קיפאון מוחלט

בכיר: "ישראל לא לוחצת על חמאס בעניין השבויים"

גורם בכיר בישראל מתייחס לנושא השבויים בעזה ואומר כי ישראל כרגע לא מתכוונת לעשות צעד דרסטי בשל המחיר הגבוה מאד אותו דורשים בחמאס והמצב בעזה (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הדר גולדין ושאול אורון הי"ד (צילום: משפחתי)

נושא השבויים בעזה עלה לכותרות בשבוע האחרון עם התפטרותו של מי שהיה המתאם מטעם משרד ראש הממשלה אלוף-משנה (מיל') עו"ד ליאור לוטן, והתחושה היא שההתפטרות הגיעה בעקבות המצב התקוע בנושא.

משפחות החיילים שגופותיהם בשבי חמאס, שאול וגולדין, הטיחו השבוע ביקורת נוקבת כנגד שר הביטחון אביגדור ליברמן, אותו כינו "פחדן וחלש".

בקהילת המודיעין מסכמים את תמצית המצב ומסבירים כי בשנה האחרונה נערכו מאמצים כדי לברר לאשורו את מצב השבויים והנעדרים שברצועת עזה. מכלל המידע המודיעיני עולה בוודאות גבוהה מאוד שבידי חמאס שני אזרחים חיים: אברהם (אברה) מנגיסטו (30) מאשקלון שנמצא ברצועה מספטמבר 2014 והישאם שעבאן א-סייד, תושב חורה, שחצה את הגבול לעזה באפריל 2015. שניהם חיים אך סובלים מבעיות פיזיות ונפשיות ונזקקים באופן קבוע לתרופות. ישראל ניסתה, בהצלחה לא ידועה, להעביר להם את התרופות שהם נוטלים דרך כמה מתווכים ונתיבים.

בנוסף, מחזיק חמאס בגופותיהם של החיילים הדר גולדין ואורון שאול, שמבחינה פורנזית, רפואית, הלכתית ומודיעינית נחשבים שניהם כחללים.

בנוסף מחזיק חמאס אזרח נוסף - ג'ומעה אבראהים אבו-גנימה, שהימצאותו בעזה מוגדרת "פרשייה ביטחונית" בידי קהילת המודיעין והוא אינו נכלל במצבת השבויים והנעדרים ויש ספק רב אם הוא בכלל רוצה לחזור לישראל.

שני אנשים בחמאס מובילים במשא ומתן עם ישראל: מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר ועוזרו ג'יהאד ירמור. שניהם משוחררי עסקת שליט. שניהם נשלחו לכלא, בין השאר, על תכנון ואחריות לחטיפת נחשון וקסמן ז"ל, שבמהלך ניסיון החילוץ שלו נפצע קשה ליאור לוטן ואף קיבל צל"ש בעקבותיו.

בעת שחרורם מהכלא הבטיחו השניים לאסירים שנותרו מאחור ולא שוחררו בעסקה כי הם ידאגו להם ולא ינטשו אותם, ואת ההבטחה הזו, סינוואר רואה חובה לקיים כפי שהצהיר אמש בדבריו ברצועה בהם אמר כי שחרור אסירי עסקת שליט הוא תנאי בסיס למשא ומתן בנושא.

בגלל ההצלחה הגדולה של חמאס בעסקת שליט - כך רואים שם את הדברים, וכך גם בציבור הפלסטיני - יש ציפייה שעסקת שליט תהיה הרף התחתון של העסקה החדשה. כדי להבהיר זאת התנה חמאס קבלת כל מידע באשר לגורל השבויים והנעדרים בשחרור מחדש של כל משוחררי עסקת שליט שנכלאו בחזרה בינתיים.

חמאס כבר העביר לישראל דרך מתווכים את תנאיו המרכזיים לעסקה, והם דומים פחות או יותר מבחינת המספר לעסקת שליט - כ-1,000 אסירים חיים, גופות ותנאים נוספים. ישראל סירבה לדברים באופן חד משמעי. "אין על מה לדבר", מסרו הישראלים, בראשות לוטן, זאת על דעת ראש הממשלה, שר הביטחון והקבינט הביטחוני.

"ישראל כיום אינה אותה ישראל שהייתה ערב עסקת שליט", אמר גורם ישראלי בכיר ל'ידיעות אחרונות'. "ראשית משום שהעסקה שנערכה כבר גררה ביקורת חריפה ביותר בציבור. שנית, משום שאזרחים חיים, שנקלעו בדרך לא דרך לשבי חמאס, חלקית באשמתם, אינם נחשבים בציבור כחיילים שנפלו בשבי כשיצאו להגן עליו. שלישית, משום שאחרי מסקנות ועדת שמגר יש גם בדרג המדיני וגם המודיעיני וגם הצבאי וגם בציבור רצון להחליף גופות תמורת גופות ולא לשלם מחיר של אסירים חיים תמורתן, בטח לא כאלה עם דם על הידיים".

ככל הנראה, אל"מ (מיל') לוטן הבין שבמצב הנוכחי אין סיכוי לעסקה ואחרי שלוש שנים מתישות וקשות, בהתנדבות, החליט לפרוש מתפקידו.

בישראל כרגע לא מחפשים עימות צבאי בעזה וגם לא לחץ כלכלי חמור מידי שיכול להביא לנפילת חמאס ובישראל יש חשש שבמקרה כזה עזה תהפוך לכאוס ותחל במלחמה עם ישראל.

"למעשה", מסכם הגורם באמירה דרמטית ל'ידיעות', "ישראל מעוניינת ביציבות שלטון חמאס בעזה כי האלטרנטיבה גרועה הרבה יותר. זאת הסיבה שלא מופעל לחץ כבד יותר להחזרת השבויים וגופות החיילים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר