא לפיוט הפסח האהוב "חד גדיא" גם פה למר מלהטט בקולו הייחודי ומראה בו שליטה מרשימה בסלסולים מהירים ומדויקים.

קטע חזנות נוסף שנכנס לאלבום הוא "ועל ידי" של החזן זבולון קוורטין הנחשב לחלק בלתי נפרד מנוסח התפילה בימים הנוראים בבתי הכנסת האשכנזים. הביצוע של למר לסיום "המלכויות" בעיבודו של מרדכי סובול שומר על הייחודיות שלו כחזן מצוין ומרגש, אך מבלי סלסולי סרק, מה שרק מותיר לי לקנאות בבית הכנסת שזכה בלמר כחזן בראש השנה. חכו לסלסול האחרון ואז תסכימו איתי לגמרי.

למר יודע להיות גם מבצע קליל ומודרני ואת זה הוא מדגים בשירו של ירחמיאל ביגון (מתי פעם אחרונה הוא הלחין שיר לזמר) ועם מעבד לא פחות מפורסם ומפתיע - ארי גולדוואג, שבדרך כלל נמצא דווקא בעמדת המלחין. השיר "לפניו" הוא היחיד באלבום שמעובד בצורה אלקטרונית בניגוד לפלאשים מהעבר של שאר השירים. למר מצליח להראות כי גם בסגנון זה הוא זמר מצוין. קולו מלטף בלגטו מתארך גם בשיר קופצני בצורה שגורמת למאזין לשאול מתי הוא נושם.

לסיכום, "שלום" הוא אחד האלבומים היותר מגוונים שיצאו במוזיקה החסידית בתקופה האחרונה. למר הוא חזן וזמר שמצליח לתת את שתי החוויות שלפעמים נחשבות כסותרות, יחד באותו האלבום, מבלי לפגוע ולהבריח את המאזינים שאינם מתחברים לאחד מהז'אנרים. אלבום הבכורה של למר חושף יכולות גדולות של ווקאליסט מצוין מהשורה הראשונה במוזיקה החסידית כזה שלא פוגשים בכל יום וכשפוגשים את קולו פשוט מתאהבים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר