"הרס" בית העלמין

מגדלים על בית קברות או 'מגדלים באוויר'?

החשש להרס בית הקברות היהודי בגומל, מתברר לפי גורמים מוסמכים בקהילה היהודית במדינת בלארוס כדמיון מוחלט במקרה הטוב וכאינטרס אישי של יוצא הקהילה. כל הפרטים (חדשות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
סינון עפר מעצמות מתים. אילוסטרציה (צילום: ארכיון כיכר השבת)

לאחר הפרסום אודות חשש להרס קברים יהודיים בעיר גומל שבבלארוס, והחלטת בית משפט בנושא שאף הובילה לפנייה דחופה של ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), מכחישים כל הגורמים היהודיים המוסמכים במדינה את הטענות האלו מכל וכל.

מתברר, כי אין כל אימות שבשטח המדובר כעת לבנייה במקום מרפאה שהיתה בו, היה במאה ה-12 בית קברות יהודי כפי שנטען. אף שבסמוך אליו בנו בשנת 2008 אצטדיון גדול, ומשם אכן הוציאו אז קברים - ככל הנראה של יהודים - השטח עליו מתכוונים כעת לבנות, נראה במפות ישנות ככזה שבשנת 1890 ובשנת 1910 אולי נקברו בו יהודים.

כפי שנודע ל"כיכר השבת" משיחות עם רבנים מקומיים נחשבים, בחצי השנה האחרונה הם בדקו עשרות טונות עפר, שנמצאו בהם בקושי 2 קילו עצמות מרוסקות, ואף לא קבר מסודר אחד, והכל בתיאום מלא עם השלטונות והיזם. עצמות אלו כמובן יטמנו בקרוב, כראוי.

העיקר הוא, כפי שהם מספרים, שבית הקברות היהודי האמיתי שמור בקפדנות על ידי הממשל המקומי והקהילה היהודית יחדיו, ואף קבר השוכן בו לא נמצא בסכנת הרס וחפירה כלשהן.

לפי יהודים המתגוררים במקום, מי שעומד מאחורי הפרסום האחרון, השקרי, הוא יהודי מבוגר מארה"ב בשם יעקב גוטמן, שקורא לעצמו 'יו"ר יוצאי בלארוס', שלדבריהם סקנדל דומה שהוא יזם לפני כמה שנים לגבי הרס אמיתי של בית קברות בעיר מוזיר, הוביל לבסוף להריסתו המוחלטת.

יעקב גוטמן (צילום מסך: מתוך יוטיוב)

בשיחה ל"כיכר השבת" אומר הרב גדליה קולטניוק, מנהל מערכת הכשרות 'רבני מזרח אירופה' המשמש גם כנשיא לשכת המסחר ישראל-בלארוס: "זו לא הפעם הראשונה שגוטמן פונה אלינו עם סיפורים שרובם מצוצים מהאצבע. זה נראה שיש לו משהו אישי נגד הממשל בבלארוס, בפרט לקראת ביקור קרוב של גורם אמריקאי בכיר במדינה".

לדבריו, "הקהילה היהודית במדינה, כולל זו שבעיר גומל, מקיימת יחסים מצויינים עם כל גורמי הממשל. בשיחות שקיימתי עם סגן ראש הממשלה ועם האחראי במשרד החוץ על היחסים עם ישראל, וסוכם איתם כי לא תהיה כל פגיעה בבתי קברות יהודיים או באתרי מורשת חשובים אחרת, ושהכל ייעשה בתיאום מלא איתנו".

פגישת משלחת 'ועידת רבני אירופה' עם בכירי הממשל בבלארוס

"הרקע להמצאה התורנית", מוסיף קולטניוק, "הוא כנראה דיון משפטי שנערך לאחרונה בקשר לבנייה על שטח בגומל שאולי היה בו פעם בית קברות, לא על בית הקברות היהודי האמיתי שלא נשקפת לו כל סכנה. גם הדיון ההוא הסתיים בחתימה ברורה כי לא ייעשה כל שינוי במקום ללא תיאום עם כל הגורמים המוסמכים בקהילה בבלארוס ובעיר גומל".

שגריר בלארוס בישראל בביקור בעיר אלעד

גם נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב פנחס גולדשמידט הגיב לפנייה בנושא, בה הוא כתב: "לאחר בדיקה מול ראש הקהילה יהודית ורבני המקום עולה תמונה לגמרי אחרת אין כלל ביזוי או חילול של בתי הקברות. הפוך מזה - יש שיתוף מלא של גורמי הממשל עם הרבנים נציגי ועידת רבני אירופה, ואנשי הממשלה חזרו על התחייבותם על שמירת בתי הקברות ועל אתרי המורשת היהודית של בלארוס, והבטיחו שוב כי בכל שאלה שתתעורר יש לנהוג לפי ההלכה היהודית בלבד. הפרסום בתקשורת נובע כנראה מביקור מתוכנן של ראשי קונגרס יהודי-אמריקאי למינסק על ידי עיתונאים אינטרסנטים וגורמים פוליטיים שלא דואגים כלל לצרכי הקהילה היהודית. אני בקשר יומיומי עם גורמים בכירים בממשל הבלארוסי, ויכול להעיד שהיחס שלהם למורשת היהודית ולקהילה היהודית ראויים לשבח, ומקווה שזה ימשיך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר