העצמות מפוזרות

בלארוס: גורדי שחקים על קברים יהודיים

שתי בתי הקברות היהודיים בעיר גומל נהרסו כליל ומהשטח ההרוס עולות תמונות קשות של מצבות מנותצות ועצמות המתגוללות בין ההריסות, לקראת בניית גורדי שחקים (בעולם)

בית קברות מחולל. ארכיון (צילום: מאיר ברנשטיין)

בבלארוס מתוכננים בניינים רבי קומות על השטח של שני בתי קברות יהודיים. בית המשפט דחה את עתירתו של הרב יעקב גוטמן, רבה של בלארוס ונשיא ההתאחדות העולמית של יהודי בלארוס, בעניין הריסת בתי הקברות העתיקים ובניית מגדלי יוקרה תחתיהם.

לאחר פסיקת בית המשפט נהרסו כליל שתי בתי הקברות היהודיים בעיר גומל ומהשטח ההרוס עולות תמונות קשות של מצבות מנותצות ועצמות המתגוללות בין ההריסות.

על פי עדותו של הרב המקומי, עצמות של יהודים מלפני מאות ועשרות שנים מתערבבות יחד עם פסולת בניין.

בקהילה היהודית בבלארוס מזכירים כי לפני שנתיים התקבלה החלטה דומה על הרס בית העלמין היהודי שבעיר מוזיר. בנוסף מאשימים בקהילה היהודית את הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, בהריסת שלושה בתי כנסת בערים לובאן ומינסק, ושני בתי קברות יהודיים נוספים.

כיום חיים בבלארוס כעשרת אלפים יהודים בקהילה שראשיתה במאה ה-12. הרב גוטמן מספר כי המורשת היהודית בבלארוס סובלת מנזק בלתי הפיך תחת לוקשנקו, וכי פעילים מפחדים להיאבק בבתי משפט מקומיים. הנשיא עצמו נעצר בשנת 2004 בגין פעילויות הנוגדות זכויות אדם.

במכתב ששלחה ח"כ קסניה סבטלובה מהמחנה הציוני לנשיא בלארוס, היא כתבה: "אבקש כי תתערב ותדאג כי לא יאונה לבתי הקברות כל רע", זאת עוד בשלב המאבק נגד ההריסה, וכיום היא פועלת במטרה למנוע את הבנייה.

"לפני כשנה חתם שר החוץ של ממשלתך על הצהרה בהובלת הקונגרס היהודי העולמי שלפיה ממשלתך, לצד הממשלות האחרות החתומות על האמנה, תעשה כל דבר אפשרי כדי לשמור על אתרי מורשת הקדושים לכל אחת מן הדתות. בין אתרים אלה, בתי קברות יהודיים.

"אתרי מורשת ותרבות יהודיים רבים פזורים בבלארוס, ועד כה הרגישו יהודים חופש דת ופולחן, כמו בני דתות אחרות. בתי עלמין הם אתרים קדושים. עד כה הדבר הובן בבלארוס, וכובד באדיקות", כתבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר