פתיחת שנת הלימודים

התכנית החדשה של משרד החינוך: 'מזרחה'

מי היה הרב עובדיה יוסף? מדוע נוסדו עיירות הפיתוח? ומה היה גורלם של יהודי צפון אפריקה בשואה? החל משנת הלימודים הקרובה כל תלמיד אמור ללמוד את התשובות (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: יואב ארי דודקביץ', פלאש 90)

בבתי הספר של בית יעקב החלה היום שנת הלימודים החדשה ואילו במערכת החינוך הכללית היא תחל ביום שישי הקרוב ואחד ממאפייניה הבולטים צפוי להיות יישום של שורה ארוכה מתוך המלצות ועדת ביטון לשילוב חומרי לימוד על יהדות המזרח וארצות האיסלאם בתוכנית הלימודים של מערכת החינוך בישראל.

משרד החינוך גיבש רשימה של 12 מושגים שכל תלמיד ישראלי צריך להכיר, והם ישולבו בתכניות הלימודים על פני כל הרצף החינוכי — מגיל גן עד י"ב. רשימת המושגים החדשה כוללת את עלילת פרשת דמשק, המחתרת הציונית בעיראק, התרבות הרבנית של יהודי המזרח, שכונת הבוכרים והמוגרבים, מרן הרב עובדיה יוסף, יהודי אתיופיה, סיפורו של הרב שלום שבזי, סיפורן של עיירות הפיתוח, גירוש יהודי מצרים, סיפורם של אנוסי משהד ויהדות פרס, שואת יהודי צפון אפריקה והרב והרבנית קאפח.

על פי התכנית החדשה, מושגי היסוד יהיו הבסיס של תוכנית לימודים נרחבת להעצמת מורשת יהדות המזרח תחת הכותרת "עם אחד זה כל הסיפור", שתשתלב בלימודי היסטוריה, ספרות ועוד — כולל בבחינות הבגרות. ועדת ביטון, שבראשה עמד המשורר ארז ביטון, הוקמה לפני כשנתיים על ידי שר החינוך נפתלי בנט בעקבות תלונות רבות על כך שחלקם של יהודי ארצות האיסלאם בהקמת המדינה ויישובה, כמו גם אישים מזרחיים בולטים הועלמו מתכניות הלימודים של מערכת החינוך בישראל. חלק מהמלצות הוועדה כבר החלו להיטמע בשנה החולפת, כמו למשל הוספת יצירות של יוצרים מזרחיים לתוכנית הבגרות בספרות.

באחרונה גובשו תוכניות חדשות להטמעת ההמלצות. אחד המהלכים הבולטים הוא הפקת יחידה חדשה לבגרות בהיסטוריה שתעסוק בפעולות הציוניות של "כל ישראל חברים" בקרב הקהילות היהודיות בארצות האיסלאם פעילות שלא זכתה כלל לתמיכת הרבנים שראו בה פתח להשכלה, הרחבת נושא הקולוניאליזם והמודרניזם בארצות האיסלאם, השפעת מלחמת העצמאות והקמת מדינת ישראל על מצבם של היהודים במזרח התיכון ובצפון אפריקה והעקירה ההמונית של היהודים מארצות האיסלאם.

בנוסף, במקביל לאנשי העדות המופיעים בפני תלמידי תיכון ומספרים על השואה, יגיעו גם "אנשי עדות מזרחיים" שיספרו לתלמידים על פרעות, עינויים ומעצרים שחוו במהלך פעילותם הציונית ובשל היותם יהודים. לדברי הממונה על יישום והטמעת המלצות ועדת ארז במשרד החינוך, זהבה שמש, גם תוכנית הסיורים בארץ עודכנה וכוללת כעת גם סיורים לערי פיתוח. תוכנית הלימודים בהשכלה כללית לכיתות י' תכלול יחידה נוספת חדשה שתעסוק בנושא משבר ואיחוי ותהיה מבוססת ברובה על יצירות מזרחיות.

בשיעורי מוזיקה ילמדו גם על מוזיקה אתנית, ויילמדו פיוטים בגני הילדים. בנוסף, מספר הסיפורים יוסי אלפי יכשיר מורים לספר סיפורי מורשת ותרבות משפחתיים. שמש ציינה כי השינוי יבוא לידי ביטוי גם במרחב בית־הספר, שבו ייתלו יצירות של אמנים מזרחיים.

"דו"ח ביטון להטמעת מורשת יהדות ספרד שהטמענו במערכת החינוך ובא לידי ביטוי בבחינות הבגרות מספר לבני הנוער את הסיפור המלא של העם שלנו, את הגבורה של יהדות ספרד, את סיפורי המעברות, את הסיפור של אבות הציונות שהגיעו מתוניסיה לצד אחיהם מאירופה", אמר שר החינוך בנט. "אני גאה בתוכנית הזו שעשתה סוף־סוף צדק ושמה את יהדות ספרד במקום הראוי לה בהיסטוריה של מדינת ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר