חשבו על הילדים

לימוד אקדמי בהפרדה בין גברים לנשים - רע לחרדים // טור

קול חריג: "המסלולים המותאמים לחרדים עוד יתויגו מבחינה אקדמית כ'תואר עם כוכבית', כ'תואר סוג ב''; אסור לשכוח גם את האינטרס הכלכלי של מנהלי הסמינרים" (טור דעה)

מיכל צ'רנוביצקי | כיכר השבת |
מיכל צ'רנוביצקי (צילום: ישראל ברדוגו)

נושא הלימודים האקדמיים בהפרדה לחרדים וחרדיות לא יורד מסדר היום של מקבלי ההחלטות במדינת ישראל.

המצב כיום הוא, שחרדיות וחרדים צעירים שרוצים ללמוד לימודים אקדמאיים, יעשו את התואר הראשון כמעט תמיד באחת המכללות החרדיות. אלו שממשיכים לתואר שני, כבר עושים את זה בדרך כלל במסלולים רגילים, במכללות ובאוניברסיטאות.

במקביל, קיימות תכניות חרדיות המשלבות חרדים וחרדיות בתארים רגילים במסגרת הלימודים הרגילה באוניברסיטאות הרגילות. כך, לדוגמה, לומדים ולומדות חלוצי הסטודנטים והסטודנטיות החרדים לרפואה ולמקצועות נבחרים נוספים.

הדיון כרגע הוא על הרחבת האפשרות ללמוד לתארים מתקדמים בהפרדה במכללות, והאם לאפשר - או להמשיך לאפשר - פתיחת מסלולים נפרדים וייעודיים לחרדים לתואר ראשון בתוך האוניברסיטאות.

כבוגרת תואר ראשון במדעי המחשב במחזור הראשון של המסלול הראשון שהיה בארץ לבחורות חרדיות - מכון לוסטיג של מכון לב - שלא העלתה בדעתה ללכת ללמוד לאחר התיכון באוניברסיטה או מכללה חילונית, ואפילו לא בדתית לאומית נפרדת, אני חושבת שיש מקום להבדלה בנושא הזה בין המכללות ומסלולי ההמשך בסמינרים לבין האוניברסיטאות, ובין תארים ראשונים למתקדמים.

אילוסטרציה ( צילום: כיכר השבת)

הנה מספר נקודות שחשוב להבהיר בנושא זה: 1. ראשית, חשוב להבהיר כי הרבנים לא מביעים תמיכה פומבית בלימודים אקדמיים "כשרים" גם כשהם נפרדים. מבחינת הרבנים, האיסור על לימודים אקדמיים באשר הם, הוא גורף ותקף הן לגברים והן לנשים. האיסור תקף גם על מסלולים נפרדים למורות חרדיות בלבד. לאחרונה החלו מוסדות לימוד רבים למנוע העסקה של מורות אקדמאיות שהשלימו את לימודיהם במכללות חרדיות נפרדות וכשרות, ואף להכריח מורות שלא להרצות וללמד לימודי קודש במכללות האקדמיות החרדיות כמו 'שבילים' ו'מבחר'.

2. בכל הסמינרים של בית יעקב, לימודי המקצוע אינם מוכרים אקדמית, כתוצאה מהמדיניות של מנהלי הסמינרים למנוע מהתלמידות תואר אקדמי. בנוסף, חשוב לציין את האינטרס הכלכלי של מנהלי הסמינרים להשאיר אצלם את הלימודים הגבוהים.

3. הניסיון להציג את המצב הקיים כפוגע בחרדים המעוניינים ללמוד בהפרדה, הוא מצג שווא. יש מכללות רבות המציעות לימודים אקדמיים בהפרדה מלאה, כתוצאה מהביקוש לכך. מי שמעוניין לקבל תואר אוניברסיטאי בלי ללמוד בכיתה מעורבת, יכול לממש את רצונו באוניברסיטה הפתוחה.

4. המסלולים המותאמים לחרדים, צפויים להיות מתויגים מבחינה אקדמית כ"תואר עם כוכבית", כ"תואר סוג ב'", ויגרמו להתייחסות מזלזלת של החברה הישראלית ביחס לכל הקהילה החרדית-אקדמית - תופעה דומה למה שאנחנו רואים שקורה עם עובדות ההייטק החרדיות, שמרכזי ההייטק לנשים חרדיות בלבד משפיעים על ההערכה והשכר של כלל עובדות ההייטק החרדיות בישראל, ולא לטובה.

היוזמה הנוכחית שמטרתה להקים מסלולים אוניברסיטאיים נפרדים, מותאמים ומצונזרים, שיבואו על חשבון המסלולים המעורבים, תפגע בהשתלבות החרדים בשוק התעסוקה, תעיד על חוסר המוכנות שלהם להשתלבות ותוסיף לתדמית השלילית שלהם הקיימת בעיניי המעסיקים.

אילוסטרציה (באדיבות המצלם)

5. בניגוד למה שנדמה ומתואר, היוזמה נולדה על ידי השילוב הרגיל בין עסקנים חרדים המעוניינים לפגוע בהשתלבות החרדים בשוק התעסוקה, ובעיקר במגמת ההתפתחות של נשים חרדיות אקדמיות, לבין גורמים "חוץ-חרדים" שלא מבינים את הדינמיקה החרדית הפנימית, ומטרתם היא ליצור מראית עין של האצה מלאכותית בתהליך ההתברגנות של הקהילה החרדית, כדי לעמוד במכסות ויעדים אותם יצרו גורמים שונים במשרדי הממשלה.

ההיסטוריה מוכיחה שכל התערבות כזו, גם אם נולדה מתוך "כוונות טובות", יצרה אנטגוניזם ועצרה תהליכים פנימיים שכבר התחילו להבשיל. לכך חוברים גם אינטרסים כלכליים של חלק מהמכללות והאוניברסיטאות ושל האנשים המתפרנסים מתעשיית "האקדמיה החרדית". מי שמשלם את המחיר זה הסטודנטים, שלומדים קשה לא פחות מכל סטודנט אחר, אבל יהיו "שווים" פחות.

6. בניגוד למה שמקובל לחשוב, קיימים ארגונים חברתיים חרדים רבים, המתנגדים להרחבת מיזם המסלולים הנפרדים. כדאי להקשיב לצעירים האלה. הם צפויים לקחת חלק משמעותי בהנהגת העתיד של המגזר החרדי והחברה הישראלית כולה.

ואסיים במילה אישית לחברותי וחברי הסטודנטיות והסטודנטים ובוגרות ובוגרי האקדמיה: יוצא לי לשמוע לא מעט נשים וגברים חרדים אקדמאים מוכשרים שאומרים "לא הייתה לי בזמנו שום אפשרות משפחתית, תרבותית וקהילתית ללכת וללמוד באוניברסיטה, אז הלכתי ללמוד במכללה חרדית. היום זה חוסם אותי בשוק העבודה, ולכן הייתי רוצה שיהיו מסלולים נפרדים בתוך האוניברסיטאות הטובות".

תעצרו שניה לחשוב על הילדים שלכם. האם את רוצה שהבת שלך והבן שלך בעוד 10 שנים יוכלו ללמוד רק במסלול חרדי בטכניון, שכמובן לא ייחשב כמו תואר רגיל מהטכניון? האם אתה רוצה שהבת שלך והבן שלך יוכלו לעבוד רק במקום עבודה נפרד, כי זה מה שיהיה מקובל תרבותית וחברתית ומשפחתית? האם תמורת משרה - אולי מעט יותר טובה כרגע - לבנות ובני הדור שלנו, אתם מוכנים להקריב את בנות ובני הדור הבא?

כי ההפרדה לא תיעצר באקדמיה. היא תמשיך למקומות העבודה, היא תמשיך לקופות חולים ובתי חולים ולשאר השירותים הציבוריים. זה הזמן לעצור לרגע ולחשוב לא רק על הרגע הנוכחי, אלא גם על איזה עולם ואלו אפשרויות אנחנו רוצים להשאיר לילדים שלנו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר